۱۵۰ نفر برای اجرای طرح ملی مشاغل خانگی در اراک شناسایی شدند

اراک - ایرنا - مدیرسازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی استان مرکزی گفت: ۱۵۰ نفر در سه ماه اول امسال برای اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در اراک شناسایی شدند.

فاطمه غنی‌پور روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ظرفیت اجرای این طرح در استان یک هزار و ۷۰۰ نفر برای جامعه هدف تمامی اقشار شامل زن و مرد زیرسن ۵۵ سال است.

وی اظهار داشت: ۱۵ پیشران در راستای این طرح در استان شناسایی شده که در حوزه  پوشاک، تولیدات آشپزخانه، تولید البسه بیمارستانی، زیورآلات سنتی، خیاطی، تولید انواع، جاجیم بافی، صنایع دستی، چرم و لوسترسازی فعالیت دارند.

مدیر اجرایی طرح در استان و عضو هیات علمی جهاددانشگاهی استان مرکزی گفت: این طرح در سه مرحله انجام شامل بررسی و شناسایی مزیت‌ها و توانمندی‌ های مناطق، توانمندسازی و آموزش متقاضیان کار و سوم وصل کردن شاغلان خانگی به بازارها اجرا می‌شود.

غنی‌پور افزود: ایجاد اشتغال پایدار، اتصال پایدار صاحبان مشاغل خانگی به بازار، توانمندسازی مشاغل متقاضیان و کاهش وابستگی به تسهیلات از اهداف این طرح  است.

وی اظهار داشت: طرح ملی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی یک طرح دو جانبه بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تجای‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاددانشگاهی است که این سازمان به عنوان  یک ارگان تسهیل‌گر در نظر گرفته شده است تا پروژه‌های مبتنی بر توسعه مشاغل خانگی را به صورت هدفمند اجرا کند.

وی در ادامه اظهار داشت: در تعریفی ساده، شغل خانگی عبارت از کاری است که توسط اعضا خانواده در محیط خانه صورت می­‌گیرد و مزاحمتی برای همسایگان ایجاد نکند و اینکه در محیط خانه فقط تولید کالا صورت گیرد و عرضه، فروش و بازاریابی آن به خارج از محیط مسکونی انتقال یابد.

غنی پور افزود: محققان از کسب و کارهای خانگی به­ عنوان یک ظرفیت مناسب برای اشتغال­زایی و فرصتی برای ایجاد آثار مثبت مالی برای صاحبان مشاغل یاد می‌کنند.

وی اظهار داشت: امروزه کسب و کارهای خانگی به­ عنوان راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد در سراسر جهان محسوب می­­‌شوند که قابلیت انجام این نوع کسب و کار در منزل سبب ایجاد مزایایی از جمله ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان، حذف هزینه­‌های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه و ایاب و ذهاب، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و ایجاد زمینه‌های کار خانوادگی، امکان انتقال تجارب از طریق آموزش غیررسمی به شیوه استاد- شاگردی بین اعضاء خانواده است.

 مدیرسازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی استان مرکزی گفت: برای اجرای طرح ملی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی، سامانه مشاغل خانگی راه اندازی شده است که در آن خدماتی همچون مشاوره، آموزش، طراحی، تولید، بسته بندی، بازارسازی، بازاریابی و اتصال به بازار و فروش در نظر گرفته شده است.

غنی‌پور افزود: بحث اتصال به بازار نیز از نکات مهم و مورد توجه در این طرح است تا فرد توانمند شده بتواند محصول خود را به بازار عرضه کند.

استان مرکزی با یک میلیون و ۴۱۴ هزار نفر جمعیت، ۱۲ شهرستان و ۳۳ شهر، در قلب ایران قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha