بهره شمال‌غرب کشور از طلای سیاه با تدبیر دولت تدبیر و امید

ارومیه- ایرنا- آذربایجان‌غربی که در شمال‌غربی ترین منطقه کشور واقع شده و در فاصله هزاران کیلومتری از چاه‌های نفت در جنوب کشور قرار دارد، با تدبیر دولت تدبیر و امید و افتتاح پتروشیمی میاندوآب توسط حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری، از مزایای طلای سیاه بهره‌مند شد تا زمینه توسعه و جهش تولید در این خطه از کشور فراهم شود.

آذربایجان غربی که سالهای طولانی یکی از استان های غیربرخوردار در حوزه زیرساختی بوده؛ هم اینک با سرمایه گذاری دولت های یازدهم و دوازدهم درحال برخورداری از تمامی امکانات و زیرساختهاست.

در دولت تدبیر و امید آذربایجان غربی علاوه بر ورود راه آهن به مرکز استان (ارومیه) با جمعیت بیش از یک میلیون نفری، ساخت فرودگاه سوم استان در منطقه آزاد ماکو، احیای دریاچه ارومیه و هزینه کرد ۱۰۰ هزار میلیارد ریالی برای عملیات اجرایی آن و همچنین صدها طرح کوچک و بزرگ دیگر، توجه به توسعه صنعت پتروشیمی و صنایع پایین دستی در این استان با اهتمام دولت تدبیر و امید رنگ و بوی دیگری گرفته است.

در این استان که تا پیش از دولت یازدهم، بویی از صنایع مرتبط با حوزه نفت و طلای سیاه نبود، از ابتدای دولت تدبیر و امید طرح های پتروشیمی به ویژه با تکیه بر خط انتقال غرب کشور راه اندازی شد و امروز پنجشنبه یکی از مهمترین آنها در میاندوآب به نتیجه رسید؛ حال آنکه سال ۱۳۹۵ نیز طرح مشابهی در مهاباد به بهره برداری رسید.

از آنجایی که صنعت پتروشیمی یکی از مهمترین طرح های توسعه اشتغال به شمار می رود و طرح های پایین دستی زیادی را پوشش می دهد، راه اندازی این نوع طرح ها در مرکز توجه مناطق مختلف کشور قرار داشته و آذربایجان غربی نیز با اهتمام دولت تدبیر و امید به این مهم دست یافته است.

وزیر نفت در آیین افتتاح طرح پتروشیمی میاندوآب که به صورت ویدئوکنفرانسی توسط رییس جمهوری انجام شد، گفت: تولید پتروشیمی کشور در سال ۱۳۷۶ حدود یک میلیارد دلار بود که این رقم در ابتدای دولت یازدهم به ۱۲میلیارد دلار رسید و در جهش دوم که با تلاش دولت تدبیر و امید شکل گرفته، این رقم به ۲۵ میلیارد دلار رسیده است.

بیژن نامدار زنگنه با اشاره به اینکه طرح پتروشیمی میاندوآب یکی از طرح های اجرا شده در راستای رسیدن به اهداف جهش دوم حوزه پتروشیمی کشور بوده است، افزود: این طرح در قالب خط اتیلن غرب کشور از سال ۱۳۸۱ مصوب شد ولی اقدامات اجرایی آن در دولت تدبیر و امید سرعت گرفت و ۱۶۶۰ کیلومتر از عسلویه تا تبریز کشیده شد که میاندوآب نیز در داخل آن قرار دارد.

وی با ابراز خرسندی از افتتاح پتروشیمی میاندوآب در شمال غرب کشور اضافه کرد: این طرح، یکی از مهمترین طرح های دولت بود که برای آمایش سرزمینی، ایجاد اشتغال و توسعه مناطق غرب کشور اهمیت زیادی داشت و موفق به اجرای آن شدیم.

استاندار آذربایجان‌غربی هم در این خصوص گفت: با افتتاح پتروشیمی میاندوآب، این شهرستان نیز وارد نقشه جغرافیای پتروشیمی ایران شده است.

محمدمهدی شهریاری با اشاره به اینکه با افتتاح این طرح مهم، اشتغال‌زایی خوبی در منطقه ایجاد می‌شود، افزود: این واحد با ظرفیت تولید سالانه ۱۴۰ هزار تن پلی اتیلن سنگین به خط اتیلن غرب متصل می‌شود.

وی بیان کرد: سرمایه‌گذاری ارزی طرح معادل ۴۰ میلیون یورو و سرمایه‌گذاری ریالی آن نیز هشت هزار میلیارد ریال است.

وی اظهار داشت: با افتتاح این طرح برای نزدیک به ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می‌شود.

استاندار آذربایجان‌غربی ادامه داد: نقش آفرینی این طرح در جهش تولید، رونق اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری بسیار موثر است و با توسعه صنایع پایین دستی می‌توان بیش از پیش در مسیر رونق تولید گام برداشت.

مدیرعامل مجتمع پتروشیمی میاندوآب نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: عملیات احداث این مجتمع در سال ۱۳۹۲ به عنوان یکی از طرح‌های ملی دولت شروع شد و تاکنون برای اجرای آن معادل ۴۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی و هشت هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ریالی صورت گرفته است.

احد مهدوی افزود: این مجتمع با ظرفیت تولید سالانه ۱۴۰ هزار تن پلی‌اتیلن سنگین به خط اتیلن غرب کشور متصل شده و با بهره‌برداری از آن برای نزدیک به ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: پتروشیمی میاندوآب به عنوان یکی از طرح‌های ملی دولت در منطقه کلنگ‌زنی و زمین مورد نیاز برای اجرای طرح در زمینی به مساحت ۲۲ هکتار تامین و دیوارکشی شد.

وی بیان کرد: طرح پتروشیمی میاندوآب ظرفیت اسمی تولید ۱۷۵ هزار تن پلی‌اتیلن در سال را دارد و خوراک این واحد از طریق خط لوله اتیلن غرب به مقدار تخصیص یافته ۱۴۰ هزار تن در سال تامین خواهد شد.

طرح پتروشیمی میاندوآب همراه با پتروشیمی مهاباد در سال ۱۳۸۳ به عنوان یکی از طرح‌های ملی دولت در منطقه کلنگ‌زنی و در همان سال نیز زمین مورد نیاز برای اجرای طرح تامین و دیوار کشی شد.

مجتمع پتروشیمی میاندوآب بزرگ در مسیر جاده میاندوآب - سرچم قرار دارد.

میاندوآب با بیش از ۲۷۷ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است و سومین شهرستان پرجمعیت این استان پس از ارومیه و خوی به شمار می‌رود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha