باید وارد فضای دیگری از گفتمان روابط عمومی شویم

تهران- ایرنا- مدیر گروه مطالعات فرهنگی دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه واحد تهران مرکزی گفت: با توجه به تغییراتی که در فضای پسامدرنیسم و پسانوگرایی رخ داده به بازتعریفی از روابط عمومی نیاز داریم. همچنین باید وارد فضای دیگری از گفتمان در این حوزه شویم.

به گزارش روز شنبه خبرنگار ایرنا، مهناز رونقی در همایش مجازی «روابط عمومی و تحولات آینده ایران» با بیان این که با بحران معنا در روابط عمومی روبه رو هستیم اظهار داشت: در واحدهای روابط عمومی مشکل چارت (تقسیمات اداری) و نیروی انسانی نداریم، بلکه نیازمند بازاندیشی فرهنگی و آَشنایی‌زدایی هستیم. در دورانی که تغییر مخاطب صورت گرفته و تجربه زیسته تغییر کرده، باید وارد فضای دیگری از گفتمان در روابط عمومی بشویم.  به عنوان کسی که تدریس آنلاین دارم، در کلاس های مجازی نوع رفتارم متفاوت است. روابط عمومی‌ها هم باید به یک بازتعریف فکر کنند.

وی با بیان این که عمر منابع کاغذی به سر آمده اظهار داشت: روابط عمومی ها باید دنبال روش های چند رسانه ای و تصویری تر باشند. چون جهان کنونی جهان تصویر است.

این استاد ارتباطات اجتماعی فهم روابط عمومی را مساله‌ای مهم خواند و گفت: یکی از مشکلات این است که روابط عمومی را به معنای دقیق درک نمی‌کنیم. روابط عمومی تکنیک (روش) نیست؛ بلکه فلسفه است. اگر فلسفه وجودی آن درک شود، تبدیل به عشق می شود و این عشق باید با علم و هنر آمیخته شود. مجموعه‌ای از حلقه های مفقوده بین فضای تئوری و اجرا و همچنین بین فضای خود روابط عمومی و مدیریت ارشد وجود دارد.

انتخاب از سر اجبار

معاون دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات و رسانه و دبیر علمی همایش در ادامه جلسه گفت: آمارها نشان می‌دهد۵۰ درصد کسانی که در حرفه روابط عمومی مشغول به کار هستند از سر اجبار این حرفه را انتخاب کرده‌اند. در حالی که فردی که در روابط عمومی کار می‌کند ظرفیت‌هایی باید داشته باشد. از طرف دیگر برخی افرادی که این رشته را در دانشگاه خوانده اند، علاقه ای نداشته و از سر ناچاری وارد این رشته شده‌اند.

محمدرضا رسولی افزود: وضعیت روابط عمومی در جامعه ما نسبت به قبل بهتر شده؛ ولی باز هم انتقادهایی وجود دارد.

ضعف سواد رسانه ای مدیران ارشد

مدیر گروه ارتباطات، روزنامه نگاری و رسانه  واحد تهران مرکز دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مدیران ارشد ما به علت پایین بودن ضعف سواد رسانه ای نمی توانند حقوق مخاطب، کارکنان و سازمان را رعایت کنند.

بیتا شاه منصوری افزود: فاصله بین دانشگاه و واقعیت و میان تئوری و عمل را باید کم و بین منابع اطلاعاتی و مخاطبان ارتباط ایجاد کنیم تا زمینه مشارکت فراهم شود. مشارکت یک سرمایه اجتماعی است و روابط عمومی باید این سرمایه را ارتقا دهد.

وی از راه اندازی مقطع کارشناسی ارشد رشته روابط عمومی در دانشگاه علامه طباطبایی تهران خبر داد و گفت: از سال آینده دانشگاه علامه طباطبایی در این مقطع تحصیلی دانشجو خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، آسیب شناسی تعامل رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها  و ارائه راهکارهای تحقق  بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی عنوان پنل دوم این همایش است که فردا، دوشنبه (۲۷ اردیبهشت) با حضور اکبرنصراللهی، رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه بیژن نوباوه‌وطن، مسئول کمیته رسانه و هنر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی،  محمد خدادی، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدحسین ساعی، رییس دانشگاه سوره و پیام تیرانداز، مدیر عامل خبرگزاری فارس برگزار خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha