۱۱ تیر ۱۳۹۹، ۱۸:۱۵
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 83841194
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پاکستان از آغاز "مرحله حساس" فرآیند صلح افغانستان خبر داد

اسلام‌آباد - ایرنا - وزیر امور خارجه پاکستان روز چهارشنبه از آغاز مرحله حساس در فرآیند صلح افغانستان سخن گفت و نسبت به آنچه که وی تلاش‌های دشمنان صلح این کشور خواند، هشدار داد.

وزارت امور خارجه پاکستان ساعاتی پیش اعلام کرد: "شاه محمود قریشی" وزیر امور خارجه این کشور امروز در اسلام‌آباد میزبان "زلمای خلیل‌زاد" نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان بود.

براساس این گزارش، طرفین اوضاع منطقه‌ای، تحولات افغانستان به ویژه پیشرفت‌هایی که تاکنون در فرآیند صلح به دست آمده را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

"محمد صادق" نماینده ویژه نخست وزیر پاکستان در امور افغانستان و "سهیل محمود" قائم مقام وزارت امور خارجه پاکستان نیز در این نشست حضور داشتند و از آمادگی گروه‌های افغانستانی برای آغاز مذاکرات داخلی و مقرر کردن تیم‌های مذاکراتی استقبال کردند.

وزیر امور خارجه پاکستان تاکید کرد: فرآیند صلح افغانستان وارد مرحله حساسی شده و پیشبرد مذاکرات بین الافغانی راهکار اصلی برای برقراری صلح و ثبات پایدار در این کشور است.

قریشی در عین حال هشدار داد که توسعه و رفاه کل منطقه بستگی به صلح و امنیت دائمی در افغانستان دارد، بنابراین ما باید نسبت به تلاش‌های برخی عناصر که درصدد تخریب فرآیند صلح هستند، هوشیار باشیم.

وی اظهار داشت: پاکستان متعهد به ادامه همکاری برای انجام مسئولیت مشترک صلح در افغانستان است و در این زمینه آمادگی دارد تا با مجامع منطقه‌ای و بین المللی مشارکت داشته باشد.

وزیر امور خارجه پاکستان گفت که کشورش از ۴۰ سال گذشته میزبان پناهجویان افغان است و از جامعه جهانی انتظار دارد تا نقش خود را برای کمک به بازگشت عزتمندانه آوارگان افغان به کشورشان ایفا کند.

این دومین سفر خلیل‌زاد به پاکستان در کمتر از یکماه گذشته محسوب می‌شود. وی ۱۸ خردادماه امسال نیز همزمان با انتشار گزارش‌هایی مبنی بر توافق اولیه برای برگزاری گفت وگوها میان گروه‌های افغانستانی در دوحه، با سفر به پاکستان و دیدار با فرمانده ارتش این کشور آخرین تحولات منطقه‌ای و فرآیند صلح افغانستان را مورد بررسی قرار داد.

این سفر درحالی انجام می‌شود که وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته به صورت ویدیوکنفرانس با «ملا عبدالغنی برادر» رییس دفتر سیاسی و مذاکره‌کننده ارشد طالبان دیدار و درباره اجرای توافق آتش‌بس تبادل نظر کرد.

نماینده ویژه نخست وزیر پاکستان در امور صلح افغانستان در جریان سفر روز ۳۰ خردادماه به دوحه پایتخت قطر با ملابرادر عبدالغنی" دیدار و پیشبرد فرآیند صلح را مورد بررسی قرار داد.

در عین حال محمد ابراهیم طاهریان فرد نماینده ویژه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز دیروز با «ملا عبدالغنی برادر» رئیس دفتر سیاسی طالبان در دوحه در رابطه با صلح افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی دیروز  در دیدار با نمایندگان دفتر سیاسی طالبان، درباره کاهش خشونت‌ها، آغاز مذاکرات بین‌افغانستانی بدون دخالت نیروهای خارجی به ویژه آمریکا و مسائل پیرامون منافع مشترک دو کشور ایران و افغانستان؛ بحث و گفت‌وگو کرده است.

طاهریان همچنین در این سفر با «مطلق بن ماجد القحطانی» نماینده ویژه وزیر خارجه قطر در حل منازعات نیز دیدار کرده است.

به گفته «سهیل شاهین»، دو طرف در این دیدار در خصوص مسائلی از جمله موضوعات مرزی، مشکلات پناهندگان افغان در ایران و مذاکرات صلح و گفت وگوی بین افغانستانی تبادل‌نظر کردند.

طاهریان در حالی به دوحه سفر کرده بود که زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان نیز در آستانه آغاز مذاکرات افغانستانی دور تازه سفرهای منطقه‌ای خود را آغاز کرده و قرار بود امروز به پاکستان، قطر و ازبکستان سفر کند.
شمار زیادی از شخصیت‌های افغان خواستار حضور و ایفای نقش جمهوری اسلامی ایران در روند صلح افغانستان هستند. آنها معتقد هستند با توجه به موقعیت و وضعیت سیاسی و روابط ایران با دولت و مردم این کشور، همه جناح ها از نقش آنها در روند صلح افغانستان راضی خواهند بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha