فریبرز کرمی روز پنجشنبه به ایرنا افزود: اکنون ۷۵۸ دستگاه مینیبوس در ناوگان حمل و نقل برون شهری کرمانشاه فعال است که میانگین سن آنها به ۲۸.۶۸ سال میرسد.
وی افزود: میانگین سنی مینیبوسهای کرمانشاه نسبت به سواری و اتوبوسها بسیار بیشتر است، بگونهای که میانگین سن مینیبوسها به ۳۰ سال نزدیک میشود، اما میانگین سن اتوبوسها در استان ۱۰ تا ۱۲ سال و سواری های کرایه هشت سال است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کرمانشاه با بیان اینکه میانگین سن مینیبوسها در کرمانشاه از استاندارد کشور بالاتر است، عنوان کرد: این در حالی است که عمر مفید هر دستگاه مینیبوس ۲۵ سال برآورد میشود.
کرمی افزود: برای خودروهایی که سن آنها بیشتر از ۲۵ سال باشد محدودیتهایی اعمال میشود اما ممنوعیت فعالیت نداریم و از همین رو کمتر برای نوسازی این ناوگان تمایل و استقبال وجود دارد. از سوی دیگر اهرم قانونی نیز برای منع فعالیت این ناوگان فرسوده وجود ندارد.
وی گفت: شیوع بیماری کرونا و کاهش ترددهای برون شهری بخصوص از طریق ناوگان عمومی مانند مینیبوسها، وضعیت صاحبان مینیبوسها بدتر شده و با کاهش درآمد و مسافر مواجه هستند و حتما با این شرایط تمایل آنها برای نوسازی ناوگان پایینتر هم آمده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کرمانشاه افزود: حتی اگر تسهیلاتی هم برای این منظور در نظر گرفته شود، باز هم صاحبان مینیبوسها نمیتوانند به خوبی از پس هزینههای آن بربیایند.
کرمی یادآور شد: از ابتدای امسال تاکنون در بخش برون استانی ۱۳۰ هزار نفر توسط مینیبوسهای کرمانشاه جابجا شدند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۳ درصد کمتر است و در بخش درون استانی نیز تعداد مسافران جابجا شده ۱۸ هزار و ۶۰۰ نفر بوده که در این بخش نیز کاهش۶۲ درصدی را شاهد بودیم.
استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت و ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا دارای بیش از هشت هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی است.
کرمانشاه- ایرنا- مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کرمانشاه با بیان اینکه بخشی از ترددهای بین شهری توسط مینیبوسها انجام میشود، گفت: عمر بیشتر مینیبوسهای کرمانشاه از ۳۰ سال بیشتر است و نیاز به نوسازی دارد.