شرایط برای تحقق جهش تولید البرز فراهم است

کرج – ایرنا – معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار البرز با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال جهش تولید اعلام کرد که شرایط برای تحقق این امر مهم در کشور و استان البرز فراهم است.

جهانگیر شاهمرادی روز یکشنبه  به خبرنگار ایرنا گفت: تاب آوری مردم قهرمان  ایران اسلامی در عرصه های مختلف بالا بوده و مدیران باید مدل هایی را در حوزه اقتصاد ارایه دهند که اقشار ضعیف را نیز تحت پوشش قرار دهد.

وی افزود: با نگاهی به پتانسیل های اقتصادی و تولید کشور می توان به این نکته مهم دست یافت که ظرفیت های بالایی برای صادرات داریم که این مهم هرچه بیشتر باید مدنظر قرار گیرد.

شاهمرادی گفت: در کشور می توانیم یک اقتصاد بدون اتکاء به نفت را داشته باشد اگر بتوانیم ساختار کسب و کار را اصلاح کنیم.

وی تاکید کرد: برای داشتن اقتصاد پویا باید شفافیت کاری را دراین حوزه را هرچه بیشتر ارتقا داد.

ضرورت اصلاح ساختار اقتصادی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار البرز درادامه با اشاره به ضرورت اصلاح ساختار اقتصادی گفت: یکی از مشکلات کنونی تولید محور نبودن بانک ها و  گره های گمرکی است.

وی اضافه کرد: اصلاح مقررات به نفع تولید کننده از دیگر الزامات مهم  است و در این زمینه باید تلاش داشت تا بار مالیات بر ارزش افزوده  بر دوش تولید کننده قرار نگیرد.

معاون استاندار البرزبیان داشت: پتانسیل ها و ظرفیت های اقتصاد بسیار بالایی داریم و درسال جاری که به عنوان سال جهش تولید نامگذاری شده علاوه بر اقدامات سال رونق تولید باید به محورهایی که کار نشده بپردازیم.

شاهمرادی با اعلام اینکه در استان البرز تلاش شده در حوزه اقتصادی برای تحقق سیاست های شعار سال از ظرفیت نخبگان و دانشگاهیان استفاده شود گفت: در بحث جهش تولید نیاز بود که یک سری مسایل در سطح ملی مورد پیگیری قرار گیرد که این موضوع مهم ازسوی مقام معظم رهبری نیز در فرمایشاتی که داشتند مورد توجه قرار گرفته بود.

وی اضافه کرد: دراین زمینه توجه به مسایل گمرکی ، اصلاح ساختار بانکی ، اصلاح ساختار مالیاتی مدنظر است که باید درسطح ملی سیاستگذاری شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار البرز ادامه داد: پس از مسایل ملی باید به موضوعات استانی از جمله پرداخت تسهیلات موضوع سرمایه در گردش توجه ویژه داشت .

وی اضافه کرد: پایش مستمر تولید ، توجه ویژه به موضوع تامین مواد اولیه واحدهای صنعتی،تسریع در امور اداری و به صورت کلی بهبود در فضای کسب و کار از دیگر الزامات  استان البرز است بطوریکه بنگاه های اقتصادی و متقاضی بتوانند در سریع ترین زمان ممکن فعالیت داشته باشند.

شاهمرادی اظهار داشت: در استان البرز برای هریک از موضوعات فوق کارگروهی تشکیل شد و در داخل هریک از این کارگروه ها کمیته فنی فعال شده است.

وی یاد آورشد: کارگروه جهش تولید  براساس سیاست های وزارت کشور و دستگاه های اقتصادی در سطح کلان در ۳۱ محور است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار البرز گفت: استان البرز نیز کارگروه جهش تولید را تشکیل داد که این کارگروه متشکل از تمام دستگاه هایی است که به نوعی با بحث جهش تولید  اعم از کشاورزی ، تولید ، صنایع تبدیلی ارتباط دارند ضمن اینکه همیشه بحث دانش بنیان و نخبگان به همراه تشکل های صاحب نظر نیز دراین زمینه مدنظر بوده است.

وی ادامه داد: براین اساس پتانسیل هایی که می تواند جهش تولید را رونق بخشد مورد توجه قرار گرفت که از جمله آن ساماندهی لکه های صنعتی بود.

شاهمرادی گفت:  واحدهای صنعتی صادرات محورو توانمند  خارج از شهرک های صنعتی و شعاع ۱۲۰کیلومتری که مشمول قانون هوای پاک بودند امکان افزایش ظرفیت و تغییر خط تولید راپیدا کردند.

وی یاد آورشد: در گذشته بحث رفع ممنوعیت شعاع ۱۲۰ کیلومتری را برای شهرک صنعتی اشتهارد داشتیم که با پیگیری استاندار البرز این مهم برای تمام شهرک های صنعتی محقق شد. این امرظرفیتی  برای جهش تولید به شمارمی رود چراکه ۷۰۰ واحد صنعتی نیمه کاره وجود داشت که با رفع محدودیت شعاع ۱۲۰کیلومتری از مزایای معافیت مالیاتی برخوردار شدند.

وی افزود: بنابراین این واحدهای صنعتی ۱۳ سال معافیت مالیاتی می گیرند که به طور طبیعی یک ظرفیت خوب در حوزه اقتصادی است چراکه هم سازمان صمت و هم وداحدهای صنعتی مکلف هستند ضمن اطلاع رسانی نیازهای واحدهای سرمایه گذار را سریع تر تامین کنند.

خروج ۱۰۴ واحد صنعتی از تملک بانک ها

شاهمرادی  با اشاره به اینکه درسال گذشته ۱۰۴ واحد صنعتی در البرز احیا شد، گفت: امسال نیز خروج مابقی واحدهای صنعتی تحت تملک بانکها مدنظر است .

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار البرز افزود: براین اساس واحدهایی که ظرفیت پایین دارند اما قابلیت ظرفیت بالاتر را دارند مورد توجه بوده و دردستور کار قرار می گیرند به طوری که واحدهای صادرات محور شناسایی شده است.

وی تاکید کرد: همچنین برای رصد عملکرد دستگاه ها سامانه نرم افزاری پیش بینی شده که این روش به وزارت کشور هم پیشنهاد داده شده است.

شاهمرادی گفت: در پایان اردیبهشت سال جاری ۳۸ درصد رشد صادرات نسبت به سال گذشته داشتیم که حاکی از جواب دهی برنامه های اقتصادی دراستان البرز بوده است.

وی افزود: البرز درسال گذشته توانسته در صادرات کالاهای غیر نفتی ۷۲ درصد نسبت به سال ماقبل رشد داشته باشد و ۴۰ هزار نفر بیمه اجباری داشتیم که مفهوم آن این است که تعداد قابل توجهی شغل ایجاد شده است .

وی با علام کاهش نرخ بیکاری دراستان البرز گفت: افزایش نرخ مشارکت اقتصادی نشان از تحرک و جنبش اقتصادی دراین استان داشته است.

نگاه ویژه به بخش تولید با ارایه تسهیلات

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار البرز گفت: در پرداخت تسهیلات رونق تولید استان البرز توانسته رتبه یک کشور را به خود اختصاص دهد .

وی اضافه کرد: این درحالی است که در ارایه تسهیلات بازسازی و نوسازی ماشین آلات بنگاه های اقتصادی نیز رتبه دوم کشوری، پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ رتبه اول کشوری را داشته ایم.

شاهمرادی در ادامه به روزهای سخت کرونا درسالجاری اشاره کرد و گفت: دراستان البرز تعداد قابل توجهی از واحدهای تولیدی خط تولید خود را برای شکست کرونا با تولید مواد ضدعفونی و بهداشتی تغییردادند.

وی بیان داشت: دراستان البرزبیش از حد نیاز به تولیدات دراین زمینه پرداختیم و توانستیم نیاز سایر استان های کشور را تامین کنیم.

استان البرز دارای سه هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی و ۱۳ شهرک و منطقه صنعتی دولتی و خصوصی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha