به گزارش خبرنگار ایرنا، ۱۹ اسفند ماه سال گذشته بر اساس تصمیم ستاد پدافند زیستی مقابله با کرونا در مازندران طی هماهنگی صورت گرفته میان سازمان صنعت با اتحادیه های اصناف مازندران برنامه خرید تلفنی مشتریان از فروشگاه های استان ابلاغ و از فروشگاه های بزرگ خواسته شد تا این کار را انجام دهند.
پس از این مصوبه نیمی از فروشگاه های بزرگ مازندران با فراهم کردن بسترهای لازم برای این منظور توانستند این مصوبه ستاد مقابله با کرونا را اجرایی کنند که این بسترها شامل حضور متصدی دریافت لیست مشتریان ، نیروی انسانی برای جمع آوری کالاها و نیز سرویس ارسال کالاها به درب منازل بود .
مازندران بیش از یکصد فروشگاه بزرگ دارد که به دلیل گستردگی ، تنوع لوازم و قیمت ارزانتر کالاها که در این مکان ها وجود دارد ، استقبال خوبی از سوی مردم برای حضور در این مراکز خرید وجود دارد و می توان گفت بیشتر مراجعات مردمی به این مراکز است .
بیشتر شهرستان های بزرگ و پرجمعیت مازندران همچون ساری ، قائمشهر ، بابل و آمل دارای چندین فروشگاه بزرگ هستند و بدین گونه دسترسی عموم به این خدمات فراهم است .
مشاهدات اخیر خبرنگاران ایرنا در برخی شهرستان های مازندران از جمله قائمشهر و ساری نشان می دهد که این فروشگاه ها در بیشتر ساعات شلوغ و پرجمعیت هستند ، اگر چه هنگام ورود به این فروشگاه ها اقدامات برای ضدعفونی کردن دست مشتریان انجام می شود و در بعضی از آنها دستکش هم در دسترس است.
رفتار مردم مازندران در عادی سازی شرایط کرونایی در حالی است که آمارهای وزارت بهداشت نشان می دهد که این بیماری نه تنها کم نشده است حتی روند افزایشی به خود گرفته است .
رییس مرکز تحقیقات بیماریهای نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران نیز اخیرا به روند تند صعودی این بیماری در هفتههای اخیر اشاره کرد و گفت : در یک ماه اخیر، میزان تست موارد مشکوک به کرونا به طرز قابل توجهی افزایش یافته و از ۱۰ هزار تست در حال حاضر به روزانه ۲۰ هزار تست رسیدیم. وقتی تست بیشتری انجام میشود، انتظار میرود موارد بیشتری شناسایی شود.
احسان مصطفوی افزود : بازگشاییها و عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی باعث شده که پیک اپیدمی را شاهد باشیم و انتظار میرود موجهای دوم و سوم بیماری در برخی استانها اتفاق بیفتد.
در این میان مازندران نیز یکی از استان های درگیر با این بیماری است به طوریکه گزارش یک هفته اخیر ۲ دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل نشان می دهد که به طور میانگین روزانه بیش از ۵۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های تحت پوشش این دانشگاه ها بستری می شوند که حدود ۱۲ تا ۱۵ درصد از بیماران بستری کرونایی کشور را تشکیل می دهد.
با این اوصاف و شرایط بیماری کرونا در مازندران ، نادیده گرفتن پروتکل های بهداشتی و عدم رعایت مصوبات در این خصوص قاعدتا نمی تواند به صلاح جامعه و مردم باشد .
هوا عوض کردن با خرید حضوری
زینب السادات حسینی از شهروندان ساروی که به همراه همسر و فرزنش به یکی از فروشگاههای بزرگ شهر حوالی میدان شهید قاسمی مراجعه کرد ، به خبرنگار ایرنا گفت : از اسفند پارسال تاکنون برای خرید کالاهای مورد نیاز به صورت تلفنی لیست سفارش ها را به فروشگاههای بزرگ سفارش ارائه می کردم و کالاها به درب منزل آورده می شد ، اما با گذشت این چند ماه برای اینکه حال و هوایی عوض کنیم به همراه خانواده به این فروشگاه برای خرید آمده ایم .
این بانوی خانه دار با این اعتقاد که خرید تلفنی به صرفه تر برای خانواده ها است ، افزود : کرونا باعث شده تا مدتها در خانه محبوس بمانیم و این وضعیت برای مادرانی مثل من که فرزند خردسال دارند سخت است .
او حضور فرزندانش در فروشگاه و خرید محصولات را به هم نوعی سرگرم کردن آنها دانست و گفت : البته علاوه بر ایجاد تنوع در شرایط زندگی ، یکی از دلایلی که سبب شده تا حضوری خریدهایم را انجام دهم مشکلاتی است که گاهی هنگام خرید آنلاین یا سفارشی رخ می دهد مثلا برخی مواقع فروشگاهها کالاهایی که تحویل می دهند با کالای مورد درخواست تطابق ندارد.
ملیحه غلامی یک شهروند قائمشهری که به یکی از فروشگاه های بزرگ شهرش برای خرید آمده است ، در پاسخ به این سئوال که از خرید تلفنی اطلاع دارد یا نه ، گفت : تعدادی از فروشگاه های بزرگ شهر ا زجمله همین فروشگاهی که برای خرید آمدم ، این خدمات را ارائه می کند .
وی با اشاره به اینکه خرید تلفنی باعث شده تا از میزان حضور مردم در اماکن خرید کاسته شود ، افزود : بیشتر سعی می کنم خریدها را به صورت حضوری و با آمدنم به فروشگاههای بزرگ که ارزانتر و دارای تنوعی کالایی است ، انجام دهم .
این شهروند قائمشهری در پاسخ به این سئوال که کرونا در محیط های بسته همچون فروشگاه های بزرگ می تواند انتقال یابد چرا باز هم خرید حضوری را انتخاب کرده است ؟ گفت : در ابتدای ورودی فروشگاه امکانات برای ضدعفونی کردن دست ها قرار دادند و به نظرم همین کار می تواند در کنترل بیماری کمک کند .
در حالی مردم به خرید حضوری از فروشگاهها رغبت نشان می دهند که مدیران این فروشگاهها برخلاف نظر و خواسته مردم می خواهند که مشتریانشان به خرید تلفنی روی بیاورند .
ایمان ، مدیر یکی از فروشگاه های قائمشهر در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : پیش از کرونا ، اداره صنعت خواسته بود که خرید تلفنی را در مجموعه خود راه اندازی کنیم ، اما هر بار بنا به دلایلی این کار انجام نشد اما کرونا باعث شد تا به این شیوه برای نگه داشتن مشتریان روی بیاوریم .
وی با اشاره به اینکه ایجاد خرید تلفنی در فروشگاه مزایایی داشته است ، افزود : تردد کم مردم در فروشگاه باعث شده تا نیاز به تمیز کردن راهروها ، جا به جایی قفسه ها کمتر شود و در نتیتجه از حجم کاری پرسنل کاسته شد، ضمن این که کم شدن حضور مشتریان فرصتی فراهم کرد تا به صورت منظم تر کارهای مربوط به مشتریان را انجام دهیم و وقت بیشتری را صرف مشتریان خانگی خود کنیم ، اما اکنون و با بازگشت دوباره مردم به فروشگاه ها ضمن اینکه حجم کاری پرسنل بیشتر شده است حتی به خاطر شرایط ویژه ای که در آن قرار داریم وقت و انرژی بیشتری را باید صرف ضدعفونی کردن محیط فروشگاه و مشتریان کنیم .
فعال بودن سیستم خرید تلفنی همچنان در فروشگاه ها
معاون بازرگانی سازمان صنعت مازندران با اشاره به اینکه در اکثر شهرهای بزرگ و پرجمعیت استان فروشگاه های بزرگ فعالیت دارند ، گفت : از یکصد فروشگاه بزرگ استان نیمی از آنها به زیرساخت های فروش تلفنی مجهز هستند و از زمان بروز این بیماری در این زمینه فعال هستند .
ابراهیم یعقوبی افزود : این فروشگاه ها با فراهم کردن ظرفیت های لازم از جمله افرادی به عنوان اپراتور دریافت لیست کالاهای مشتریان ، جمع آوری کالاها و بردن به درب منازل توانسته اند در دوران کرونایی به خوبی همراهی کنند .
وی با اشاره به اینکه بانک اطلاعاتی منسجمی در مازندران در خصوص میزان فروش تلفنی فروشگاههای بزرگ استان وجود ندارد ، ادامه داد : اما در بازدید از فروشگاه ها و کمتر شدن حضور مردم در این مکان ها و نیز گفت و گو با مدیران این فروشگاه ها آنها از افزایش خرید تلفنی مشتریانشان در اوایل بروز این بیماری خبر دادند .
معاون سازمان صنعت مازندران با ابراز نگرانی از این که اکنون مراجعات مردمی به فروشگاه ها و خرید حضوری با وجود جدی بودن خر کرونا افزایش یافته است ، گفت : یکی از علل افزایش حضور مردم در فروشگاه ها ناشی از کاهش تحمل آنها برای در خانه ماندن و نیز تصور کمتر شدن خطر بیماری است ضمن این که نارضایتی از کار فروشگاه ها هم نمی تواند بی تاثیر باشد.
وی عدم تطبیق کالای سفارش داده شده با تحویلی را از جمله مشکلات میان مشتریان و فرشگاه ها دانست و افزود : طرحی از سوی جهاد دانشگاهی مازندران برای خرید تلفنی مطرح شده است که اگر فعال شود این نقیصه و دیگر نواقص در این بخش برطرف می شود.
عادی انگاری مساوی با برگشت محدودیتها
در همین حال معاون پدافند غیر عامل استانداری مازندران از طرح نگرانی عادی انگاری مردم در جلسه اخیر ستاد مقابله با کرونای استان خبر داد و گفت : عادی انگاری بیماری کرونا و بی توجهی مردم به زیر ساخت های فراهم شده برای حضور کمتر در اماکن شلوغ از جمله موضوعات مورد بحث در این جلسه بود .
حسینعلی محمدی افزود : در ابتدای بروز کرونا تمام تلاش های مسئولان ستاد بر این محور قرار داشت تا با انجام اقدامات و فراهم کردن زیرساخت های لازم مانند تجارت الکترونیک و خرید تلفنی در فروشگاه های بزرگ از میزان حضور و تردد مردم در اماکن مختلف کاسته شود و اینگونه هم شد و نیمی از این فروشگاه ها تجهیز شدند ، اما با گذشت چند ماه و تصور اینکه بیماری کرونا کمتر شده است شاهد تعدد و کثرت حضور مردم در فروشگاههای بزرگ هستیم .
وی با هشدار در باره بازگشت محدودیت ها در صورت رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی از جمله عادی انگاری وضعیت کرونایی ، گفت : متاسفانه بازدیدهای مکرر از مراکز خرید استان حاکی از آن است که افراد دیگر خرید تلفنی را کنار گذاشته اند و به خرید حضوری بازگشته اند .
وی از تشکیل قرارگاه نظارت ویژه اجرای پروتکل های بهداشتی در مازندران خبر داد و افزود : این قرارگاه که ذیل شورای تامین استان می باشد موظف است نظارت های ویژه تری را در محیط های مختلف از جمله فروشگاه های بزرگ اعمال کند تا پروتکل های بهداشتی و ضرورت عدم حضور در اماکن شلوغ رعایت شود .
نظر شما