به گزارش روز دوشنبه پایگاه اطلاع رسانی سازمان نوسازی مدارس کشور، نشست ویژه رییس سازمان نوسازی مدارس کشور در خصوص بررسی گزارش های استانی و نحوه اجرای طرح تحولی مشارکتهای مردمی "آجر به آجر" با مدیران کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استانهای آذربایجان شرقی، اصفهان، خراسان رضوی، فارس، کرمان و هرمزگان برگزار شد.
مهراله رخشانیمهر در ابتدای جلسه با برشمردن ضرورت تشکیل این نشست، به اهمیت بستههای تحولی وزرات آموزش و پرورش در حوزه سازمان نوسازی مدارس اشاره کرد و گفت: دو بسته تحولی "نظام مکان یابی مدارس" و "طرح آجر به آجر" که در شورایعالی آموزش و پرورش مصوب شده، توسط وزیر آموزش و پرورش در حضور رییس جمهوری رونمایی شد که بیانگر جایگاه موضوع است.
رییس سازمان نوسازی مدارس کشور اقدامات انجام شده در حوزه مشارکت های مردمی را خوب، اما ناکافی دانست و اظهار داشت: هر چند نسبت به گذشته تفاوت های محسوسی را در مشارکت خیرین و آحاد مردم می بینیم، اما نیازمند تحول واقعی در این حوزه هستیم و باید برای رسیدن به اهداف پیش بینی شده با شتاب بیشتری حرکت کنیم.
رخشانی مهر هدف اصلی اجرای این بسته تحولی را نشر فرهنگ کار خیر برشمرد و تاکید کرد: توسعه فرهنگ مدرسه سازی و گسترش این تفکر در میان آحاد جامعه بسیار موثرتر از کمیت و جنبه مادی موضوع است که البته به منظور تحقق برنامه ها نیازمند همکاری دستگاه های مختلف کشوری و استانی مرتبط هستیم و به حول قوه الهی در تامین اعتبارات این بخش دستورات و اقدامات لازم برای تخصیص ۱۰۰ درصدی صورت گرفته است.
وی گفت: سازمان نوسازی مدارس در مجموعه وزارت آموزش و پرورش به عنوان یک سازمان سرآمد با عملکرد مطلوب است که قابلیت و شایستگی آن را دارد جزو دستگاه های مطرح کشور باشد. برای تحقق اهداف می بایست راهکارهای اجرایی یافت و از حداکثر ظرفیت های موجود در جهت تبیین طرح تحولی مشارکت های مردمی و حفظ و ارتقای شان و جایگاه سازمان بهره گرفت.
معاون وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: ماهیت فرهنگی و رسانه ای طرح تحولی مشارکت های مردمی به عنوان یک نقطه قوت و دارای اثرات چند وجهی در دست یابی به اهداف سازمانی است. بهره گیری از ظرفیت رسانه های مختلف در تبلیغ و شناساندن طرح "آجر به آجر"، گسترش فرهنگ مشارکت، معرفی افراد خیّر و موثر در مدرسه سازی و همچنین معرفی دستاوردها و عملکرد سازمان قابل توجه است.
رخشانیمهر شش استان های آذربایجان شرقی، اصفهان، خراسان رضوی، فارس، کرمان و هرمزگان را دارای پتانسیل بیشتری برای بهرهمندی از ظرفیتهای رسانهای، تبلیغاتی و قابلیت های موجود در استان ارزیابی کرد و گفت: امید است با استفاده حداکثری از این پتانسیل انتظارات برآورده شود.
رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور خاطر نشان کرد: کارنامه و دستاورد سازمان با گذشته متفاوت است و کارهای زیادی انجام شد که به تغییر معادلات و مطالبات در هشت ماه گذشته منجر شده است. به خاطر عملکرد خوب همکاران در سراسر کشور توانسته ایم کارهای بزرگی را انجام دهیم و به نتیجه برسانیم که از جمله اجرا و آماده سازی پروژه ها و مجتمع های بزرگ آموزشی و فعال سازی تمام طرح های نیمه تمام در تمامی استان هاست که به زودی به بهره برداری می رسند.
حفظ وضع موجود و توسعه مشارکت ها دو محور اصلی حوزه مشارکت مردمی است
مدیرکل توسعه مشارکتهای مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور نیز در این نشست به ارائه نکاتی در ارتباط با طرح تحولی مشارکت های مردمی پرداخت و فرهنگ سازی، جلب مشارکت سازمان ها و موسسات دولتی و غیردولتی، جلب حمایت ایرانیان خارج از کشور، ایجاد شبکه داوطلبان مدرسه ساز و حفظ و توسعه شبکه خیرین مدرسه ساز را پنج هدف عمده طرح دانست و گفت: حفظ وضع موجود و توسعه مشارکت ها محور برنامه های این حوزه است که بسته تحولی "آجر به آجر" بر محور دوم تاکید بیشتری دارد.
محمد علی قورچیبیگی توجه ویژه به جایگاه مخاطب، محتوا، و پلتفرم یا رسانه را سه ضلع اصلی در گشترش و تببین طرح "آجر به آجر" برشمرد و خاطر نشان کرد: سامانه مردمی "مهر مدرسه" به عنوان درگاه ورود خیرین و آحاد مردم به پوش های مختلف راه اندازی شد و با استفاده روشهای حمایتی مختلف مادی، معنوی، فضای مجازی، چهره ها و داوطلبان و سفیران مدرسه سازی بتوانیم این طرح را تبیین و نشر دهیم.
وی همچنین تصریح کرد؛ پویش های مختلف استانی در این زمینه تهیه، و از قابلیت ها و ظرفیت موسسات خیریه و گروه های جهادی براساس برش های استانی استفاده شود.
مدیرکل توسعه مشارکت های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور گفت: گزارش عملکرد سه ماهه استان ها برای شناسایی موانع و رفع آنها و اشتراک یافته ها به زودی منتشر میشود.
نظر شما