۳۱ خرداد ۱۳۹۹، ۱۹:۱۰
کد خبرنگار: 895
کد خبر: 83827332
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شورای هماهنگی معین‌های اقتصادی گناباد آغاز به کار کرد

گناباد- ایرنا- فرماندار گناباد گفت: شورای هماهنگی معین‌های اقتصادی این شهرستان روز شنبه فعالیت خود را آغاز کرد.

حامد قربانی در جلسه اقتصاد مقاومتی گناباد هدف از تشکیل شورای هماهنگی معین‌های اقتصادی را تعامل و هم افزایی و انتقال تجربیات برای افزایش اثر بخشی آنها در راستای توسعه و رونق اقتصادی این شهرستان ذکر کرد.

وی افزود: از مجموع ۱۰ معین اقتصادی فعال در گناباد ۶ معین بومی و چهار معین غیربومی هستند و طی سه ماه گذشته با وجود شیوع کرونا اقدامات و طرح‌های خوبی اجرا کردند و باید از ظرفیت‌های این معین‌ها در راستای توسعه اشتغال و کارآفرینی بهره گرفت.

فرماندار گناباد گفت: ۲۹.۴ درصد اشتغال شهرستا گناباد در بخش کشاورزی، ۲۱.۵ درصد در بخش صنعت و معدن و ۴۹.۱ درصد در بخش خدمات است.

وی افزود: ۴۸ هسته کار و زندگی با اعتبار ۱۲ میلیارد ریال و اشتغال یک صد نفر توسط بانک قرض‌الحسنه رسالت یکی از معین‌های اقتصادی در گناباد ایجاد شد.

قربانی ابراز امیدواری کرد این میزان تا پایان نیمه امسال به ۱۰۰ هسته کار و زندگی افزایش یابد و هدف نهایی ایجاد ۲۵۰ هسته در ۴۳۰ رسته کاری است.

وی ادامه داد: ۷۹۴ میلیارد و ۳۴۰ میلیون ریال تسهیلات اشتغال زایی از محل تبصره های مختلف و مشاغل خانگی و سامانه کارا طی سال گذشته به متقاضیان پرداخت شد.

فرماندار گناباد گفت: تعداد بیمه شدگان تامین اجتناعی گناباد از ۱۶ هزار و ۲۴۹ نفر دز پایان سال ۱۳۹۷ به ۱۷ هزار و ۱۵۸ نفر در پایان سال گذشته افزایش یافت و این نشان دهنده اشتغال یک هزار و ۴۱ نفر طی این مدت در این شهرستان است.

وی گلخانه‌های کشاورزی و اقامتگاه‌های بومگردی را از ظرفیت‌های مهم اشتغال گناباد دانست و افزود: پنج اقامتگاه با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی از نظر سرمایه در گردش دارای مشکل و نیازمند حمایت بانکی هستند.

قربانی استفاده از ظرفیت‌های مردمی در مسیر رونق تولید و اشتغال و کارآفرینی را ضرورت توسعه این شهرستان دانست و ادامه داد: در اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی به عنوان طرح ابتکاری استاندار خراسان رضوی از یک سال و نیم گذشته اقدامات خوبی در این شهرستان انجام شده است.

"مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی خراسان رضوی" که معین‌های اقتصادی در چارچوب آن نقش محوری ایفا می‌کنند طرح ابتکاری علیرضا رزم‌حسینی استاندار این استان برای رشد اقتصادی در قالب اقتصاد مقاومتی است که اجرای آن از سال ۱۳۹۷ آغاز شده است.
نهادها و موسسات بخش خصوصی، غیردولتی یا نیمه‌دولتی در این چارچوب به عنوان "معین اقتصادی" انتخاب و وظایف و تعهداتشان در قالب یک تفاهمنامه برای هر معین اقتصادی مشخص می‌شود لذا استاندار خراسان رضوی تاکنون در قالب طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی با هدف رفع مشکلات اقتصادی به ویژه در روستاها و مناطق کمتر توسعه‌یافته تفاهمنامه‌های اقتصادی را با مسوولان محلی و شرکت‌های اقتصادی بخش خصوصی به عنوان 'معین' امضا کرده است.

تفاهمنامه‌های سرمایه‌گذاری طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی خراسان رضوی شامل ۲۱ درصد در حوزه خدمات و گردشگری ۴۴ درصد در حوزه صنعت و ۳۵ درصد در حوزه کشاورزی است.

در مجموع ۹۸ درصد روستاهای خراسان رضوی زیر پوشش برنامه‌های توسعه‌ای معین‌های اقتصادی رفته‌اند و تاکنون هزار و ۱۴۹ تفاهمنامه سرمایه‌گذاری با مبلغ ۱۵۳ هزار و ۵۴۲ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای ۱۷۱ هزار و ۶۶۰ نفر در قالب الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی در این استان به امضا رسیده است.

۱۷۲ واحد صنعتی در بخش‌های صنایع کانی فلزی و غیرفلزی، صنایع غذایی، شیمیایی و سلولزی در شهرستان گناباد فعالیت دارد که برای راه‌اندازی آنها هزار و ۲۷۳ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده و از این محل برای سه هزار و ۲۸۴ نفر به طور مستقیم و برای ۲ برابر این تعداد به طور غیر مستقیم اشتغال ایجاد شده است.
سه شهرک و ناحیه صنعتی نیز با ۴۴۷ هکتار زمین و ۵۴ واحد فعال و ۱۱ سردخانه و انبار و سیلو در شهرستان گناباد فعال است.
از مجموع چهار هزار و ۷۰۰ واحد صنفی دارای پروانه کسب در شهرستان گناباد هم سه هزار و ۴۰۰ واحد فعال است.
مرکز شهرستان ۹۰ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha