۲۵ خرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۰۹
کد خبرنگار: 1498
کد خبر: 83820941
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برگزاری «روز روسیه» در جزیره مورد مناقشه بین توکیو و مسکو

پکن- ایرنا- ساکنان یکی از چهار جزیره تحت کنترل روسیه که ژاپن نیز مدعی مالکیت آنها است روز ملی روسیه را در یکی از این جزایر جشن گرفته و پرچم بزرگ این کشور را در هوا تکان دادند.

به گزارش ایرنا از تلویزیون دولتی ژاپن، این مراسم توسط استانداری ساخالین در خاور دور روسیه و در مکانی مشرف بر کوه «ساشی اوسو-داکه» در جزیره «اتوروفو» برگزار شد.

کنترل این چهار جزیره که ژاپن مدعی مالکیت آن ها است در دست روسیه است دولت ژاپن می گوید این جزیره ها بخشی جدایی ناپذیر از خاک ژاپن هستند و پس از پایان جنگ جهانی دوم به طور غیرقانونی اشغال شدند.

حدود ۵۰ نفر از جمله "والری لیمارنکو" استاندار ساخالین و کودکان عضو یک گروه محلی وطن پرستی روسیه یک پرچم ملی این کشور به طول ۱۲ متر و عرض ۹ متر را در هوا تکان دادند.

«روز روسیه» که نشانگر آغاز فدراسیون روسیه است، هر سال در روز ۱۲ ژوئن جشن گرفته می شود.

پوتین و آبه رهبران روسیه و ژاپن نوامبر سال ۲۰۱۸ با شروع مذاکرات مربوط به توافقنامه صلح بر اساس بیانیه مشترک ۱۹۵۶ در مورد مالکیت این جزایر موافقت کردند طبق این بیانیه دو جزیره شیکوتان و هابومایی به ژاپن واگذار می شد اما مذاکرات دو کشور پیشرفت چندانی نداشت و روسیه با شروع مذاکرات درباره واگذاری دو جزیره به ژاپن مخالفت کرد.

جزایر چهارگانه کوریل به دلیل برخورداری از منابع نفت و گاز، ذخایر آبزیان و واقع شدن در اقیانوس آرام، موقعیت اقتصادی و راهبردی فوق العاده ای دارد.

این جزایر در پایان جنگ جهانی دوم به تصرف اتحاد جماهیر شوروی درآمد روسیه این مناقشه را از پیامدهای جنگ جهانی دوم می داند و این جزایر را متعلق به خود می داند ژاپن نیز می گوید، امضای توافقنامه صلح بین دو کشور مشروط به واگذاری این جزایر به توکیو است اختلاف دو کشور بر سر مالکیت این جزایر مانع از امضای توافقنامه صلح بین مسکو و توکیو پس از گذشت بیش از ۷۰ سال از پایان جنگ جهانی دوم شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha