دانشجویان گناوه و چالش‌های آموزش مجازی

گناوه - ایرنا - شماری از دانشجویان دانشگاه پیام نور گناوه اجرای آموزش الکترونیکی ( مجازی ) را در دوران کرونایی مشکل ساز و همراه با چالش دانستند و به بررسی و واکاوی آن پرداختند.

آنان با طرح فرصت‌ها و چالش‌های ایجاد شده در آموزش الکترونیکی اظهارداشتند: باتوجه به اینکه حرکت به سوی رویکردهای نوین در آموزش عالی ایجاب کرده‌است بسیاری از دانشگاه‌ها از فناوری آموزش مجازی‌ در ارائه دوره‌ها استفاده کنند، این وضعیت باعث شده تا  چالش‌هایی برای دانشجویان ایجاد شود.

این دانشجویان از وضعیت برگزاری کلاس‌های آنلاین ( برخط) ناراضی هستند و به نظر می رسد نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم، چالش جدیدی پیش روی دانشگاه‌ها و دانشجویان به حساب آید.

آنان می گویند: به دلیل فقدان ارتباط رو در رو و الگوگیری دانشجو از استاد و دیگران، زمینه تعلیم و تربیت مناسب چندان فراهم نیست و دانشجوی مجازی با امکان مشاهده واکنش‌های روزمره استاد و الگوگیری از سبک اخلاقی و تربیتی او مواجه نمی‌شود.

 این دانشجویان اظهارداشتند: در این ارتباط باید فقدان ارتباط چهره به چهره با شرایطی نظیر تعاملی تر شدن محیط یادگیری همراه با قابلیت فناوری‌های تصویری جبران شود.

سیدحسن موسوی دانشجوی رشته حقوق این دانشگاه گفت: دانشجویان در کلاس‌های مجازی نسبت به کلاس‌های حضوری دانشجویان مشارکت کمتری دارند.

وی خواستار استفاده از اپلیکیشن واحد نظیر "پیام من " در زمینه امتحانات شد و اظهارداشت: ارزشیابی غیر متمرکز به کیفیت آموزش آسیب جدی می‌زند و باعث نارضایتی دانشجو خواهد شد و  برای حل آن باید یک چارچوب بهتر  تعریف و اجرا شود.
دانشجوی رشته مدیریت دنشگاه پیام نور گناوه گفت: اگرچه برگزاری کلاس‌های آنلاین در شرایط کنونی برای حفظ سلامت دانشجویان با اهمیت است اما در صورت برگزاری کلاس‌ها و آزمون‌ها توسط استادان خود مرکز به صورت شهرستانی اثر بخشی بیشتری در زمینه آموزش برای ما خواهد داشت.

مجتبی غلامی پور اضافه کرد: استفاده از ابزارهای آموزشی مثل فیلم، اسلاید و تصویر ضمن تدریس می‌تواند کمک بیشتری به یادگیری دانشجویان باشد.
 سعیده به نژاد، دانشجوی مترجمی زبان انگلیسی از سخت گیری برخی استادان گلایه کرد و گفت:  رشته مترجمی زبان انگلیسی برای پاسخگویی به سوالات تشریحی از طریق گوشی تلفن همراه نیاز به زمان بیشتری دارد زیرا تایپ کلمات زمان بر است و  وقت بیشتری باید اختصاص داده شود.
محمد مرادی دانشجوی رشته حسابداری دانشگاه پیام نور گناوه گفت: بهره‌مندی از شیوه آموزش الکترونیکی (مجازی) تجربه‌ای با ارزش است اما  نیازمند زیرساخت ارتباطی قوی است ودر صورتی که این بستر فراهم شود می‌توانیم از ظرفیت فضای مجازی استفاده بیشتری انجام دهیم.
 مهشید ملک زاده دانشجوی رشته مدیریت، دسترسی نداشتن و سرعت پایین اینترنت برای برخی از دانشجویان، نداشتن تلفن همراه هوشمند و آشنا نبودن دانشجویان با روش تدریس و برگزاری آزمون توسط استادان دیگر مراکز را از ایرادهای این روش آموزشی دانست و خواستار برطرف شدن این مشکلات شد.

رئیس دانشگاه پیام نور گناوه گفت: ویروس کرونا در چند ماه اخیر، همه دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده و آحاد جامعه را  با چالش‌هایی مواجه کرده‌است که تاکنون آن را تجربه نکرده بودند.

مجید قربانی افزود: دانشگاها هم از این قاعده مستثنی نیست که برای متوقف نشدن فرایند آموزش، برگزاری کلاس‌های آنلاین در دستور کار قرار گرفت که هم فرصت و هم چالش ایجاد کرد.

وی اظهارداشت: دانشجویان از این فرصت توانستند خود را با شرایط موجود وفق دهند و با حضور در کلاس‌ها و فعالیت در گروه‌های درسی، مسیر آموزش را با جدیت دنبال کنند و  اما برای برخی چالش ایجاد شد و به  دلایل مختلف  دسترسی از این فرصت برای آنان میسر نبود.
رئیس دانشگاه پیام نور گناوه به نقاط قوت و ضعف این شیوه آموزشی در سطح استان اشاره کرد و گفت: صرفه جویی در وقت و هزینه و انرژی دانشجویان به نسبت کلاس‌های حضوری هر چند برای برخی دانشجویان که از بسته استفاده می کنند هزینه اینترنت به نسبت بالا است از نقاط قوت این شیوه است.

وی ادامه داد: امکان نداشتن شرکت در کلاس برای دانشجویانی که در حالت کلاس‌های حضوری به دلایل مختلف از قبیل شاغل بودن، بیماری و  داشتن فرزند کوچک و ایجاد ارتباط علمی بین دانشجویان شهرهای مختلف استان و ایجاد رقابت سالم و سازنده بین آنها از دیگر نقاط قوت شیوه آموزشی آنلاین است.

قربانی گفت: بهره مند نبودن دانشجویانی که امکانات مورد نیاز از جمله گوشی هوشمند و رایانه و اینترنت مناسب برای استفاده از این شیوه آموزشی ندارند، پایین بودن سطح دسترسی دانشجویان به استادان برای رفع اشکال به نسبت کلاس‌های حضوری هر چند بسیاری از استادان در این مدت در طول شبانه روز و خارج از وقت کلاس مشغول پاسخگویی به سئوالات دانشجویان بودند و پایین تر بودن کیفیت کلاس‌های آنلاین برای دروس عملی مثل رشته معماری به نسبت کلاس‌های حضوری از نقاط ضعف شیوه آموزشی مجازی است.

شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha