بزرگترین دغدغه بسیاری از دانش آموزان و والدین درسالهای آموزش متوسطه، موفقیت در کنکور است به گونه ای که دنیای این افراد در این بازه از زندگی در کتابهای درسی ، کلاسهای کنکور و رقابت با همسالان خلاصه می شود تا به رویای پذیرفته شدن در دانشگاه مورد نظرشان و پیروزی دراین رقابت دست یابند.
بسیاری از داوطلبان کنکور سال ۹۹ همانند سایر داوطلبان در سال های گذشته ، آینده خود را در گرو نتیجه این آزمون ترسیم کرده اند درحالی که شیوع ویروس کرونا چارچوب برنامه ریزی ها را تحت تاثیر خود قرار داد و آشفتگی خاصی را در بین کنکوری ها ایجاد کرد.
کنکور در شرایط عادی به عنوان یک چالش اجتماعی برای داوطلبان و خانواده ها محسوب می شود درحالی که امسال کرونا سبب شد تا کنکوری ها شرایط مطالعه ای خاصی همراه با نگرانی در زمینه سلامت فردی و اجتماعی را به دلیل شیوع بیماری کرونا تجربه کنند.
تعطیلی مدارس ،آموزش غیرحضوری و تعویق برگزاری کنکور و امتحانات نهایی، اضطراب دانشآموزان کنکوری و حتی پشت کنکوری را در سال جاری بیشتر از سال های گذشته کرده است که مهارآسیب های آن به خصوص در زمینه اضطراب نیاز به توجه بیشتری دارد.
این آشفتگی درکنکور ۹۹ را می توان در سه بخش برنامه ریزی فردی، اجرایی سازمانی و خانوادگی مشاهد کرد.
سال گذشته داوطلبان کنکور شرایط مناسبی نداشتند زیرا وقوع سیل در برخی از استان ها کشور سبب شد تا آنان نگران شوند و روزهای آرامی را سپری نکنند. سایه سنگین کرونا این روزها بر کنکور سراسری بیشتر احساس میشود چون داوطلبان هم باید نگران بیماری کرونا باشند وهم خود را برای یک رقابت سخت که آینده آنان را تحت تاثیرقرار می دهد آماده کنند
به دنبال شیوع ویروس کرونا نه تنها کنکور دکتری ۹۹ در اسفند ماه ۹۸ برگزار نشد بلکه زمان برگزاری آزمون کارشناسی ارشد و کارشناسی را هم به تعویق انداخت.
برای کاهش آسیب های این موضوع مهم اجتماعی درجامعه و کانون خانواده باید رویکرد علمی و مطالعاتی حاکم باشد زیرا روح و روان دانش آموزان ، پشت کنکوری ها و شماری از والدین تحت تاثیر این ماراتن بزرگ قرارمی گیرد.
در این میان کارشناسان در ابعاد مختلف از جمله موضوع شیوع بیماری کرونا و چگونگی رعایت الزامات این بیماری مانند فاصله اجتماعی یا فیزیکی و مسائل همیشگی کنکور از قبیل اضطراب و استرس و راه های مقابله با آنها به بیان توصیه هایی برای داوطلبان و خانواده ها پرداختند که مطالعه آنها در پیشگیری از گسترش کرونا و دیگر مشکلات تاثیر گذار است.
مقابله با اضطراب کنکور
روانشناس البرزی در این زمینه معتق است که اضطراب در سالهای کنکور طبیعی است و بسیاری از داوطلبان را درگیر میکند اما کنکور ۹۹ با کرونا روبرو شد و نگرانی داوطلبان را دو چندان کرد. اضطراب ناشی ازشیوع کرونا باعث شد تا کنکوری ها روزها و شب های همراه با استرس بیشتر را سپری کنند و بیشتر نگران سلامت جسم و روح خود باشند.
دکتریونس جاوید نسب اظهارداشت: کنکوری ها امسال به خصوص دانش آموزان به دلیل تعطیلی مدارس ناچار به فراگیری و تقویت دروس خود ازطریق فضای مجازی شدند و در این آشفته بازار کرونایی نیزباید غول کنکور را شکست دهند.
بسیاری از مردان و زنان کشور که در کنکور شرکت کرده اند به یاد می آورند آن قدر اضطراب داشتند که فرصت طولانی هم برای مطالعه و مرور درس ها به نظرشان کافی نبود اما می خواستند هرچه زودتر روز کنکور فرا برسد تا از فضای پرتنش این آزمون سرنوشت ساز خارج شوند ولی امسال همچنان قصه کنکور و کرونا ادامه دارد.
این روانشناس با اشاره به اینکه کنکوری های ۹۹ روزهای سختی را تا رسیدن به روزآزمون میگذرانند، خاطرنشان کرد: این داوطلبان افزون براضطراب معمول رقابت دراین آزمون، بارنگرانی ناشی ازشیوع ویروس کرونا هم بر دوششان مضاعف شده است.اضطراب باید کنترل شود تا درمدت باقی مانده تا ماراتن بزرگ ۹۹ که این مهم نیازبه راهنمایی و کمک برای مهار یا کاهش اضطراب ناشی از کنکور درشرایط کرونایی دارند.
وی با اشاره به اینکه هرساله دست اندرکاران آموزشی، والدین و مشاوران تلاش می کنند تا جای ممکن مرهمی بر روزهای سخت کنکوریها گذاشته شود،عنوان کرد: اضطراب درحد متعادل برای انجام امور روزمره و جلو بردن برنامه نیاز است اما اگر از اندازه ی طبیعی فراتر رود مانعی در انجام کارها و برنامه ریزی ایجاد می کند. اضطراب نوعی ناراحتی و بیمناکی است که گاهی اوقات نشانه های آزاردهنده و ناخوشایند بدنی دارد.
جاوید نسب از سفت شدن عضلات، افزایش ضربان قلب و تند شدن تنفس،خشک شدن دهان، معده درد و عرق و لرزش به عنوان علائم و نشانه های اضطراب در افراد یاد کرد که برای مهاریا کاهش آن باید به راه های مقابله با استرس توجه کرد.
وی سرگیجه، ضعف، درد ناحیه سینه، تار شدن دید، احساس خفگی، داغ یا سرد شدن پوست، حالت تهوع، تکرر ادرار و اسهال از علائم استرس واضطراب شدید برشمرد و با بیان اینکه اضطراب گذشته ازاثرات جسمانی، برتفکر، ادراک و یادگیری فردهم اثرمی گذارد، اضافه کرد: اضطراب اغلب اغتشاش شعور و اختلال در ادراک را ایجاد می کند. اشکالاتی که نه تنها در درک زمان و مکان که حتی دردرک افراد و اهمیت وقایع ایجاد کرده که با کاستن از تمرکز، کم کردن قدرت یادآوری و مختل کردن قدرت ربط دادن امور به هم یعنی تداعی کردن، می توانند در یادگیری اختلال ایجاد کنند.
ابن دکترای مشاوره و درمانگر در البرز ادامه داد: اضطراب به ما کمک می کند خطر را تشخیص دهیم و از آن اجتناب کنیم. اضطراب با افزودن هوشیاری و انرژی، کیفیت عملکرد ما را بالا می برد اما وقتی شدت اضطراب با واقعه ی روی داده، تناسب نداشت یا خیلی زیاد و ماندگار باشد، کیفیت عملکرد را کم کرده و ما را عاجز می کند لذا اطلاع از راه های مقابله با استرس کنکور به شما کمک می کند تا با کنترل استرس بتوانید کیفیت عملکرد خود را حتی تا پایان جلسه کنکور افزایش دهید.
وی علل اضطراب کنکور در این شرایط کرونایی درحوزه آسیب شناسی را ناشی از عوامل خانوادگی، آموزشگاهی، شخصی و تحصیلی دانست و به راهکارهایی برای کاهش استرس کنکور اشاره کرد.
جاوید نسب افزود: برای کاستن علایم بدنی ضمن رعایت نکات بهداشتی ویژه بیماری کرونا باید تنفس شکمی داشت و با چند بار انجام دادن عمل دم و بازدم آرامش و تمرکز به دست آورد.
وی عنوان کرد: درمواقعی که وقت کافی نداریم و ناچاریم ظرف مدت کوتاهی خود را آرام کنیم می توان از ریلکسیشن سریع استفاده کرد به این صورت که ماهیچههای انگشت پا را منقبض کرد و تا ۱۰ بشمارید، در انگشتان پا احساس درد و فشار میکنید سپس آن ها را رها کرده و به احساس آسودگی که در انگشتان پایتان ایجاد میشود توجه کنید.
وی یادآور شد: در ادامه ماهیچه پا را منقبض کنید تا ۱۰ بشمارید سپس رها کنید به این ترتیب رانها، شکم، کمر، گردن و صورت را منقبض کرده و بعد از اینکه تا ۱۰ شمردید رها کنید. در مدتی که این کار را انجام میدهید آرام نفس بکشید. این تکنیک همواره با تنفس آرام بسیار موثر است.
این روانشناس با اشاره به اینکه ورزش روحیه مقاومت را در برابر استرش ناشی از کنکور و کرونا ارتقا میدهد، خاطرنشان کرد: افزایش جریان خون میتواند پاسخگویی مغز به استرس را افزایش دهد لذا ورزشهای هوازی از جمله پریدن، شنا، دوچرخه سواری یا پیاده روی بهترین نوع ورزش است.
وی تصریح کرد: کنکوری ها با تغذیه مناسب یعنی استفاده از ویتامین های گروه B همچون موز، آجیل، حبوبات و محصولات لبنی و گوشت قرمز و ماهی و سبزیجات با برگ سبز می توانند احساس نشاط و انرژی را در دوران های پراسترس ایجاد کنند. ویتامین های گروه C همچون مرکبات، گوجه فرنگی، بروکلی کمک کننده اند و همچنین میزان جذب منیزیم را می توان از طریق آجیل و مغزها و غلات سبوس دار به ویژه جو افزایش دهند. کاستن علایم فکری و شناختی هم باید روش مثبت اندیشی در پیش گرفت و ذهن خود را به سمت منفی بافی و مسائل ناامید کننده و سرزنشی سوق نداد. می توان ازطریق شناسایی مسائلی که سبب اضطراب ما شده و طبقه بندی این موضوعات، با انجام تغییراتی در فعالیت های روزانه و مرتبط با مطالعه، میزان اضطراب را کاهش داد.
جاویدنسب از مدیریت زمان به عنوان یکی از راه های دیگر کاهش اضطراب در کنکوری ها ذکرکرد و افزود: گاهی هم علت اضطراب عدم برنامه ریزی صحیح و نقص در مدیریت زمان است. با هدف گذاری و اولویت بندی این اهداف می توان میزان آشفتگی ذهن را کاهش داد.
وی اضافه کرد: بعد از هدف گذاری، باید آن ها را به اهداف جزیی تر تقسیم نمود و فعالیت های لازم را برای رسیدن به آن ها در طول روز و هفته و ماه گنجاند.
این روانشناس تاکید کرد: کنکوری ها باید هرشب برای روز بعد برنامه ریزی کنند تا بدانید چه فعالیت هایی و درچه محدوده ی زمانی باید انجام شود و ازانعطاف پذیری درمدیریت زمان غافل نشد تا در زمان های خاص چون بروز بیماری و یا هرمشکل دیگری قدرت ادامه کار را با تمرکز بالا و بدون استرس داشته باشیم.
کنکور وآسیب های روانی
فاطمه فیضی دیگر روانشناس و مشاور تحصیلی مدارس استان البرز گفت: اکنون دانش آموزان کنکوری و پشت کنکوری ها در شرایط حادی به دلیل شیوع بیماری کرونا به سر می برند به گونه ای که فشار روانی بالایی متوجه آنان است که هرگونه رفتار پرخاشگرانه و ناهنجاری را امکان پذیر می کند.
وی اظهار داشت: حتی ممکن است برخی کنکوری ها در این دوره زمانی به مصرف سیگار یا قرص های روان گردان روی آورند که عوارض طولانی مدت و کوتاه مدت جدی خواهد داشت لذا در این وضعیت کرونایی باید برای حفظ سلامت نکات بهداشتی و تغذیه ای را رعایت کرد.
وی شایع ترین رفتار را تنش میان کنکوری ها با اعضای خانواده نام برد که لازم است در این مدت خانواده هاهمکاری خوبی با فرزندانشان داشته و از محدود کردن آنان با رفتارهای تنش آمیز خودداری کنند.
وی بیان داشت: برنامه های تربیتی والدین نیز باید دراین مدت هوشمندانه و با ظرافت باشد تا زمینه را برای عصبانیت کنکوری ها بیشترنکند.
فیضی فراهم کردن فضای آرام در خانه دراین شرایط کرونایی ، گذراندن وقت بیشتر با فرزندان، دل داری دادن به آنها ، سرگرم کردن آنها با شوخی و گفت و گو، کاهش سطح توقعات و مواردی از این دست را برای سپری کردن این دوره ضروری دانست وخانواده ها باید با سخنانی امید بخش و کاهنده استرس داوطلبان کنکور را کم کنند.
وی اولین لازمه تمرکز وفراگیری عمیق درسها را برای کنکوریها آرامش خاطرعنوان کرد که از زمان شیوع ویروس کرونا، این آرامش تحت تاثیرقرارگرفته است.
این مشاورتحصیلی اضافه کرد: کرونا موجب شد داوطلبانی که عادت به مطالعه درکتابخانهها دارند به دلیل شیوع بیماری کرونا ازاین فضای آرام محروم شوند و خیلی از کنکوریها با شنیدن هرخبر ناگواردرباره این بیماری نگران می شوند واحساس نا امیدی می کنند.
وی ادامه داد: اضطراب درسالهای کنکورطبیعی است و بسیاری از داوطلبان را درگیر میکند اما اینکه امسال سه ماه آخر سال تحصیلی با کرونا همزمان شده واین یکی ازبدشانسی های کنکورهای ۹۹ است طوری که اکثرداوطلبان کنکور۹۹می گویند تعطیلی مدارس و آموزشگاهها از یک سو و اضطراب ناشی از شیوع کرونا از سویی دیگر باعث شده است که سال خوبی برای ما کنکوریها نباشد.
این روانشناس تاکید کرد: توکل به خدا ، پشتکار، اعتماد به نفس، فراگیری وتقویت دروس ازطریق فضای مجازی با توجه به مدیریت زمان واستراحت مطالعه از نکات مهمی است که داوطلبان کنکورباید به آن توجه کنند.
والدین کنکوری
مدیرآموزش و پرورش ناحیه چهار کرج نیز در این زمینه گفت: با توجه به آسیب ها ی ناشی از بیماری کرونا لازم است والدین درکم کردن استرس قبل از کنکور فرزندان نقش بسزایی دارند چون محیط خانه وحفظ آرامش بسیار مهم است.
مراد مالمیر اظهارداشت: بسیاری ازوالدین برای کم کردن استرس شیوههای اشتباهی را پیش میگیرند که باعث افزایش استرس میشود و نه تنها داوطلب نتیجه مطلوبی نمیگیرد بلکه آسیب جبرانناپذیری به آینده و اعتماد به نفس وی وارد میشود لذا والدین فشارهای روانی فرزندتان را در ایام آماده شدن برای کنکوردرک کنند.
وی به اولیا دراین دوران توصیه کرد که در مقابل پرخاشگریها، نگرانیها و تمام واکنشهای غیر متعارف فرزندتان صبور باشند و عکسالعملی از خود نشان ندهند. مالمیربا بیان اینکه باید در این شاریط خاص انگیزههای درونی کنکوری ها را تقویت کرد پس باید به تلاشهای مثبت فرزندتان بیش از نکات منفی توجه کرد.
وی تصریح کرد: فرزندان کنکوری را به طور دائم تشویق کنید و به آنها روحیه بدهید و بکوشید بیش از پیش تواناییهای فرزندتان را بارور کنید.
مالمیر ادامه داد: والدین باید واقعگرا باشند و توقع خود از فرزندانشان را، هم سطح با جایگاه واقعی او هماهنگ کنید.
اهمیت کنکوربدون تنش
استاد دانشگاه و روانشناس گفت: کنکور تمام زندگی نیست و درصورت عدم موفقیت در کنکور، وقت برای جبران آن وجود دارد پس دراین آشفتگی کرونا باید اول سلامتی را حفظ کرد و سپس به دنبال مسائل مربوط به کنکور رفت.
دکتر علی ریحانی اظهارداشت: برای پیشگیری از هرگونه تنش ناشی ازاسترس های کرونا و کنکورباید والدین فضای خانه را آرام نگهدارند واز مقایسه توانایی های فرزندان خود با دیگران پرهیز کنند.
وی یادآورشد: خانواده ها باید به همان اندازه که به درس خواندن فرزندانشان اهمیت می دهند باید برای فراهم کردن محیطی آرام و بدون تنش هم تلاش کنند.چون کیفیت درس خواندن مهمتر ازکمیت آن است و یک ساعت درس خواندن بدون اضطراب می تواند معادل ۱۰ ساعت درس خواندن با اضطراب مفید باشد.
ریحانی با بیان اینکه بعضی ازخانواده ها خودشان عامل ایجاد اضطراب در فرزندانشان نباشند، خاطرنشان کرد: والدین فرزندانشان را متهم به بیخیالی درمورد کنکور نکنند چون والدین نباید استرس خود را منتقل کنند.
وی عنوان کرد: اغلب اوقات والدین ممکن است به زبان بیان کنند که ما نگران نیستیم درحالی که بچه ها هوشیارتراز آن هستن و نگرانی های پنهان والدین را درچشم هایشان رصد می کنند پس درون خود را آرام کنید.
وی افزود: والدین فرزندان کنکوری را تحت فشار قرار ندهند و از گفتن جملاتی چون دو ساعت بیشتر بخوان تا دو تست بیشتر بزنی خودداری کنند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه درشرایط کنکوری مقایسه کردن باید ممنوع باشد، افزود: ممکن است نگرانی امتحان روی نتیجه این آزمون نمایشی اثربگذارد و نتایج احتمالی آن روحیه فرزندتان را تخریب کند لذا از سرزنش کردن و یا مقایسه کردن زمان مطالعه فرزندانتان با دوستان و همکلاسی ها یشان اجتناب کنید.
وی با تاکید براینکه فرزندتان را با هیچ کس حتی با دوران نوجوانی و جوانی خود مقایسه نکنید، یادآورشد: والدین استرس خود را به فرزندتان نشان ندهند و با یجاد محیطی آرام و بدون استرس به خواب و تغذیه یک کنکوری توجه کنند.
تغذیه صحیح کنکوری ها
پزشک متخصص تغذیه البرزی هم به داوطلبان کنکوردراین وضعیت خاص کرونایی توصیه کرد به بهداشت فردی،تغذیه و خواب کافی اهمیت ویژه دهند تا ازانرژی لازم برای مطالعه مفید برخوردارشوند.
دکترمحمدرضا اسپرورین اظهارداشت: برای حفظ سلامتی که حرف اول را برای حضور در جلسه کنکور۹۹ و پاسخ داد به سوالات تشکیل می دهد بهتراست تغذیه روزانه به جای سه وعده در روز به پنج وعده افزایش یابد چون افزایش وعده های غذایی موجب کاهش کلسترول خون شده و همچنین قند خون درسطح مناسبی قرار بگیرد.
وی بیان داشت کنکوری ها آب زیاد بنوشید، زیرا مصرف آب سبب کاهش افسردگی و خستگی آنان می شود.
وی مصرف مواد حاوی ویتامین E نظیر جوانه گندم، محصولات تهیه شده از غلات کامل به ویژه نانهای تهیه شده از گندم و جو و حبوباتی نظیر لوبیا، نخود، عدس، ماش و منابع حیوانی نظیر ساردین، ماهی تن، زرده تخم مرغ، جگر حیوانات جوان، سبزیجات دارای برگ سبز تیره و گوجه فرنگی که منجر به اکسیژن رسانی به مغز می شود را ضروری دانستند.
وی خاطرنشان کرد: مصرف مواد حاوی مواد معدنی همانند کلسیم، منیزیم، آهن، روی سلنیوم نقش کلیدی درافزایش توان یادگیری و تقویت نیروی دفاعی و سرعت بخشیدن به روند رشد دارند که شامل گردو، ماهی، مرغ، جگر، گوشت، گندم جوانه زده و محصولات تهیه شده ازآردهای سبوس دارمی شود. زنجبیل ونعناع با افزایش خونرسانی مغز سبب تقویت یادگیری خواهد شد.
این متخصص تغذیه اضافه کرد: مصرف عسل و خرما همراه با شیر علاوه بررساندن انرژی به کنکوری به کاهش اضطراب و استرس آنها نیز کمک میکند زیرا خرما دارای فسفرو کلسیم فراوان است و مصرف آن موجب سرزندگی سلولهای عصبی و تقویت مغز میشود . بهترین میان وعده آب هویج است که موجب افزایش تمرکز میشود.
دکتراسپرورین با اشاره به اینکه مصرف انواع مرکبات و میوههایی مانند موزکه سرشاراز سروتونین می باشد موجب آرامش کنکوری ها می شود، افزود:مصرف سبزی درتقویت حافظه تاثیرگذار است.
وی بیان داشت: دختران برای افزایش تمرکز در دوران کنکور باید تحت نظر پزشک باشند و مکمل آهن مصرف کنند زیرا کمخونی باعث کاهش تمرکز وقدرت یادگیری کنکوری ها میشود.
وی مصرف غذاهای آرام بخشی چون شیر، ماست، دوغ، سوپ جو، سوپ تره فرنگی و سوپ قارچ را نیز توصیه کرد.
پزشک البرزی استفاده ازقندهای ساده مانند قند، شکر، مربا، نوشابه و شکلات که موجب بالا رفتن ناگهانی قند خون شده که با بالارفتن سطح انسولین متعاقب آن افت قند خون، خستگی، بی حوصلگی و سردرد را در پی خواهد داشت که برای داوطلبان کنکور مصرف آنها توصیه نمی شود و به جای آن مواد حاوی فیبر مانند خرما به عنوان یک منبع مناسب تأمین قند خون توصیه می شود.
وی عنوان کرد: باید ازمصرف زیاد ماست ترش و دوغ، خوردن زیاد مقدارپنیر، سیب ترش، مقدار زیادی گشنیز که هرکدام به طریقی فعالیت های فکری را دشوار یا حافظه و سرعت انتقال را کند می کند، پرهیز کرد.
وی یادآورشد: خانواده ها باید به همان اندازه که به درس خواندن فرزندانشان اهمیت می دهند باید برای فراهم کردن محیطی آرام و بدون تنش هم تلاش کنند.چون کیفیت درس خواندن مهمتر ازکمیت آن است و یک ساعت درس خواندن بدون اضطراب می تواند معادل ۱۰ ساعت درس خواندن با اضطراب مفید باشد.
ریحانی با بیان اینکه بعضی ازخانواده ها خودشان عامل ایجاد اضطراب درفرزندانشان نباشند، خاطرنشان کرد: والدین فرزندانشان را متهم به بیخیالی درمورد کنکورنکنند چون والدین نباید استرس خود را منتقل کنند.
وی عنوان کرد: اغلب اوقات والدین ممکن است به زبان بیان کنند که ما نگران نیستیم درحالی که بچه ها هوشیارتراز آن هستن و نگرانی های پنهان والدین را درچشم هایشان رصد می کنند پس درون خود را آرام کنید.
وی افزود: والدین فرزندان کنکوری را تحت فشارقرارندهند واز گفتن جملاتی چون دو ساعت بیشتر بخوان تا دو تست بیشتر بزنی خودداری کنند.
این روانشناس با بیان اینکه درشرایط کنکوری مقایسه کردن باید ممنوع باشد، افزود: ممکن است نگرانی امتحان روی نتیجه این آزمون نمایشی اثربگذارد و نتایج احتمالی آن روحیه فرزندتان را تخریب کند لذا از سرزنش کردن و یا مقایسه کردن زمان مطالعه فرزندانتان با دوستان و همکلاسی ها یشان اجتناب کنید.
وی با تاکید براینکه فرزندتان را با هیچ کس حتی با دوران نوجوانی و جوانی خود مقایسه نکنید، یادآورشد: والدین استرس خود را به فرزندتان نشان ندهند و با یجاد محیطی آرام و بدون استرس به خواب و تغذیه یک کنکوری توجه کنند.
توصیه به کنکوری ها درشرایط کرونا
مدیرکل آموزش و پرورش البرزهم با اشاره به اینکه این روزها درکشور جو روحی نامساعدی به دلیل شیوع بیماری کرونا وجود دارد، گفت: رعایت الزامات کرونا مهمترین موضوع در این روزها است که داوطلبان کنکور سراسری افزون بر مطالعه مناسب باید سلامتی خود را دراولویت قرار دهند.
سالارقاسمی خاطرنشان کرد: به داوطلبان کنکور توصیه میشود که با پرهیز از دنبال کردن اخبار استرس زا انگیزه و عمل را با یکدیگر به کار گیرند و مطالعه موثری را درپیش گیرند.
وی بیان داشت: شیوع ویروس کرونا در کشور تمام بخشهای جامعه از جمله اقتصاد، فرهنگ و نظام آموزشی را تحت تاثیر خود قرارداد و داوطلبان کنکور از ترکش شیوع این بیماری بی نصیب نماندند.
وی با بیان اینکه امسال کرونا داوطلبان کنکور ۹۹ را با دل نگرانی دیگری به جز اضطراب روبرو کرد، یادآورشد: تعطیلی مدارس، کلاسهای کنکورو تقویتی، سالنهای مطالعه و کتابخانهها و دیگر مکانهای مورد نیاز برای مطالعه کنکور باعث شده که شرایط استرس بیش از پیش برداوطلبان کنکور به خصوص دانش آموزان وارد شود. فضای آشفته و به هم ریخته جامعه در پی شیوع ویروس کرونا، موجب درگیری ذهنی و نگرانی خاطرداوطلبان کنکوری شده است. کنکوری ها برای تمرکز و فراگیری بیشتر آموخته ها نیازمند آرامش خاطر هستند درحالی که با موضوع بیماری کرونا این آرامش تحت تاثیرقرارگرفته است.
قاسمی یادآورشد: برای رسیدن به موفقیت باید موانع را از سرراه برداشت و برای برداشتن موانع ریزودرشت باید قدمهای اساسی برنامهریزیشده برداشت.برخی ازداوطلبان به خاطر ترس از شکست به اندازه کافی تلاش نمیکنند و احساس میکنند که دیگر دیر شده است درصورتیکه اینگونه نیست میتوان با برنامهریزی بهینه نتایج نهایی را تا حد زیادی تغییر داد. بررسی عملکرد بسیاری ازداوطلبان درگروههای آزمایشی مختلف نشان میدهد که نمرات متوسط مثبت هم میتواند به میزان قابل توجهی رتبه داوطلبان را بهبود دهد پس هیچگاه برای درس خواندن و تلاش کردن دیر نیست.
وی تاکید کرد: شناخت منابع سؤالات و بخشهای مهم برای داوطلبان میتواند بسیارمهم است زیرا بودجهبندی دروس و شناسایی نقاط ضعف از منابع پر سؤال بسیاراهمیت دارد وبرای عملکرد بهتر در کنکور باید به برنامهریزی درسی به داوطلبان توصیه می شود.
نکته پایانی
امسال کنکور به علت شیوع بیماری کرونا وضعیت متفاوتی نسبت به سال های گذشته دارد ، بر این اساس داوطلبان و خانواده های آنان افزون بر حفظ خونسردی و توجه به توصیه های کارشناسان در خصوص چگونگی مهار و کنترل اضطراب و استرس ، موضوع تغذیه مناسب و رعایت فاصله اجتماعی را در اولویت کاری قرار دهند.
همچنین استفاده از مواد ضدعفونی کننده ، ماسک و دستکش برای شرکت در کنکور سراسری از مواردی است که به سلامت داوطلبان کمک خواهد کرد و اگر این نکات به خوبی رعایت شود ضمن شکستن دیوار کنکور و رسیدن به نتیجه مطلوب ، گام موثری برای پایان دادن به جولان کرونا برداشته شده است.
نظر شما