۴ تیر ۱۳۹۹، ۲۳:۲۶
کد خبرنگار: 804
کد خبر: 83833258
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

رییس مجلس لبنان خواستار اعلان وضعیت فوق العاده در کشورش شد

تهران- ایرنا- "نبیه بری" رییس مجلس لبنان در پی کاهش شدید ارزش پول ملی (لیره)، خواستار اعلام وضعیت فوق العاده مالی در کشورش شد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وی روز چهارشنبه گفت: فروپاشی مشکوک ارزش لیره در قبال دلار آمریکا ایجاب می کند که دولت، بانک مرکزی و اتحادیه بانکداران وضعیت فوق العاده مالی اعلام و در تمامی اقداماتی که تاکنون برای حمایت از پول ملی اتخاذ شده، تجدید نظر کنند.

بری افزود: پیش از اینکه فرصت از دست برود حوزه برق کشور باید فورا اصلاح، حیف و میل اموال عمومی متوقف، قانون استقلال قضایی هرچه سریع تر تصویب و مناقصات عمومی به طور شفاف و معتبر برگزار شود.
 رییس مجلس لبنان تاکید کرد: قابل قبول نیست که از این پس مردم لبنان گروگان بازارهای سیاه ارز، غذا، دارو و سوخت باشند. دارایی کشور و قوت مردم لبنان نباید در حال حاضر به میدانی برای نظریه های برخی مشاوران چه در داخل و یا خارج قرار گیرد. 
بری خاطرنشان کرد که در سال ۱۹۸۲ در چنین روزهایی، لبنان و بیروت در برابر یورش رژیم صهیونیستی مقاومت می کردند و پرچم سفید (تسلیم) بالا نبردند، بلکه برای همه ما پیروزی به ارمغان آوردند و لبنانی ها به خاطر آنها پیروز شدند. من امروز نگرانی خودم را پنهان نمی کنم که در شرایطی مشابه آن زمان بسر می بریم که هدف ساقط کردن لبنان و وادار کردن آن به تسلیم و اشغال کشور با سلاح های  گوناگون و شاید سلاح نرم است.
وی افزود: لبنان در برابر چالش های جدی قرار دارد و سنگ بنای نجات آن در گرو همکاری تمامی نیروهای سیاسی و آگاهی و پایبندی آنها به گفت وگو به عنوان تنها راه حل برای حل و فصل تمامی اختلافات موجود است. 
لبنان این روزها بدترین بحران مالی و اقتصادی خود را تجربه می کند.
کاهش بی سابقه ارزش پول ملی به یک سوم آن ، بیکاری ، ضعف در خدمات رسانی در بخش های برق و دفع زباله، گرانی های افسار گسیخته، کمبود شدید دلار و بالا رفتن قیمت آن و کاهش میزان اعتبار بین المللی مالی لبنان باعث شده تا بخش هایی از مردم این کشور پس از چند ماه بار دیگر در خیابان ها تظاهرات کرده و علیه گرانی و فساد اقتصادی و دولتی اعتراض کنند.
پیش از ناآرامی ها، هر دلار با یک هزار و ۵۰۰ لیره لبنانی مبادله می شد و اکنون این رقم از مرز ۳ هزار و ۲۰۰ لیره در برابر یک دلار نیز فراتر رفته است.
دلیل بخشی از این نابسامانی اقتصادی انتقال غیرقانونی میلیاردها دلار سرمایه های مردمی و بانکی این کشور به خارج و به ویژه به سوئیس است و یکی از خواسته های اصلی مردم و مسوولان این کشور شناسایی عاملان این موضوع و بازگشت این اموال به داخل لبنان است.
لبنان از اواسط سال ۱۳۹۸ شاهد ناآرامی بود که برای مدتی کاهش یافت و بار دیگر در روزهای اخیر ناآرامی ها در لبنان آغاز شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha