انجام ارزیابی زیست‌محیطی اولویت نخست پروژه‌های چهارمحال و بختیاری باشد

شهرکرد –ایرنا-مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به جایگاه محیط زیست گفت: انجام ارزیابی زیست‌محیطی در تمامی پروژه‌ها برای جلوگیری از هر گونه آسیب، باید به عنوان اولویت اول لحاظ شود.

شهرام احمدی روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: ایران یک کشور با اقلیم خشک است و بارش‌های ۲ سال گذشته نباید ما را فریب دهد که وارد دوران پر آبی شده‌ایم و مشکل رفع شده است.

وی، با اشاره به رتبه نخست استان از لحاظ خشکسالی در کشور افزود: این زنگ خطری برای توجه بیشتر به مصرف بهینه آب و رعایت اصول ارزیابی و پیوست‌های زیست محیطی در انجام پروژه‌های عمرانی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به بخشنامه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص احداث نکردن صنایع آب‌بَر در مناطق درگیر با مشکل کم آبی، بیان کرد: توجه نکردن به بحث آمایش سرزمین و قابلیت‌های زیست محیطی، یکی از مسائلی است که در گذشته دامنگیر کشور شده و مشکلاتی را در خصوص منابع آبی ایجاد کرده است.

احمدی، به احداث صنایع آب‌بَر در کویر بدون توجه به آمایش سرزمین و محیط زیستی اشاره و خاطر نشان کرد: برای اینکه با پدیده کاهش سطح آب‌ سفره‌های زیرزمینی، فرونشست زمین، ایجاد کانون‌های گرد و غبار و بیابان‌زایی روبه‌رو نشویم باید توجه بیشتری به افزایش بهره‌وری آب در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و شرب داشته باشیم.

وی، حقابه‌های زیست محیطی را جزو مباحث مهم برشمرد و گفت: در تمام پروژه‌ها به خصوص پروژه‌های آبی، ارزیابی‌های زیست محیطی باید به عنوان اولویت نخست برای جلوگیری از آسیب‌ها، رعایت شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: رعایت نکردن حقابه‌های زیست محیطی علاوه بر افزایش فرسایش به تنوع زیستی نیز آسیب جدی وارد می‌کند.

احمدی یادآور شد: با تعدیل برداشت، رعایت مسائل زیست محیطی و جلوگیری از انتقال آب بدون کار کارشناسی و ارزیابی زیست محیطی می‌توان این بخش مهم سرزمین را بدون وارد آمدن هر گونه آسیب مدیریت کرد.

به گزارش ایرنا، از مجموع یک میلیون و ۶۵۳ هزار و ۳۰۰ هکتار وسعت چهارمحال و بختیاری، یک میلیون و ۳۷۱ هزار و ۴۰۰ هکتار در حوضه آبخیز رودخانه کارون، ۱۴۳هزار و ۹۰۰ هکتار در حوضه آبخیز رودخانه زاینده رود، ۶۷ هزار و ۷۰۰ هکتار در حوضه آبخیز رودخانه دز و ۷۰ هزار و ۳۰۰ هکتار در حوضه آبخیز داخلی قرار دارد.
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha