استقرار تیم‌های اطفای حریق در مناطق حفاظت‌شده آذربایجان‌غربی

ارومیه- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: تیم‌های اطفای حریق در مناطق پنج‌گانه تحت مدیریت این اداره‌کل با ۴۵ نفر محیط‌بان آموزش‌دیده مستقر شدند.

مهران نظری روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در پی حریق اتفاق افتاده در جنگل های زاگرس و مناطق تحت حفاظت محیط زیست کشور، یگان حفاظت آذربایجان‌غربی، جهت مقابله با احتمال وقوع آتش سوزی اقدام به ساماندهی نیروهای یگان حفاظت با همیاری تشکل های مردم نهاد زیست محیطی در قالب هشت تیم واکنش سریع کرده‌است.

 وی ادامه داد: این تیم ها در پارک ملی دریاچه ارومیه، منطقه حفاظت شده مراکان خوی، مناطق حفاظت شده جنگلیمیرآباد سردشت و پیرانشهر، منطقه حفاظت شده نوروزلو میاندوآب، پناهگاه حیات وحش سوتاوو و حمامیان بوکان، پناهگاه حیات وحش کانی برازان مهاباد و تالاب سولدوز نقده تشکیل و فعال هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: از ابتدای سال جاری اقدامات مهمی برای پیشگیری از وقوع حریق در مناطق تحت مدیریت استان انجام شده‌است که از جمله آنها می‌توان به تامین ادوات و تجهیزات اطفای حریق از جمله آتش کوب، تجهیزات انفرادی و خودروی اطفای حریق اشاره کرد.

وی اضافه کرد: برگزاری دوره های آموزشی و مانور برای نیروهای واکنش سریع اطفای حریق، پایش مستمر مناطق حادثه خیز به ویژه در ایام تعطیل پایان هفته، تعامل با جوامع محلی با هدف آگاه سازی مردم محلی با خطرات آتش سوزی از جمله اقدامات انجام شده در راستای کاهش آتش سوزی ها بوده‌است.

نظری از شهروندان به ویژه طبیعت گردان و دامداران محلی خواست تا هشدارهای سازمان حفاظت محیط زیست را جدی بگیرند و از روشن کردن آتش در نقاط حساس و پر خطر خودداری کنند.

وی از مردم طبیعت دوست استان خواست تا در صورت روشن کردن آتش در مناطق پس از اتمام از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کنند تا به طور ناخواسته منجر به آتش گرفتن مناطق در این فصل گرما نشوند.

به علت اهمیت ملی، منطقه ای و بین المللی زیستگاههای حیات وحش و به منظور حفظ تعادل اکولوژیکی و اهمیت و نقشی که حیوانات و پرندگان در زنجیره حیات طبیعی ایفا می‌کنند، کانون هایی از استان آذربایجان‌غربی به عنوان مناطق حفاظت شده شناسایی شده تا اقدامات لازم جهت جلوگیری از شکار بی رویه و انقراض نسل وحوش موجود در آن ها به عمل آید.

منطقه حفاظت شده پارک ملی ارومیه، منطقه حفاظت شده (مراکان) و منطقه حفاظت شده آغ گل از مهم ترین این مناطق هستند.

به منظور تأمین امنیت جانوران پنج منطقه نیز از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان منطقه شکار ممنوع اعلام شده‌است که شامل دره شهیدان بین ارومیه و اشنویه، زورآباد خوی، آغ گل ماکو، دشت بیان شاهین دژ و نیزارهای کوه قیط میمند شهرستان نقده می‌باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha