یک‌هزار و ۲۹ هکتار از عرصه‌های طبیعی استان مرکزی در آتش سوخت

اراک - ایرنا - فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی از آتش سوزی در یک‌هزار و ۲۹ هکتار از عرصه‌های طبیعی این استان در سال جاری خبر داد و گفت: پوشش گیاهی این مراتع طی ۵۲ حادثه از بین رفت.

سرهنگ «منصور بهزادنیا» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بیشترین میزان آتش‌سوزی مراتع در این مدت در شهرستان اراک با ۵۳۸ هکتار، ساوه ۲۲۷ و زرندیه با ۱۱۰ هکتار  رخ داده است.

وی اظهار داشت: ۱۳ گروه مقابله با آتش‌سوزی  متشکل از ۶۵ نفر در شهرستان‌های این استان وظیفه مهار حوادث در مراتع را برعهده دارند و در هنگام وقوع آتش سوزی و سایر بحران‌ها با حضور همیاران طبیعت، مردم و جوامع محلی تعداد این افراد افزایش می یابد.

وی عامل انسانی را دلیل اصلی بروز آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی استان مرکزی در سال‌جاری عنوان کرد و افزود: ۶ نفر امسال به دلیل ارتباط با آتش سوزی مراتع استان دستگیر و به مقامات قضایی معرفی شدند.

سرهنگ بهزادنیا یادآورشد: یک هزار و ۳۷۱ هکتار از اراضی طبیعی این استان سال گذشته در ۳۰ فقره دچار آتش سوزی شد که شهرستان های اراک و ساوه بیشترین میزان حریق در عرصه‌های طبیعی را به خود اختصاص دادند.

وی افزود: با توجه به گرم شدن هوا و خشک شدن پوشش گیاهی مراتع، برای جلوگیری از بروز آتش سوزی و ایجاد خسارت در اراضی طبیعی و مراتع استان نیاز است  مردم از روشن کردن آتش در اراضی طبیعی، پرتاب ته سیگار و یا انداختن استکان و لیوان در مراتع که م‌ تواند عامل آتش سوزی شود خودداری کرده و در صورت روشن کردن آتش در مراتع از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کنند.

استان مرکزی با ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که ۷۰ درصد آن را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha