سازمان آموزش و پرورش استثنایی به سمت سازمان علم بنیاد حرکت می‌کند

تهران-ایرنا- رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: این سازمان قرار است به سمت سازمان علم بنیاد و مشارکت محور حرکت کند.

به گزارش روز دوشنبه سازمان آموزش و پرورش استثنایی،  سید جواد حسینی در نشست شورای رصد و کاربست مطالعات ملی و بین المللی با موضوع بررسی بسته تحولی مدرسه انطباقی با تاکید بر استفاده از نظریات صاحبنظران حوزه آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت:  برنامه ها و بسته های تحولی تدوین شده  در راستای حرکت سازمان آموزش و پرورش استثنایی به سمت سازمان علم بنیاد و مشارکت محور است.

وی افزود: روزمرگی یکی از  آسیب های سازمان ها است، این آسیب منجر به دوری از نوآوری و فاصله گرفتن  از تجدید حیات شوندگی می شود و در سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای دوری از این آسیب تمامی برنامه ها با رویکرد مشارکتی تدوین شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان این که سه بسته تحولی «مدرسه انطباقی»، «مداخلات به هنگام طلایی» ‌ و «توسعه مشارکت، کاهش تمرکز واجتماعی شدن» در سازمان آموزش و پرورش استثنایی تدوین شده است، گفت: تعداد کل برنامه های سال ۱۳۹۹ سازمان آموزش و پرورش استثنایی مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ۱۳ برنامه با ۵۲ فعالیت است که این برنامه ها مبتنی بر بسته های تحولی در قالب ۸ برنامه و ۳۶ فعالیت و برنامه های سالانه در قالب ۵ برنامه و ۱۶ فعالیت است.

حسینی یادآور شد: برنامه های سال ۹۹ سازمان آموزش و پرورش استثنایی شامل انواع برنامه های  تاسیسی، تکمیلی و تعدیلی است که  ۶۳ درصد از  کل ۵۲ فعالیت طراحی شده تاسیسی و نوآورانه است و ۸۳ درصد فعالیت ها و برنامه های مبتنی بر بسته های تحولی نیز تاسیسی و نوآورانه است.

وی تاکید کرد: فلسفه آموزش و پرورش و مکتب فکری حاکم بر نظام آموزشی دانش آموزان با نیاز ویژه بر مبنای پذیرش‌ هفت اصلی است که محور تمام تصمیم گیری ها به شمار می‌رود.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی همچنین اظهار داشت: توسعه انسان مبنا، پذیرش تفاوت های فردی، تطابق سازی، نظام تلفیقی فراگیر، توانمند سازی، توسعه فرصت آفرینی و تعادل بخشی و ایجاد عدالت هفت اصل حاکم بر تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه است و این اصول مبنای توسعه آموزش و پرورش استثنایی است.

حسینی در ادامه نشست با بیان ضرورت ها و چرایی تدوین بسته تحولی "مدرسه انطباقی" گفت: باید به سمت شکل دادن جامعه ای با حداقل محدودیت ها  و دوستدار انسان حرکت کرد و این جامعه، جامعه دوستدارهمه انسان ها بویژه  کودکان و معلولین است.

 وی افزود: براساس نظریه توسعه انسان مبنا  و نظریه دارایی محور باید جامعه قبول کند  که انسان های دارای نیاز ویژه در کنار محدودیت ها، مزایا و ویژگی های زیادی دارند و در واقع باید توانمندی این دانش آموزان را به رسمیت شناخت و رشد داد.

وی با طرح این پرسش که چرا دنبال مدرسه انطباقی هستیم، خاطرنشان کرد: کمتر از پنج درصد از ۲۰ هزار مدرسه پذیرای دانش آموزان با نیازهای ویژه برای این دانش آموزان  مناسب سازی شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: میزان تجهیزات آموزشی، پرورشی و توانبخشی که باید دانش آموزان استثنایی داشته باشند ۱۱۰ قلم است که کمتر از پنج درصد دانش آموزان با نیازهای ویژه به این تجهیزات دسترسی دارند و در بسته تحولی "مدرسه انطباقی" دسترسی ۱۰ تا ۱۵ درصدی این دانش آموزان هدف گذاری شده است.

حسینی ادامه داد: در بسته مدرسه انطباقی  ایجاد یک مدرسه مناسب سازی شده ویژه دانش آموزان طیف اتیسم در هر استان و احداث ۱۴ مدرسه مناسب سازی شده ویژه طیف اتیسم هدف گذاری شده است.

وی با بیان ارکان و مولفه های مناسب سازی اظهار داشت: معلمین، فضای مدرسه، کتب درسی، والدین، دانش آموزان عادی، و تجهیزات آموزشی، پرورشی و توانبخشی باید مناسب سازی شده و بدین طریق شرایط تعلیم و تربیت تطابق سازی شده برای رشد همه جانبه دانش آموزان و مبتنی بر تفاوت های فردی را فراهم سازند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با یادآوری این که  در بسته مدرسه انطباقی سه برنامه و ۹ فعالیت پیش بینی شده است اظهار داشت: "ایجاد شبکه جامع آموزش و اطلاع رسانی دیجتیال"، "مناسب سازی مبتنی بر توانمند سازی مدیران و معلمان" و "مناسب سازی فضا و تجهیزات" سه برنامه تدوین شده در بسته تحولی مدرسه انطباقی است.

حسینی با تشریح برنامه "ایجاد شبکه جامع آموزش و اطلاع رسانی دیجتیال"تصریح کرد: برای این برنامه سه فعالیت "طراحی و تولید اپلیکیشن  جامع دانش آموزان با نیازهای ویژه"، "راه اندازی سامانه ندای همراه ویژه معلمین رابط و پذیرا و والدین دانش آموزان تلفیقی- فراگیر در تمامی استان ها" و "ایجاد پایگاه جامع آموزش مجازی در تمامی استان ها" طراحی و پیش بینی شده است.

وی با بیان این که سه فعالیت برای برنامه "مناسب سازی مبتنی بر توانمد سازی مدیران و معلمان" تدوین شده است، یادآور شد: آموزش زبان اشاره به چهار هزار نفر، آموزش مهارت های چندگانه به  ۱۰ درصد معلمین و آموزش خط بریل به هزار نفر از جمله فعالیت های  مرتبط با این برنامه است.

معاون وزیر آموزش و پرورش "مناسب سازی فضا و تجهیزات" را سومین برنامه بسته تحولی مدرسه انطباقی ذکر کرد و افزود: "ایجاد یک مدرسه مناسب سازی شده ویژه دانش آموزان طیف اتیسم در هر استان"، "ایجاد یک مدرسه  پذیرای مناسب سازی شده الگو درهراستان" و "نهضت مشارکت توان افزایی" از جمله فعالیت های پیش بینی شده مرتبط با این برنامه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha