به گزارش روز شنبه وزارت علوم، مجتبی صدیقی در نشست مجازی روسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور اظهار داشت: حدود ۲۰۰ هزار ظرفیت خوابگاهی به جز خوابگاه های خودگردان وجود داریم و حداکثر ۱۰۰ هزار نفر معادل ۵۰ درصد از ظرفیت خوابگاه ها را می توانیم با توجه به بحران کرونا در سال تحصیلی آینده به دانشجویان اختصاص دهیم.
وی گفت: از جمله دستاورهای نیم سال تحصیلی گذشته میتوان به ایجاد پتانسیل ذی قیمت زیرساخت آموزش مجازی اشاره کرد.
به گفته معاون وزیر علوم، ارزیابیها و آزمونها، عدم ارائه واحدهای عملی، حذف ترم توسط تعدادی از دانشجویان به ویژه در تحصیلات تکمیلی، مشکلات خوابگاه های غیردولتی و خودگردان، بازگشت دانشجویان خارجی به کشورهایشان و کاهش منابع مالی و درآمدها به ویژه در موسسات غیردولتی از جمله مشکلات و چالش ها بودند که در ترم گذشته با آنها مواجه بودیم.
صدیقی با بیان اینکه در شرایط فعلی به تحرک بیشتر دانشگاهها نیازمندیم، افزود: درازمدت بودن حضور ویروس کرونا، ضرورت برنامه ریزی طولانی را ایجاب می کند تا از احتمال افت دستاوردهای علمی و پژوهشی جلوگیری کنیم.
رییس سازمان امور دانشجویان گفت: استفاده از ایام تابستان برای برنامه ریزی در سناریوهای مختلف با توجه به روند شیوع ویروس، محدودیتهای حضور فیزیکی، رعایت موارد بهداشتی و ظرفیت خوابگاهی ضروری است.
معاون وزیر علوم درباره امکان های پیش روی آموزش عالی گفت: آنالیز دقیق ظرفیتهای قابل استفاده خوابگاه ها در هر دانشگاه با توجه به معماری هر خوابگاه و فضاهای مشترک آن متناسب با دستورالعمل های بهداشتی باید انجام شود.
وی تاکید کرد: استفاده چرخشی و غیر ثابت از ظرفیت خوابگاه، حل مشکلات اتاقهای خالی نشده با همکاری دانشجویان برای نیمسال تحصیلی آینده لازم است.
صدیقی با اشاره به برنامه های پیشنهادی در مقاطع مختلف گفت: در مقطع کارشناسی و در بخش دروس تئوری برای دانشجویان موجود، پیشنهاد ما برگزاری غیر حضوری کلاس ها است.
رییس سازمان امور دانشجویان درباره دروس عملی خاطرنشان کرد: برای دروس عملی و آزمایشگاهی نیز می توان از تقسیم ترم به بازههای چند هفتهای، ارائه متمرکز واحدهای عملی برای چند دسته از دانشجویان و میهمانی برای این واحدها در دانشگاههای محل سکونت دانشجو برنامه ریزی کرد.
وی با اشاره به سیستم مجازی برای ارائه بخشی از واحدهای عملی متناسب با تجربیات جهانی، افزود: در مقطع تحصیلات تکمیلی نیز ترکیب آموزش های حضوری و غیر حضوری مورد نظر خواهد بود.
معاون وزیر علوم درباره دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در ایران که هم اکنون به کشور خود بازگشتهاند، گفت: دانشجویان خارجی به ۲ دسته جدید الورود و شاغل به تحصیل تقسیم می شوند. در زمینه دانشجویان جدید الورود، برخی از آنها نیازی به گذراندن دوره آموزش زبان فارسی ندارند، برای آن دسته که به این اموزش نیاز دارند نیز باید با رعایت تما مراحل مرسوم، در مراکز منتخب آموزش زبان فارسی، نسبت به آموزش به غیر فارسی زبانان به وسیله آموزش مجازی اقدام شود.
صدیقی با اشاره به یک پیشنهاد سازمان امور دانشجویان، اظهار داشت: پیش بینی تعداد واحدهای محدود مجازی برای دانشجویان جدیدالورود با توجه به تاخیر در معرفی و تلاش برای حضور آنها حتی برای مدتی کوتاه جهت آشنایی با دانشگاه است.
وی ارائه تغذیه به دانشجویان را در ظروف در بسته اعلام کرد و گفت: استفاده از رستوران های مکمل و سایر رستوران ها با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی پیشنهاد می شود.
نظر شما