به گزارش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، علیرضا زالی در دیدار با رییس و دبیر شورای عالی سیاستگذاری کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو با اشاره به لزوم حرکت دانشگاهها به سمت دانشگاه های نسل سوم، پرداختن به دوره های بین رشته ای و رشته های بین بخشی در این مسیر را بسیار ارزنده خواند و گفت: در تعاریف پایه تکنولوژیک، دانشگاه هایی که به علوم بهداشتی و سلامت می پردازند، باید سهم مطلوبی را در حوزه علوم انسانی بازتعریف کنند.
زالی در با اعلام آمادگی برای گسترش همکاری با این گروه، نسبت به ایجاد بستری مناسب برای راه اندازی رشته ارتباطات سلامت ابراز امیدواری کرد.
وی تصریح کرد: جدایی دانشگاه های علوم پزشکی از دانشگاه های فنی و پایه به کمرنگ شدن وجوه علوم انسانی در دانشگاه دامن زد و اکنون به عنوان یک نقطه آسیب شناسانه به آن توجه داریم.
کرونا دانشگاه ها را به هم نزدیک تر کرده است
زالی، اظهار کرد: این موضوع نقطه عطفی شد تا وظایف، راهبردها، برنامه ریزی ها و آینده نگاری های دانشگاه علوم پزشکی تغییر کند، اما در حال حاضر از کرونا به عنوان یک فرصت برای تلفیق دانشگاه ها استفاده می کنیم. چرا که کرونا دانشگاه ها را به هم نزدیک تر کرده و زمینه همکاری های مشترک را افزایش داده است.
وی با اشاره به اینکه در اپیدمی کووید-۱۹ نیاز به تحلیل های بسیار پیچیده ای وجود دارد، ادامه داد: از روزهای اول نگران بودم با نگاه های ساده انگارانه به کرونا مواجه شویم. به مرور زمان، هنگامی که ابعاد اقتصادی و اجتماعی این بحران بیشتر جلوه کرد، این نگرانی به واقعیت تبدیل شد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تصریح کرد: اگر بتوانیم موضوع کرونا را از یک بحث درمانی به یک مسئله اجتماعی تبدیل کنیم و این نگرانی را به همه آحاد شهروندی بسط دهیم، بسیاری از مسائل نظام سلامت حل می شود و تاب آوری اقتصادی و اجتماعی مردم هم تحت الشعاع این موضوع قرار خواهد گرفت.
زالی با بیان اینکه تاکنون کار پژوهشی در زمینه تغییرات خلقی به صورت مستند انجام نشده است، گفت: طبق مطالعات و نظرسنجی های صورت گرفته، در برخی از رفتارهای مردم در جریان اپیدمی کرونا هیجان و تنش مشاهده می شود، این موضوع باید با یک مدیریت هوشمندانه هدایت شود و نیاز به انجام یک پروژه پژوهشی در این زمینه احساس می شود.
ضرورت گسترش همکاری های پژوهشی با دانشگاه علامه طباطبایی
وی با اشاره به لزوم گسترش همکاری های پژوهشی دانشگاه با دانشگاه علامه طباطبایی، عنوان کرد: باید چند موضوع بین بخشی را به عنوان کار پژوهشی مشخص و آغاز کنیم.
زالی در خصوص افزایش همکاری های آموزشی دانشگاه با دانشگاه علامه طباطبایی در قالب رشته ارتباطات سلامت، افزود: برای تحقق این امر به ویژه در بحث رسانه ها نیازمند تربیت افرادی هستیم که نگاه به یک موضوع خاص بین رشته ای نداشته باشند. در واقع مفهوم کلی ارتباطات با هر ابعاد آن باید در نظر گرفته شود.
رییس دانشگاه عنوان کرد: امضای تفاهم نامه در این راستا با دانشگاه علامه طباطبایی نقطه شروع خوبی برای شناسایی افراد توانمند و تشکیل گروه های علمی و فکری مشترک است و دانشگاه به عنوان دریچه ابتدایی در این زمینه آمادگی کامل دارد.
اعلام آمادگی دانشگاه علامه طباطبایی برای گسترش همکاری های آموزشی و پژوهشی با دانشگاه
هادی خانیکی رییس شورای عالی سیاستگذاری کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو با اشاره به اینکه بحران کرونا به تصور زمینه ای ما برای همکاری با دانشگاه دامن زد، گفت: این حجم از کار خیری که با ماهیتی متفاوت به بهانه مقابله با این همه گیری انجام شد، یکی از تغییراتی است که زمینه را برای رشد روندهای همبستگی ساز فراهم کرد.
وی ادامه داد: در حال حاضر با پزشکانی رو به رو هستیم که در برخی مواقع ایده ای برای اطلاع رسانی ندارند. باید اقدامات استراتژیکی در زمینه ارتباطات سلامت صورت گیرد. در همین راستا پاییز سال جاری دهمین نشست روان و رسانه برگزار می شود.
مدیر گروه مطالعات ارتباطی دانشگاه علامه طباطبایی از آمادگی طراحی دوره کارشناسی ارشد ارتباطات و سلامت با همکاری دانشگاه خبر داد و گفت: ترجیح بر طراحی دوره ها در مقطع کارشناسی ارشد است و مقطع دکترا با نگاه دقیق تر و متمرکز بر حوزه ای خاص باید طراحی و راه اندازی شود.
وی ادامه داد: با ارائه مباحث جامعه شناسی، اقتصاد و ارتباط سلامت در این دوره ها، راه های اطلاع یابی درست کوتاه می شود، توان ارتباطی مردم بالا می رود و ماهیت ارتباطات را بیشتر درک می کنند.
خانیکی از آمادگی گروه مطالعات ارتباطی دانشگاه علامه طباطبایی برای برگزاری وبینار، سمینار و نشست های مشترک پژوهشی با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داد و گفت: سامان دادن اقدامات نهادی از اولویت های این همکاری محسوب می شود.
چالش نحوه اطلاع رسانی در کرونا باز هم خود را نشان داد
علی ماهر مشاور رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در امور سرمایه گذاری و مشارکت های اقتصادی در این دیدار یکی از بزرگترین مشکلات ارگان ها به ویژه ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران را نحوه اطلاع رسانی و انتقال اطلاعات به مردم دانست و گفت: این معضل در بحران کرونا باز هم خود را نشان داد و نیاز به ارزیابی و برنامه ریزی دقیق تر احساس شد.
وی ادامه داد: باید افرادی را پیدا کنیم که در بحران ها بدون اینکه به جامعه استرس وارد کنند، اطلاع رسانی و آموزش درستی داشته باشند و بتوانند به نوعی استرس زدایی کنند.
لزوم وجود توانایی ذهنی سلامت محور در حوزه ارتباطات
حائری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اهمیت توانایی ذهنی سلامت محور در حوزه ارتباطات را بسیار پررنگ خواند و بیان کرد: در این زمینه افرادی که دید پزشکی عمیقی دارند همچون پرستاران، ماماها، دندانپزشکان، داروسازان و متخصصان امور بهداشتی، از لحاظ مهندسی ذهنی در ارتباطات موفق تر خواهند بود و جایگاه شان را بهتر پیدا می کنند.
اهمیت طراحی دوره های آموزشی میان رشته ای
زرین زردار، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و دبیر شورای عالی سیاستگذاری کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو با اشاره به اهمیت طراحی دوره های میان رشته ای، گفت: درس هایی باید طراحی شود که برآیند ۲ حوزه ارتباطات و سلامت باشند و فارغ التحصیلان آن باید بتوانند مسائل حوزه سلامت را از راه های ارتباطی حل کند.
وی ادامه داد: تصمیم گرفتیم در حوزه های کوچکتر آزمون و خطاهایی صورت دهیم. به همین منظور دوره های کوتاه مدت رسانه برای رزیدنت های رشته های پزشکی برگزار شد.
زردار در پایان پیشنهاد همکاری مشترک با دانشگاه را در زمینه طراحی واحد آموزش آنلاین با موضوع کرونا و ایجاد بستر مناسب برای تعریف پروپوزال هایی با دو موضوع ارتباط و رسانه توسط دانشجویان ارائه داد.
رشد قارچ گونه منابع اطلاعاتی یکی از دغدغه های دانشگاه در بحران کروناست
مژگان کریمی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به زمینه های همکاری دانشگاه با دانشگاه علامه طباطبایی، عنوان کرد: راه اندازی پویش های مشترک در زمینه ارتقای سواد سلامتی و سواد رسانه ای، ایجاد رشته ارتباط سلامت با گرایش های مختلف در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکترا، انعقاد تفاهم نامه به منظور بسط پژوهش های حوزه علوم انسانی و سلامت و تعریف و فرصت های پژوهشی با نگاه به تجربه مدیریت بیماری کرونا از ابعاد این همکاری خواهد بود.
وی ادامه داد: یکی از دغدغه های دانشگاه در بحران کرونا رشد قارچ گونه اطلاعات و تولید محتوا توسط افراد متخصص و غیر متخصص است. در این زمینه بسیاری از حوزه های تخصصی نتوانستند به درستی تولید محتوا کنند؛ اما از طرفی بسیاری از افراد غیرمتخصص مطالب نادرستی تولید می کردند و این موضوع ضرورت ارتقای سواد سلامت جامعه را بیش از پیش پررنگ کرده است.
کریمی ادامه داد: اشتراک سواد سلامت و سواد رسانه ای، لازم و ملزوم یکدیگر است، به ویژه در بحران کرونا که مصرف رسانه ای در بین اقشار افزایش یافت. همچنین در این زمینه نیاز به استفاده از روش های تزریقی و ۲ مرحله ای در آموزش عموم مردم همچون بازی گونه سازی بیشتر احساس شد.
مدیر روابط عمومی دانشگاه در پایان با اشاره به اینکه کرونا نحوه ارتباطات را دستخوش تغییر کرده است، گفت: ابتدا باید سطح استفاده مردم از پلتفرم های اطلاع رسانی و چالش ها و فرصت ها در این زمینه را بسنجیم؛ چرا که در جریان این اپیدمی سطح ارتباطات بین فردی و استفاده از پلتفرم های ارتباطی تغییر کرده است.
وی در پایان بر لزوم گسترش همکاری های آموزشی و پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد و این فرصت را برای افزایش همکاری های بین بخشی با هدف ارتقای سواد سلامت ارزشمند خواند.
نظر شما