کرونا از دیروز تا امروز در هرمزگان

بندرعباس- ایرنا- قبل از کروناچه دوران خوشی داشتیم، حتی در اوائل این بیماری هم همانند حالا جدی نبود ولی چه شد که هرمزگان یک دفعه از وضعیت سفید به قرمز وحالا هم به هشدار رسیده بطوریکه به گفته مسوولان بهداشتی از هر دو تست کرونا یک نفر مثبت می شود.

شرایط هرمزگان به گونه ای است که در روزهای اخیر واکنش مسوولان و نمایندگان استان درپی داشته و خواستاررسیدگی هرچه بیشتر به موضوع شدند و در همین راستا معاون درمان وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی به همراه مدیرکل مرکز نظارت و اعتبار بخشی وزارت بهداشت از بخش های مختلف بستری و آی.سی.یو کووید ۱۹ بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) و مرکز آموزشی، پژوهشی درمانی پیامبر اعظم (ص) وصاحب الزمان (عج)بندرعباس بازدید و آخرین وضعیت درمان بیماران کووید ۱۹ را مورد بررسی قرار دادند.

از هفته های پیش مسوولان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نسبت به خطر احتمال ابتلای گسترده به کرونا هشدار داده بودند که متاسفانه این روزها در سایه بی توجهی مردم به پروتکلهای بهداشتی و رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی این خطر از مرز هشدار گذشته و زنگ آن با گوش خراشترین آهنگ ممکن به صدا درآمده است.

فضای این روزهای هرمزگان را آهنگی ترکیب شده از فریادهای جگرسوز مادر و پدری که کرونا جان دختر ۱۰ ساله شان را گرفته تا اشکها و داغ خانواده ای که جوانشان قربانی این ویروس شده ، فراگرفته است.

با وجود اطلاع از این بیماری اما گویی هنوز هم بسیاری از مردم ناجوانمردی و مرگ آور بودن این ویروس را باور ندارند؛ ویروسی که به کودک، پیر و جوان رحم نکرده و همه را باهم به کام مرگ می برد.

هرمزگانی که در روزهای اوج شیوع کرونا در سراسر کشور در زمره استان های سفید و کم خطر بود، این روزها از بحرانی ترین مناطق کشور می باشد و وضعیت آن از سوی وزارت بهداشت از نظر تعداد ابتلا و مرگ و میر قرمز اعلام شده است.

به دنبال این وضعیت و بحرانی شدن شرایط ،مسوولان هرمزگان ناگزیر به اعمال و اجرای برخی محدودیت ها در سراسر استان شدند و حتی نماز عبادی سیاسی جمعه نیز در روز ۳۰ خردادماه در هیچ نقطه از این استان اقامه نشد.

به دنبال شیوع بیماری کووید ۱۹ و رعایت نکردن مسائل بهداشتی بویژه فاصله گذاری اجتماعی و شرکت در مراسم های جشن وعروسی وختم استانی که هفته پیش نماز جمعه در برخی شهرها و بخش های آن با توجه به وضعیت سفیدشان اقامه می شد، این روزها دیگر هیچ رنگی به جز قرمز ندارد.

۷۰۰ تخت ویژه بیماران کرونا در هرمزگان

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به روند افزایشی ابتلا به کرونا در استان در هفته های اخیر، گفت: در نتیجه افزایش شمار این بیماران، طی هفته گذشته ۲۰۰ تخت، به ۵۰۰ تخت ویژه بیماران کرونا در استان اضافه شده است.

دکتر حسین فرشیدی شامگاه جمعه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در یک هفته گذشته ۲۵ تخت در آی سی یو، یک دستگاه اکسیژن ساز جدید و سی تی اسکن جدید و دو مخزن ۱۰ تنی اکسیژن ساز با توجه به مصرف بالای اکسیژن نیز به مجموعه تجهیزات بخش درمان اضافه شده است.

وی ضمن انتقاد از بی توجهی برخی از مردم به رعایت فاصله گذاری اجتماعی، گفت: متاسفانه آمار فوتی های ناشی از کرونا در استان رو به افزایش است و مردم باید هشدارها را کاملا جدی بگیرند.

فرشیدی تصریح کرد: رفتار ویروس کرونا کاملا ناشناخته بوده و با وجود آنکه در ابتدای شیوع این بیماری گفته می شد، کودکان حاشیه امن تری در برابر آن دارند، در روزهای گذشته شاهد فوت یک دختربچه ۱۰ ساله در بندرعباس به دلیل ابتلا به کرونا بدون هیچ بیماری زمینه ای بودیم.

وی ادامه داد: بارها و بارها به مردم هشدار داریم که کرونا تمام نشده و تا زمانی که درمانی قطعی برای آن کشف نشود، باید خطر را کاملا نزدیک احساس کنند و به زندگی با این ویروس با رعایت پروتکلهای بهداشتی عادت کنند.

فرشیدی ابراز داشت: بیماری کووید ۱۹ خطرناک است که باید سعی شود در معرض ابتلای آن قرار نگیریم؛ ابتلا به این بیماری سن و جنس نمی‌شناسد و طبق تحقیقات انجام شده بیش از ۸۵ درصدی بیمارانی که زیر دستگاه تنفس مصنوعی قرار می گیرند، فوت می کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در خصوص پروتکلهای درمانی که در بیمارستان های استان برای درمان کووید ۱۹ استفاده می شود، گفت: تمام داروهای تجویزی برای بیماران کرونا براساس پروتکل درمانی مورد تایید وزارت بهداشت است.

نفس های به شماره افتاده کادر درمان هرمزگان

در نتیجه افزایش تعداد بیماران مبتلا به کرونا، فشار بسیاری بر کادر درمان هرمزگان وارد آمده و شمار قابل توجهی از نیروهای بهداشت و درمان این استان به کرونا مبتلا شدند.

پرستاران و پزشکان مراکز درمانی هرمزگان با انتشار ویدیویی های در فضای مجازی و یا با گذاشتن پستهای اینستاگرامی و به هر طریق دیگر از مردم می خواهند که شرایط را درک و فاصله گذاری اجتماعی و پروتکلهای بهداشتی را با دقت و حساسیت رعایت کنند.

برخی از نیروهای کادر درمان هرمزگان در گفت و گو با خبرنگاران خواستار چاره اندیشی مسوولان برای وضعیت پیش آمده هستند و اعتقاد بر این دارند که برای کنترل اوضاع باید دست کم دو هفته بندرعباس قرنطینه شود.

طبق آمارهای اعلام شده از سوی مسوولان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بیشترین شمار مبتلایان به کرونا مربوط به بندرعباس است.

بیش از ۲۵۰ نفر از نیروهای بهداشت و درمان هرمزگان به کرونا مبتلا شدند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: تاکنون بیش از ۲۵۰ نفر از کارکنان گروههای مختلف بهداشت و درمان استان، به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند که تعدادی پس از درمان به محل کار بازگشتند و در حال خدمت رسانی هستند.

دکتر محمود حسین پور ادامه داد: طبق قانون فرمانداری ها موظفند از هرگونه تجمع در سطح شهرها و روستاها جلوگیری کنند و با افراد متخلف برابر قانون برخورد می شود.

وی تاکید کرد: نباید حتما قرنطینه اجباری باشد ، بلکه باید در این شرایط هر کدام از ما خودمان را مسوول احساس کنیم و تا حد امکان از منزل خارج نشویم.

دکتر حسین پور گفت: خروج از منزل یعنی اینکه برای سلامت خود و دیگران ازش قایل نیستیم،همه باید این موضوع را مدنظر داشته باشیم که تمام شهر آلوده است و احتمال ابتلا به ویروس خارج از منزل، زیاد است.

بازگشت محدودیت های کرونایی به هرمزگان

در طول هفته گذشته به دنبال افزایش شمار بیماران مبتلا به کرونا، ستاد مدیریت بیماری کرونای استان هرمزگان برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا محدودیت‌های جدیدی را وضع کرد.

در نتیجه این محدودیت ها، تمام ادارات، بازارها، مراکز خرید و اصناف غیرضروری مراکز تفریحی، گردشگری، پارک‌ها و بوستان‌ها در هرمزگان در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه هفته گذشته تعطیل شدند.

برگزاری هرگونه تجمع در هرمزگان ممنوع است

استاندار هرمزگان اعلام کرد: محدودیت تردد در همه جاده ها، محورهای مواصلاتی و بنادر مسافری هرمزگان اعمال شده و از هرگونه سفر غیرضروری به شهرها، روستاها و جزایر جلوگیری می‌شود

فریدون همتی تصریح کرد: همه روستاهای هرمزگان از ابتدای هفته گذشته به مدت دو هفته قرنطینه هستند و ورود و سفر غیرضروری به روستاها ممنوع است.

استاندار هرمزگان تصریح کرد: برگزاری مراسم و تجمع ممنوع است و با متخلفان برخورد می‌شود.

مهار کرونا در گرو رعایت فاصله گذاری اجتماعی است

 رئیس اداره مراقبت بیماریها و کارشناس مسئول بیماریهای واگیر وزارت بهداشت در نشست بررسی وضعیت بیماری کرونا و اقدامات پیشگیرانه در هرمزگان ، گفت: در صورتی بیماری کرونا مهار می شود که مردم ضمن توجه به توصیه های پیشگیرانه، فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

دکتر حسین عرفانی با تاکید بر اینکه باید کرونا را جدی گرفت، افزود: افزایش تخت‌های بستری بیماران کووید و بخش آی سی یو در بیمارستان، فعال بودن قرنطینه ها، بیماریابی فعال و بررسی وضعیت خوشه های شناسایی شده موارد مثبت به تفکیک شهرستانها از اقدامات مهم و اثربخش بخش بهداشت و درمان هرمزگان است.

وی با اشاره به مراکز تجمعی از جمله زندانها و محل نگهداری سالمندان گفت: مراقبت از سالمندان و سلامت زندانیان جامعه یکی از مهم ترین وظایف حوزه بهداشت و درمان است.

عرفانی خاطرنشان کرد: در کنار کنترل و پیشگیری از بیماری کووید ۱۹، توجه به بیماریهای بومی منطقه مانند وبا و مالاریا الزامی است، و هرگز نباید از سایر بیماریها غافل شد.

کرونا بیخ گوش ماست، آن را جدی بگیریم

طبق اظهار نظر پزشکان ومتخصصان بهداشت ودرمان براساس آمارها ۸۰ درصد افراد مبتلا به کرونا بدون علامت هستند و ممکن است بسیاری از افراد ناقل این ویروس باشند.

اگر هر یک از ما به این فکر کنیم که ممکن است ناقل کرونا باشیم و در صورت رعایت نکردن نکات والزام های بهداشتی آن را به دیگران منتقل کرده و جانشان را به خطر بیاندازیم، به طور قطع با حساسیت بیشتری فاصله گذاری اجتماعی را رعایت خواهیم کرد و منتظر دستور قرنطینه و اجبار برای ماندن در خانه نخواهیم ماند.

برای عبور از شرایط بحرانی فعلی همه مردم باید همکاری نموده و با رعایت اصول ساده ای مانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شستشوی مرتب دست ها نسبت به پیشگیری از شیوع این ویروس تلاش کنند تا شاهد کاهش ابتلا و کاهش موارد بستری در بیمارستان ها باشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha