۲۹ خرداد ۱۳۹۹، ۲۰:۲۵
کد خبرنگار: 2188
کد خبر: 83826016
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۸۷ حلقه چاه آب در نیشابور وجود دارد

۲۹ خرداد ۱۳۹۹، ۲۰:۲۵
کد خبر: 83826016
۱۸۷ حلقه چاه آب در نیشابور وجود دارد

مشهد- ایرنا- معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب نیشابور گفت: در حال حاضر ۵۲ حلقه چاه آب شهری و ۱۳۵ حلقه چاه آب روستایی در نیشابور وجود دارد که پنج حلقه چاه نیز در منطقه فوشنجان به زودی به این تعداد اضافه می‌شود

جعفر تمیز روز پنجشنبه در روستای حسین آباد جنگل شهرستان نیشابور و در جمع خبرنگاران افزود: طی ۲۵ روز گذشته پنج حلقه چاه آب با اعتبار ۲۱ میلیارد ریال حفر، تجهیز و آماده بهره‌برداری شد که از این تعداد دو حلقه در شهر و بقیه در مناطق روستایی قرار دارد.
وی ادامه داد: با قرار گرفتن این چاه‌ها در مدار قدرت آب‌رسانی شبکه آب نیشابور ۵۰ لیتر بر ثانیه در شهر و ۲۸ لیتر بر ثانیه در روستاها افزایش یافت.
معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب نیشابور گفت: طی این‌مدت یک حلقه چاه با اعتبار یک میلیارد ریال بهسازی، یک حلقه چاه با اعتبار یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال جهت افزایش توان آب دهی مهندسی مجدد و پنج حلقه چاه با تغییر ترانس برق و تاسیسات با اعتباری افزون بر ۱۰ میلیارد ریال توان تولید آب شهری و روستایی را در نیشابور ۷۰ لیتر بر ثانیه افزایش داد.
تمیز افزود: نیاز آب شرب نیشابور در زمان اوج مصرف هزار و ۱۰۰ لیتر بر ثانیه است که در این بخش میزان کسری ۳۱۰ لیتر بر ثانیه است.
وی ادامه داد: از زمان شیوع کرونا میزان مصرف آب شهری نیشابور ۲۹ درصد افزایش یافته است و به ازای هر یک ساعت قطعی برق به اندازه یک هفته مخازن آب شرب تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب نیشابور گفت: در سال مالی جاری از ۵۵۰ میلیارد ریال اعتبارات عمرانی شرکت آب و فاضلاب نیشابور هیچ مبلغی اختصاص پیدا نکرده است اما  از ۱۲ میلیارد ریال اعتبارات بخش آب ۵۰ درصد و از ۴۰ میلیارد ریال اعتبارات حوزه تنش آبی کل آن اختصاص یافت.

تمیز افزود: روستای حسین آباد جنگل شهرستان نیشابور به دلیل اینکه در انتهای خط آبرسانی مجتمع وحدت قرار دارد در قطعی‌های آبی که اتفاق می‌افتد با مشکلات بیشتری مواجه می‌شود که با حفر چاه جدیدی که در دست اجراست به زودی از این‌ مشکلات کاسته خواهد شد.
وی اضافه کرد: طی ۲۰ روز آینده عملیات حفر و تجهیز این چاه به پایان می‌رسد تا مشکلات این روستا به خاطر قطعی‌هایی که در مجتمع آب‌رسانی وحدت اتفاق می‌افتد کم شود.
او ادامه داد: مجتمع آب رسانی وحدت با ۱۵۰ کیلومتر خط انتقال ۲۵ روستا را تحت پوشش خود دارد.



مشکل آب در روستای حسین آباد جنگل

روستای حسین آباد جنگل با ۲۰۰ خانوار جمعیت جزء روستاهایی است که به همراه چند روستای دیگر طی روزهای گذشته به خاطر قطع برق مجتمع آب‌رسانی وحدت روند آب‌رسانی اش دچار مشکل شد که با پیگیری مسوولان این‌ مجتمع در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مدار برگشت اما ظاهرا مشکل اهالی این روستا محدود به کمبود آب شرب نیست و آنها در تامین آب کشاورزی هم با مشکل جدی مواجه هستند.
عضو شورای اسلامی روستای حسین آباد جنگل در جمع خبرنگارانی که امروز در این روستا حضور یافتند گفت: همیشه در تابستان آب شرب این روستا قطع می‌شود و الان حدود ۴۰ روز است که آب این روستا قطع شده است.
علی اکبر سالاری افزود: یک‌ چاه عمیق لوله کشی وجود دارد که آب آن به زمین‌های کشاورزی می‌رود و با توجه به شیوع کرونا مشکل بی‌آبی باعث ایجاد وضعیت بسیار نامطلوبی در این روستا شده است.
وی با اشاره به این که مشکل دیگر ما آب کشاورزی است افزود: آستان قدس رضوی چاه آبی را که در این روستا دارد به شخص دیگری اجاره داده و با اینکه اعلام کرده ایم حق اجاره آن را حتی جلوتر پرداخت می‌کنیم ولی متاسفانه معلوم نیست که چرا از اجاره دادن آن به ما امتناع می‌کند؟
او ادامه داد: اراضی این روستا موقوفه آستان قدس رضوی است و حدود ۴۰۰ هکتار از اراضی آن در اختیار ۱۳۶ نفر از اهالی قرار دارد ولی از دو حلقه چاه آب متعلق به آستان قدس رضوی در این منطقه هیچ کدام را به ما اجاره نداده اند و آب کافی برای کشاورزی نداریم.

مکاتبات با آستان قدس رضوی برای حل مشکل آب روستای حسین آباد جنگل به نتیجه نرسیده
بخشدار بخش میان‌جلگه شهرستان نیشابور هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: در این‌منطقه دو حلقه چاه وجود دارد که متعلق به آستان‌ قدس رضوی است که ظاهرا پیش از این در اختیار اهالی روستا بوده است.
عزت الله سلیمانی افزود: در حال حاضر این چاه‌ های آب کشاورزی در اختیار اشخاص دیگری است و برای حل این‌ مشکل مکاتباتی با آستان قدس رضوی انجام شده که هنوز به نتیجه نرسیده و برای حل آن نیازمند پیگیری نمایندگان هستیم.
وی ادامه داد: همه زمین‌های منطقه روستای حسین آباد جنگل و حتی خود این روستا موقوفه آستان قدس رضوی است و با توجه به این که این روستا بیش از ۲۰ شهید تقدیم نظام کرده است باید برای حل این‌ مشکل پیگیری‌های بیشتری انجام شود.

مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا حاکی از آن است که درحالی که اهالی روستای حسین آباد جنگل از مشکل کم‌آبی رنج می‌برند در فاصله کمتر از یک کیلومتری این روستا زمین‌های کشاورزی به روش سنتی غرقابی آبیاری می‌شود که نشان‌دهنده لزوم توجه ویژه مسوولان است.

مرکز شهرستان ۴۵۰ هزار نفری نیشابور در ۱۲۷ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha