۲۱ خرداد ۱۳۹۹، ۱۹:۳۴
کد خبرنگار: 1110
کد خبر: 83817631
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

آنکارا:‌ پیشنهاد آتش‌بس در لیبی راهی برای نجات «حفتر» است

تهران-ایرنا- وزیر خارجه ترکیه که کشورش از دولت «وفاق ملی» در لیبی حمایت می کند، روز چهارشنبه تاکید کرد که آنکارا مخالف پیشنهاد نشست یک‌جانبه مصر برای برقراری آتش‌بس در لیبی است و آن را تلاشی برای نجات ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی» می‌داند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در مصاحبه با روزنامه ترک‌زبان «حریت» گفت: تلاش برای برقراری آتش‌بس در لیبی در قاهره از همان ابتدا بی‌ثمر بود. اگر قرار باشد بر سر آتش‌بسی توافق شود،‌ باید همه طرف‌های درگیر در لیبی در نشست حضور داشته باشند و با هم تصمیم‌ بگیرند.

وی افزود: هدف از پیشنهاد آتش‌بس در مصر نجات خلیفه حفتر بعد از ناکامی‌اش در حمله به طرابلس و شکست در سیطره بر آن است.

«عبدالفتاح السیسی» رییس جمهوری مصر روز شنبه گذشته در دیدار با حفتر در قاهره، از ابتکارعمل جدیدی برای برقراری آتش‌بس در لیبی و پایان دادن به بحران این کشور خبر داد.

وزیر خارجه ترکیه ادامه داد،‌ ترکیه همچنان به تلاش خود برای انجام گفت‌وگو با همه طرف‌ها جهت دست‌یابی به راه‌حل در لیبی ادامه می‌دهد و رسیدن به این راه‌حل نیاز به توافق طرفین دارد.

«رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه نیز در تماس تلفنی روز دوشنبه خود با «دونالد ترامپ» همتای آمریکایی خود درباره لیبی تاکید کرد که دولت وفاق ملی همچنان به نبرد برای کنترل شهر ساحلی سرت و پایگاه هوایی الجفره در جنوب لیبی ادامه می‌دهد.

در همین حال،‌ اتحادیه اروپا، آلمان، ایتالیا و فرانسه با استقبال از آغاز روند صلح در لیبی خواستار مشارکت همه طرف‌ها و عمل به مفاد ابتکار قاهره شد.

نشست قاهره در لیبی در حالی برگزار شد که نیروهای وابسته به حفتر طی روزهای گذشته برخی از مواضع اشغالی خود را از دست دادند.

با وجود کسب موفقیت‌هایی از سوی دولت وفاق ملی، نیروهای حفتر هنوز کنترل شرق کشور و بخش‌های عظیمی از جنوب کشور که محل استقرار میدان‌های اصلی نفت است را در دست دارند. 

ارتش ملی لیبی به فرماندهی حفتر از سوی روسیه، امارات و مصر حمایت می‌شود.

دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب لیبی) مستقر است که در جهان و سازمان ملل به رسمیت شناخته شده و دیگری دولت طبرق در شرق لیبی که خلیفه حفتر ژنرال بازنشسته ارتش این کشور کنترل امور را در آن منطقه در دست گرفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha