به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کارکنان حوزه نشر کتاب با به راه انداختن کمپین روز عمل (day of action) با قیامهای سراسری مردم آمریکا در واکنش به قتل جورج فلوید، برونا تیلور، احمد آربری، تونی مکدید و سایرین، اعلام همبستگی کردند.
شرکتکنندگان در این کارزار در ایمیلی درباره این حرکت اجتماعی نوشتند: ما به نقش صنعت خود (نشر کتاب) در ترویج نژادپرستی نهادینهشده، همکاری کمرنگ با کارکنان و نویسندگان سیاهپوست و کسب درآمد از کتابهایی که نژادپرستی را تشدید میکنند، اعتراض داریم.
اقدامات پیشنهادی برای کمپین روز عمل، اهدای درآمد یک روز کارکنان به سازمانهای ضدنژادپرستی، شرکت در راهپیماییهای اعتراضی و تبلیغ آثار نویسندگان سیاهپوست را دربرمیگیرد. تاکنون بیش از یک هزار و ۳۰۰ کارمند حوزه نشر حمایت خود را از این حرکت ابراز داشتهاند.
کمپین روز عمل ابتکاری غیرقابل پیشبینی از صنعتی است که تا همین اواخر اعتراضات کارکنانش به فقدان تنوع نژادی و دیگر مسائل به صورت ناشناس یا خصوصی طرح میشد. سازماندهندگان اصلی این کمپین ۵ نفر از کارکنان موسسه انتشاراتی فرار، اشتراوس و ژیرو (افاسجی) هستند.
به گفته کارکنان این شرکت آمریکایی، طرحهای مرسوم تنوع و دربرگیری (Diversity & Inclusion) عمدتا بیتاثیر بوده و برمبنای مدلی طراحی شدهاند که در نهایت تنها به سود گروهی از خواص خواهد بود و اغلب از کارکنان به حاشیه رانده شده سوءاستفاده میکند.
بیانیه روز دوشنبه شرکتکنندگان در این کمپین همزمان با آن منتشر میشود که کتابهایی با موضوع مقابله با تبعیض نژادی در صدر فهرست پرفروشهای آمازون و کتابفروشی بارنز اند نوبل جای گرفتهاند. آمار منتشر شده از سوی موسسه نیلسن بوک اسکن که بازار کتابهای چاپی بریتانیا را رصد میکند نیز از افزایش قابل توجه فروش کتابهایی چون شکنندگی سفید از رابین دیآنجلو و میخواهید راجع به نژاد صحبت کنید؟ به قلم ایجوما اولو در هفتههای اخیر حکایت دارد.
نظر شما