رییس علوم پزشکی: آیین‌های عزا و عروسی در قم لغو شود

قم- ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: زنگ خطر شیوع مجدد کرونا در قم به صدا درآمده است و از ستاد ملی کرونا تقاضا داریم برخی محدودیت‌ها ازجمله لغو همه آیین‌های عزاداری و عروسی، سمینارها و همایش‌ها در این استان اعمال شود.

محمدرضا قدیر روز چهارشنبه در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان قم، افزود: شاهد پیک مجدد در بخش زیادی از استان‌های کشور هستیم و در ۹ استان وضعیت قرمز و هشت استان وضعیت هشدار است.

وی بابیان این‌که این روند نگران‌کننده است، اضافه کرد: میزان مرگ‌ومیر افزایش‌یافته است و ایران جزو چند کشور اول در مرگ‌ومیر است.

وی ادامه داد: با این وضعیت زنگ خطر، باید فعالیت اقتصادی را محدود کنیم، زیرا سلامتی در خطر است و آمار بستری‌ها در قم نیز ۲ برابر شده است.

قدیر با اشاره به این‌که باید در بحث جلوگیری از عادی‌سازی شیوع کرونا و افزایش حساسیت‌ها کار شود، خاطرنشان کرد: اگر روند کنونی اصلاح نشود، آسیب جدی به جامعه وارد خواهد شد.

وی بیان کرد: در حال حاضر مهم‌ترین سیاست وزارت بهداشت و سازمان جهانی بهداشت استفاده از ماسک است که تا ۸۰ درصد از شیوع بیماری کرونا جلوگیری می‌کند و رعایت فاصله‌گذاری و شستن دست‌ها نیز مورد تاکید می‌باشد.

وی افزود: استفاده از ماسک در قم به‌خوبی اجرا می‌شود و نهادینه‌شده است؛ در کنار این وضعیت امیدوار کردن مردم نسبت به آینده نیز از سیاست‌های مهمی است که دنبال می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم تصریح کرد: استان قم در تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا، رشدی نداشت و تعداد فوتی‌ها در روز صفر یا یک نفر است.

وی افزود: بیشتر افرادی که با علایم بیماری کرونا به مراکز درمانی قم مراجعه می کنند، سابقه مسافرت و یا شرکت در آیین های عروسی و عزا دارند.

قدیر اضافه کرد: با توجه به این که باید دست کم تا یک سال دیگر با این بیماری زندگی کرد، ترساندن مردم درست نیست و باید روش مناسبی برای اقناع مردم در مبارزه با کرونا در پیش بگیریم.

انجام ۵۶ هزار بازرسی از واحدهای صنفی قم

 رییس مرکز بهداشت قم نیز در این جلسه گفت: از ۲۵ فروردین امسال تا ۱۶ تیرماه جاری، بیش از ۵۶ هزار بازرسی از اصناف قم صورت گرفته است.

سیامک محبی افزود: برخی اصناف جزو گروه‌های پرخطر هستند که ممکن است کنترل آن‌ها سخت باشد، ولی نظارت‌های لازم صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: در کنار حفظ چرخه فعالیت‌های اقتصادی، در مواردی نیز برخوردهای لازم صورت گرفته است.

وی در ادامه گفت: دوره ۵۰ روزه ثبات، کاهش و تثبیت بیماری داشتیم، ولی در چند هفته اخیر شاهد روند افزایشی بودیم، اگر این روند ادامه یابد، در چند هفته آینده تعداد بیماران بستری و فوتی‌ها بیشتر خواهد شد.

به گفته وی، در روزهای اخیر ۹ تالار تعطیل‌شده و ۲۳ تالار نیز اخطار دریافت کرده است.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های شماره‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha