۴ تیر ۱۳۹۹، ۱۴:۰۶
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 83832330
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بیشترین مراجعات معاینه بالینی پزشکی قانونی گیلان مربوط به نزاع است

رشت - ایرنا - مدیرکل پزشکی قانونی گیلان گفت: بیشترین مراجعات در معاینات بالینی پزشکی قانونی استان به دلیل مصدومیت ناشی از نزاع و ادعای آن است.

دکتر مهدی قربانی ثمین روز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان افزود: سال گذشته بیش از ۲۰ هزار و ۸۰۰ نفر به دلیل مصدومیت ناشی از نزاع و ادعای آن به پزشکی گیلان مراجعه کردند که نسبت به مدت مشابه سال ماقبل آن ۳ درصد کاهش دارد.

وی با بیان اینکه برای انجام معاینات بالینی نزاع از متوسط کشوری بالاتر هستیم، اظهار داشت: در گیلان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت مراجعه ۸۱۴ نفر به پزشکی قانونی استان گیلان با ادعای نزاع داریم در حالیکه متوسط کشوری آن ۶۹۲ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است.

وی خاطر نشان کرد: سال گذشته افزون بر ۶۶ هزار مورد معاینات بالینی در پزشکی قانونی گیلان انجام گرفت که نسبت به مدت مشابه سال ماقبل  پنج درصد کاهش یافته است و این استان در تعداد معاینات بالینی رتبه پنجم را "نسبت به جمعیت گیلان" در سطح کشور دارد.

وی با بیان اینکه سالانه افزون بر ۱۰۰ هزار پرونده فعالیت پزشکی در مراکز پزشکی قانونی در استان انجام می شود، اضافه کرد: کمتر از ۳ درصد آمار پزشکی قانونی معاینه اجساد است و بقیه فعالیت های بسیار متنوع در حوزه های  مختلف تخصصی را شامل می شود.

گیلان رتبه ۲۵ کشور را در مراجعات مربوط به همسرآزاری و کودک آزاری دارد 

مدیرکل پزشکی قانونی گیلان در این نشست افزود: در آمار مربوط به مراجعه همسر آزاری و کودک آزاری و یا ادعای مربوط به آن از رتبه ۲۵ کشوری برخورداریم و جزو استان هایی با آمار پایین هستیم.

وی اظهار داشت: حدود ۱۹.۵ تا ۲۰ درصد مراجعات سال گذشته به پزشکی قانونی استان گیلان با آمار افزون بر ۱۳ هزار مصدوم ناشی از حوادث ترافیکی بوده که نسبت به سال ۹۷ افزون بر ۱۰ درصد کاهش دارد.

وی با بیان اینکه ۶۲۱ مصدوم سال گذشته به دلیل حوادث کار یا ادعای حادثه کار به پزشکی قانونی گیلان مراجعه کردند، خاطر نشان کرد: پارسال افزون بر ۲ هزار و ۵۰۰ مورد معاینات روانپزشکی در پزشکی قانونی استان انجام شده است.

دکتر قربانی گفت : پارسال برای ۳۶ نفر "مراجعه کننده با ادعای اختلال هویت جنسیتی به پزشکی قانونی گیلان" مجوز تغییر جنسیت صادر شد که ۲۵ نفر بحث تغییر جنسیت از زن به مرد و ۱۱ نفر از مرد به زن را داشتند.

مدیرکل پزشکی قانونی گیلان با اشاره به کاهش چشمگیر آمار مربوط به ارجاع تصادفات ساختگی یا خودزنی ناشی از تصادف اظهار داشت: سال ۹۷، ۲۳۴ نفر ارجاع تصادفات ساختگی داشتیم در حالیکه این آمار در سال ۹۸ به ۱۱۶ مورد رسید.

وی اظهار داشت: همچنین از ۲۸۶ مورد درخواست سقط جنین در سال گذشته به پزشکی قانونی گیلان به ۲۱۲ نفر دارای شرایط خاص شامل زیر چهارماه بودن جنین، ناهنجاری های جنسیتی جنین و در خطر بودن جان مادر مجوز سقط داده شد.

وی با بیان اینکه سال گذشته یک هزار و ۷۱۲ مورد فوتی به پزشکی قانونی گیلان ارجاع داده شد، خاطر نشان کرد: از این تعداد یک هزار و ۳۲۷ مورد مربوط به مرگ های مشکوک بوده که الزاما باید به مراکز پزشکی قانونی ارجاع داده شوند.

این مسئول اظهار داشت: پارسال ۸۳ نفر به دلیل مسمومیت با قرص برنج در این استان جان باختند و ۱۹ نفر نیز به دلیل مسمومیت با متانول فوت کردند که هفت مورد از این آمار مربوط به اسفندماه است.

وی با بیان اینکه در مرگ ناشی از حوادث کار رتبه نهم کشوری را داریم، اضافه کرد: سال گذشته ۶۰ نفر در استان گیلان به دلیل حوادث ناشی از کار جان خود را از دست دادند.

۲۲ نفر در آب های گیلان غرق شدند

قربانی ثمین در ادامه با اشاره به آمار غرق شدگی بهار امسال در استان خاطر نشان کرد: از این تعداد ۱۳ نفر در رودخانه، ۶ نفر در دریا، سه نفر در سایر مکان ها غرق شدند و ۱۷ نفر بومی و پنج نفر غیربومی بودند.

وی اظهار داشت: پارسال در مجموع ۱۰۸ نفر در آب های گیلان شامل ۴۲ نفر در دریا، ۴۲ نفر در رودخانه، ۹ نفر در کانال، هفت نفر در سد و هشت نفر در سایر محیط ها غرق شدند.

مدیرکل پزشکی قانونی گیلان اضافه کرد: در بهار امسال ۱۲۰ نفر در حوادث ترافیکی استان جانشان را از دست دادند.

وی در بخش دیگری از سخنانش خاطر نشان کرد: سال گذشته ۲۴۹ پرونده با ادعای قصور پزشکی به پزشکی قانونی گیلان ارجاع داده شد که از این تعداد ۱۱۹ نفر از نظر کارشناسی محکوم و ۱۳۰ نفر تبرئه شدند.

برای رفاه حال مردم به سالن تشریح بیشتری نیاز داریم

مدیرکل پزشکی قانونی گیلان بیان داشت: هم اکنون ۲ سالن تشریح در این استان در رشت و بندرانزلی فعال است، مردم در صورت نیاز از دورترین منطقه استان از آستارا، تالش و شهرستان های دیگر باید متوفیان خود را به رشت یا انزلی منتقل کنند با این وضعیت برای رفاه حال مردم به سالن تشریح بیشتری نیاز دارم.

وی اضافه کرد: یک آزمایشگاه کامل پزشکی قانونی داریم که جزو ۹ آزمایشگاه پزشکی قانونی در کشور است که سم شناسی، آسیب شناسی، سرولوژی و آزمایشگاه ژنتیک جزو فعالیت های این مجموعه به شمار می رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha