محمدتقی انزانپور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از تکمیل و احداث سه پست اسکله در بندر نوشهر ، تکمیل ساختمان اداره کل گمرگات و تملک اراضی بندر فریدونکنار به عنوان بخشی از کارهای زیرساختی انجام شده در دولت تدبیر و امید نام برد.
وی گفت که تکمیل مطالعات راه دسترسی بندر نوشهر به کمربندی ، آغاز عملیات ساخت باشگاه ملوانان ، ایجاد سایت ترمینال کانتینری ، بازسازی و ریل گذاری اسکله جنوبی بندر نوشهر برای استفاده از تجهیزات بندری ، خریداری حدود ۵۶ هزار متر مربع زمین برای توسعه اراضی پسکرانه ای در ضلع جنوب شرقی بندر نوشهر ، ساخت ساختمان مرجع دریایی در بندر فریدونکنار و احداث میدان ورودی بندر فریدونکنار واقع در محور بابلسر هم از دیگر اقدامات زیرساختی بوده است.
انزانپور با بیان این که شاخص ترین طرح های عمرانی این بنادر طی سه سال گذشته با حمایت های دولت تدبیر انجام گرفت، افزود : ساخت راه دسترسی مستقیم بندر نوشهر جزو طرح های مصوب دولت نهم بود که بنا به دلایلی اجرایی نشد تا اینکه از سه سال پیش این طرح با جدیت بیشتر مورد پیگیری قرار گرفت و در نهایت پس از انجام کار مطالعاتی و تغییر مسیر ، دولت با همه محدودیت های مالی حدود ۱۵۰ میلیارد تومان برای ساخت آن اختصاص داد.
طرح راه دسترسی مستقیم بندر نوشهر سال ۱۳۸۵ با هدف برقراری ارتباط میان بندرخشکی واقع درحاشیه کمربندی با بندرنوشهر، شتاب بخشی در فرآیند تخلیه و بارگیری کالا، رفع معضل ترافیک شهری، ساماندهی تریلرهای حامل بار در بندر خشک، رونق اقتصادی منطقه و ایجاد اشتغال مصوب شد که به علت مسائل زیست محیطی و کمبود اعتبار عملیاتی نشد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران با اعلام این که کار ساخت این راه دسترسی از چند ماه پیش آغاز شد ، گفت : با بهره برداری از این طرح اتصال بندر آبی به کمربندی این شهر به منظور جا به جایی کالا به سهولت انجام می گیرد.
وی با بیان این نکته که بندر نوشهر در حوزه دریایی سالانه قابلیت پذیرش چهارمیلیون تن کالا را دارد ، افزود : دستیابی به این نقطه نیاز به توسعه اراضی پسکرانه این بندر بود چرا که این اراضی، در زمینه دپو ، نگهداری و ترخیص کالا برای صاحبان کالا بسیار نقش دارد ضمن آنکه در حوزه دریایی به اندازه کافی توسعه انجام گرفته به طوری که بندر نوشهر از این لحاظ جزو استانداردترین بنادر شمالی کشور است.
انزانپور ابراز امیدواری کرد که با بهره برداری از راه دسترسی بندر نوشهر به کمربندی و در پی آن خریداری حدود ۲۰۰ هکتار اراضی پسکرانه ای ، ظرفیت اسمی بندر نوشهر که هم اکنون چهارمیلیون تن در سال است ، محقق شود.
سرمایه گذاری ۷۸ میلیارد تومانی بخش خصوصی
مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران همچنین گفت که از سال ۱۳۹۲ تاکنون حدود ۷۸ میلیارد تومان سرمایه گذاری هم از سوی بخش خصوصی در بندر نوشهر و فریدونکنار انجام شد.
وی مهم ترین زمینه های سرمایه گذاری بخش خصوصی را هم ساخت سیلوی نگهداری غلات ، سوله های نگهداری کالاهای عمومی ، مخازن روغن خوراکی ، کارگاه های چوب خشک کنی ، بازسازی ترمینال مسافری و اجرای طرح مشترک صادرات محصولات کشاورزی و خط مسافری معرفی کرد.
انزانپور ساخت مخازن روغن خوراکی با ظرفیت حدود ۱۱ هزار تن در بندر نوشهر را شاخص ترین سرمایه گذاری با مشارکت بخش خصوصی دانست و گفت : تا پیش از اجرای این طرح به علت نبود چنین امکاناتی سال ها تخلیه و بارگیری این نوع کالا در بنادر خلیج فارس انجام می شد.
تخلیه و بارگیری یک میلیون تن کالا در بندر نوشهر
مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران یکی از نتایج سرمایه گذاری های انجام شده را افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا دانست و توضیح داد : سال گذشته برای نخستین بار در بندر منطقه ویژه اقتصادی نوشهر بیش از یک میلیون تن کالا تخلیه و بارگیری شد که رشد حدود ۵۵ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۷ داشت.
وی اجرای طرح های عمرانی و نیز طرح های روبنایی نظیر ساخت سیلو ها برای ذخیره سازی کالا ، بستر سازی برای امنیت سرمایه گذاران، حذف واسطه ها ، تسهیل در قوانین و مقررات صادرات و واردات ، ارائه خدمات مطلوب به صاحبان کالا ، همسو کردن سیاست های سازمان بنادر با سرمایه گذاران را از مهم ترین علت های افزایش اعتماد بخش خصوصی به سرمایه گذاری در بنادر مازندران و افزایش ظرفیت این بنادر برشمرد.
وی گفت : نتیجه مجموعه سرمایه گذاری های بخش خصوصی در بندر نوشهر طی هفت سال گذشته سبب اشتغالزایی مستقیم حدود ۴۵۰ نفر پس از بهره برداری از طرح های بخش خصوصی شد و از طرف دیگر هم هزاران نفر به شکل غیر مستقیم در این بندر مشغول بکار شدند.
انزانپور افزود : این افراد در مخازن روغن خوراکی ، کارگاه های چوب خشک کنی ، انبارهای روباز و پوشیده ، سیلوی غلات و دیگر بخش ها در این بندر مشغول به کار شده اند.
وی با اعلام این که استقرار صنایع تبدیلی کوچک نظیر فراوری قهوه ، بسته بندی میوه ، گیاهان دارویی و ... در دستور کار توسعه بندر نوشهر قرار دارد ، گفت : تاکنون مذاکراتی هم با بخش های خصوصی در این مورد صورت گرفت که امیدواریم بتوانیم با راه اندازی این صنایع شاهد اشتغال و صادرات این نوع محصولات باشیم.
انزانپور ، کمبود فضا برای سرمایه گذاری بخش خصوصی را یکی از مشکلات اساسی در بندر نوشهر بیان کرد و گفت : طی سه سال گذشته قرار بود حدود ۱۸ هکتار از عرصه ضلع شمال شرقی این بندر از دریا استحصال شود که این طرح به دلیل رسوبی بودن اجرایی نشد ولی بتازگی مشاور دیگری برای مطالعه این طرح به کار گرفته شده که امیدواریم تا پایان کار این دولت این طرح با روش خاصی اجرایی و مشکل کمبود فضا برای سرمایه گذاری برطرف شود.
اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران به مرکزیت بندر نوشهر، با دارا بودن ۲ بندر تجاری نوشهر و فریدونکنار ضمن فعالیت در زمینه تخلیه و بارگیری کالاهای تجاری و نفتی، متولی اجرای وظایف حاکمیتی سازمان بنادرودریانوردی در امر حفاظت و ایمنی دریانوردی، جست و جو و نجات دریایی، برقراری ارتباطات دریایی، حفظ محیط زیست دریایی و مقابله با آلودگی دریا، رعایت و اعمال کنوانسیون های بین المللی در مدیریت امور بندری و دریایی، برگزاری آزمون های تخصصی، صدور گواهینامه های شایستگی برای خدمه شناورهای تجاری و صیادی و شناسنامه های دریانوردی، ثبت و بازرسی کلیه شناورها و صدور گواهینامه های مربوطه و کنترل و بازرسی فنی و ایمنی کشتی ها و شناورها می باشد.
استان مازندران دارای سه بندر فعال شامل نوشهر ، فریدونکنار و امیر آباد است.
نظر شما