۱ تیر ۱۳۹۹، ۱۶:۵۵
کد خبرنگار: 2748
کد خبر: 83828980
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

کلدر خرم‌آباد، غاری به قدمت ۶۳ هزار سال با خاطرات انسان هوشمند

خرم‌آباد – ایرنا - سرپرست سه فصل کاوش باستان شناسی درغار کلدرخرم‌آباد گفت: پس از یک دهه مطالعه بر روی شواهد فرهنگی حاصله از سه فصل کاوش باستان شناختی در غار کلدر، نتیجه گاهنگاری نشان می‌دهد که لایه پارینه سنگی میانه این غار بیش از ۶۳ هزار سال قدمت دارد.

بهروز بازگیر روز یکشنبه با اعلام این خبر افزود: این گاهنگاری که به روش ترمولومینسانس در آزمایشگاه سالیابی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اندازه گیری و محاسبه شده است نشان می دهد که قدمت به دست آمده حتی می تواند از سن واقعی نمونه تاریخنگاری شده کمتر باشد.
وی اظهار داشت: دلیل این موضوع، مشاهده "پدیده (Fading ) به معنای کاهش شدت نور ترمولومینسانس در نمونه مورد آنالیز است که نشان می دهد قدمت پارینه سنگی میانه این محوطه کلیدی بیش از ۶۳ هزار سال می باشد.
بازگیر گفت: تاریخ به دست آمده با محاسبه میزان گاما و پرتوهای ذخیره شده در دوزیمترهای کار گذاشته شده در لایه پارینه سنگی میانه این غار در فصل سوم کاوش باستان شناختی صورت پذیرفته است.
وی تصریح کرد: نمونه تاریخنگاری شده، در عمق ۱۶۳ سانتیمتری لایه پارینه سنگی میانه غار کلدر به دست آمده و از آنجایی که عمق نهایی نهشته های فرهنگی این لایه بین ۲۰۰ تا ۲۲۰ سانتی متر متغیر می باشد لذا دستیابی به قدمت نهایی پارینه سنگی میانه این محوطه منوط به کاوش های جدید و کشف نمونه های حرارت دیده در عمق های پایین تر است.

تایید فسیل جمجمه انسان هوشمند کشف شده در غار "کلدر" خرم آباد

مدیرکل میراث فرهنگی؛ گردشگری و صنایع دستی لرستان نیز به ایرنا گفت: جمجمه انسان هوشمند توسط متخصصان دانشگاه سوربن فرانسه با آنالیز بخشی از جمجمه کشف شده در غار تاریخی "کلدر" خرم‌آباد تایید شد.

سید امین قاسمی افزود: متخصصان دانشگاه سوربن فرانسه با آنالیز اسکن سه بعدی، الکترونیکی و لیزری بخشی از جمجمه کشف شده در غار تاریخی کلدر خرم آباد دریافتند این فسیل کشف شده مربوط به انسان هوشمند است.

وی اظهار داشت: نتایج مقدماتی گونه شناسی با مد نظر قرار دادن آناتومی فیزیکی و نتایج اسکن و همچنین تفسیر آنها که در دانشگاه کپنهاک دانمارک در حال انجام است نشان می‌دهد خوشبختانه فسیل مذکور مربوط به گونه هوموساپین (انسان مدرن / هوشمند) است.

قاسمی بیان کرد: غار کلدر خرم آباد هم اکنون دارنده قدیمی ترین فسیل انسان هوشمند در ایران و یکی از معدود سایت‌های جهانی به شمار می‌رود که شواهد انسان هوشمند یا مدرن با این قدمت تاریخی در آن کشف شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با اشاره به اینکه فصل سوم کاووش غار کلدر خرم آباد اواخر خردادماه پارسال به اتمام رسید افزود: آنالیزهای مولکولی این فسیل نیز هم اکنون برای دریافت اطلاعات بیشتر در حال انجام است که نتایج آن نیز منتشر خواهد شد.

غار کلدر خرم آباد در پنج کیلومتری شمال شهر خرم آباد به شماره ۱۸۷۹۶ در فهرست آثار غیر منقول کشور به ثبت رسیده است.

گفتنی است، پارینه سنگی میانه منتسب به دوره زیست انسانهای نئاندرتال و غار کلدر در مبحث پارینه سنگی جدید (دوران زیست انسانهای هوشمند (Homo-Sapiens با قدمت ۵۴ هزار و ۴۰۰ سال، تا به امروز قدیمی ترین محوطه پارینه سنگی جدید ایران است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha