صالحی‌امیری: کشاورز هنرمندی مردمی بود

تهران- ایرنا- رییس کمیته ملی المپیک در پیامی ضمن تسلیت درگذشت پیشکسوت تئاتر و سینما ایران نوشت: تلاش های کشاورز در سینما ایران از وی یک هنرمند مردمی و فهیم ساخته بود.

«سیدرضا صالحی‌امیری» رییس کمیته‌ملی‌المپیک در پیامی درگذشت «محمد علی کشاورز» پیشکسوت هنر، سینما و تئاتر ایران را تسلیت گفت.  

در متن این پیام تسلیت آمده است:
 
شش دهه تلاش و ممارست در عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون از بزرگمردی که با مسمی لقب «پدرسالار سینمای ایران» بر او نهاده شد، از هنرمندی مردمی، مهربان و فهیم، چهره‌ای باصلابت و استوار در خاطر ایرانیان به یادگار گذاشت.

اینجانب ضایعه درگذشت یکی از پیشگامان سینمای ایران را به مردم هنردوست، جامعه فرهنگی کشور و خانواده مرحوم استاد محمدعلی کشاورز تسلیت عرض می کنم و از درگاه خداوند متعال برای آن فقید سعید رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر و سلامت مسئلت دارم.

محمدعلی کشاورز یکی از چند بازیگر مطرح و نسل اول تئاتر ایران و فعال در حوزه های دیگر نمایشی از جمله سینما و تلویزیون است که  در ۲۶ فروردین ۱۳۰۹ در اصفهان متولد شد. این هنرمند که دارای نشان درجه یک فرهنگ و هنر بود، به همراهِ علی نصیریان، زنده‌یاد جمشید مشایخی،  زنده‌یاد داود رشیدی و زنده‌یاد عزت‌الله انتظامی پنج بازیگر مرد ماندگار تاریخ تئاتر و سینما و تلویزیون ایران به‌شمار می‌آیند.

از آثار ماندگار استاد کشاورز، به مجموعه‌های تلویزیونی دایی‌جان ناپلئون، آتش بدون دود،  هزاردستان (در نقش شعبان استخوانی)،  سربداران (در نقش خواجه قشیری)،  افسانه سلطان و شبان (در نقش خوابگزار اعظم)، پدرسالار و گرگ‌ها می‌توان اشاره کرد.

این هنرمند ایفاگر نقش‌های ماندگاری در تاریخ سینما بوده است که از جمله آنها فیلم‌های «خشت و آینه»، «آقای هالو»، «رگبار»، «صادق کرده»، «شطرنج باد»، «کمال‌الملک»، «مردی که موش شد»، «کفش‌های میرزا نوروز»، «مادر»، «پول خارجی»، «دلشدگان»، «روز واقعه»، «ناصرالدین شاه اکتورسینما»، «خسوف»، «زیردرختان زیتون»، «غزال» بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha