۲۷ خرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۵۳
کد خبرنگار: 1270
کد خبر: 83823712
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اختصاص ۹۲ هزار تُن کود یارانه‌ای به آذربایجان‌غربی

مهاباد- ایرنا- مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: در سال‌ زراعی جاری ۹۲ هزار تُن کود یارانه‌ای به این استان اختصاص یافته است.

علیرضا قربانی روز سه‌شنبه در مراسم طرح پایلوت تغذیه گندم (روز داشت مزرعه) که در مزرعه روستای "ناچیت" از توابع بخش سیمینه بوکان که با حضور جمعی از مسوولان برگزار شد، افزود: از مجموع ۹۲ هزار تُن کود اختصاص یافته به استان در سال جاری، ۵۷ هزار تُن آن کود "ازته" است که اختصاص پیدا کرده است و مابقی نیز کود "فسفاته" است که به دلیل اینکه بالای ۷۰ درصد آن وارداتی است که به دلیل تحریم‌های ظالمانه استکبار هنوز اختصاص پیدا نکرده است.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ نفر عامل فعال توزیع‌کننده کود در استان وجود دارد، اظهار داشت: کودهای یارانه‌ای با قیمتی کمتر نسبت به بازار آزاد در اختیار کشاورزان متقاضی قرار می‌گیرد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه وظیفه و رسالت شرکت خدمات حمایتی کشاورزی افزایش راندمان تولید و بالا بردن بهره وری در سطح کشور و استان است اضافه کرد: تاکنون ۲۵ هزار تُن کودیارانه به استان اختصاص یافته و در اختیار بهره‌برداران بخش کشاورزی قرار گرفته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد افزایش داشته است.

مدیر جهاد کشاورزی بوکان نیز در این مراسم گفت: از مجموع اراضی زیر کشت گندم در این شهرستان ۷۰ هزار و ۲۴۳ هکتار آن به کشت دیم و ۱۱ هزار و ۵۳۰ هکتار آن به کشت آبی اختصاص یافته است.

انور امینی‌خواه افزود: علاوه بر عوامل طبیعی نظیر نزولات جوی و شرایط آب و هوایی، مبارزه با آفات زراعی از جمله سن غلات نیز بر کیفیت و کمیت محصول اثر مستقیم دارد و بی‌توجهی به مبارزه با آن می‌تواند محصول یک مزرعه را به طور کامل نابود کند.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود که ۱۰۰ هزار تُن گندم از مزارع زیر کشت این محصول در بوکان برداشت شود، افزود: با توجه به کمبود و تاخیر در بارندگی پاییزه و وضعیت سبز نامناسب و نبود درجه حرارت مناسب در بهار از جمله نبود روزهای آفتابی و نور کافی، میزان برداشت از مزارع دیم ۵۵ هزار تُن و مزارع آبی ۴۵ هزار تُن گندم خواهد بود.

مدیر جهاد کشاورزی بوکان افزود: این شهرستان با داشتن ۱۳ هزار هکتار انواع آبیاری تحت فشار مقام نخست را در استان آذربایجان‌غربی به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه در سال جاری ۴۴ هزار هکتار مبارزه با سن مادری در این شهرستان انجام گرفته است، اظهار داشت: شهرستان بوکان به عنوان قطب مهم کشاورزی استان در این زمینه نیز رتبه نخست مبارزه با سن مادری را به خود اختصاص داده است.

امینی‌خواه، در خصوص مبارزه با سن پوره و سن برگشتی افزود: در بوکان ۱۰ هزار هکتار علیه پوره سن و ۴۰ هکتار نیز علیه سن برگشتی مبارزه شیمیایی با این آفت صورت گرفته است.

در بوکان هفت هکتار گندم به عنوان طرح پایلوت تغذیه استان آذربایجان‌غربی انتخاب شده است که در آن هفت شرکت تغذیه آن را بر عهده گرفته و در پایان افزایش عملکرد، راندمان و کاهش ضایعات آن تعیین می‌شود که هر کدام بهتر بود برای سال‌های آینده از این روش در کاشت داشت و برداشت استفاده خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha