۱۰ تیر ۱۳۹۹، ۱۸:۵۳
کد خبرنگار: 2083
کد خبر: 83839214
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ساماندهی و مرمت کاروانسرای میامی آغاز شد

۱۰ تیر ۱۳۹۹، ۱۸:۵۳
کد خبر: 83839214
ساماندهی و مرمت کاروانسرای میامی آغاز شد

شاهرود - ایرنا - مسوول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی میامی گفت: ساماندهی و مرمت کاروانسرای شاه عباسی میامی با زیر بنای پنج هزارو ۲۵۰ متر مربع آغاز شد.

سید محمد صادق رضویان روز سه شنبه اعلام کرد : در این مرحله از مرمت اقداماتی شامل بندکشی بام جداره های شرقی ،تعویض آجرهای فرسوده و حذف برخی جداره های ناهمگون بر اساس اعتبار موجود انجام می شود.

وی گفت : این بنا در مرکز شهر میامی واقع شده و از کاروانسراهای زیبای عهد صفوی محسوب می شود .

رضویان افزود : در راستای حفاظت از آثار ارزشمند تاریخی ،مرمت کاروانسراها و بافت های تاریخی میامی در دستور کار قرار دارد .

مسوول نمایندگی میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی میامی ادامه داد : این بنا به فرم حیاط مرکزی و از نوع چهار ایوانی است که با آجر ساخته شده است.

رضویان با اشاره به اینکه در سردر ورودی کاروانسرا، کتیبه‌های سنگی حجاری و نصب شده که تاریخ ساخت و بانی آن در روی آن درج شده است، افزود: این کاروانسرا از این حیث منحصر به فرد است.

کاروانسرای شاه عباسی میامی به شماره ۱۷۱۸ در سال ۱۳۶۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کاروانسراهای میاندشت، صدر آباد، الحاک، عباس آباد و سپنج دیگر بناهای تاریخی میامی هستند.

بازسازی این کاروانسراها در چند سال گذشته آغاز شده است اما بنا به گفته کارشناسان تا زمانی که همه مردم به نگهداری این بناها نیندیشند، امکان تخریب آن ها وجود دارد.

در میامی، کاروانسرای شاه عباسی، مسجد آقایان، آب انبار عمارت، عمارت آقایان، حمام آقایان و تعدادی ساباط و دالان وجود دارد که جلوه خاصی را به سیمای شهری میامی بخشیده و در همین راستا بافت تاریخی میامی به عنوان یک عنصر تاریخی حائز اهمیت است.

شهرستان میامی دارای چهار منطقه نمونه و هفت روستای گردشگری است و عباس آباد، ابراهیم آباد، نام نیک و نردین از جمله روستاهای هدف گردشگری است.

بزرگ‌ترین مجموعه کاروانسرای ایران در این شهرستان قرار دارد. وجود ۱۰ کاروانسرا و محوطه تاریخی و جاذبه‌های طبیعی بخش کالپوش، فرصت بسیار مناسبی برای جذب گردشگران در این منطقه است.

این شهرستان ۵۸ اثر ثبت شده در فهرست میراث باستانی کشور دارد، و واقع شدن آن در مسیر راه تهران- مشهد شرایط بسیار مناسبی را برای بازدید گردشگران فراهم می‌کند.

شهرستان میامی با حدود ۴۰ هزار تن جمعیت در شرق استان سمنان قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha