لزوم آمادگی دانشگاه‌ها برای ارایه خدمات استاندارد در خوابگاه‌ها

تهران- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از دانشگاه‌ها خواست آمادگی داشته باشند تا در خوابگاه‌ها و سراهای دانشجویی، خدمات استاندارد (هتلی) ارایه دهند زیرا این روش برای حفظ سلامت دانشجویان ضروری است.

منصور غلامی روز دوشنبه در نشست مجازی شصت و ششمین نشست معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور افزود: این روش برای حفظ سلامت دانشجویان ضروری است و ما باید تمامی تدابیر بهداشتی را برای این منظور به کار ببندیم.
وی با بیان این که در شرایط خاصی از اوضاع همه‌گیر بیماری نسبتاً جدید کرونا قرار داریم که در جهان شرایط نسبتاً مشابهی را فراهم کرده است، اظهار داشت: از اولین کشورهایی بودیم که این بیماری را تشخیص دادیم و اقدامات سریع و جدی در خصوص پیشگیری و اقدامات بازدارنده صورت گرفت و از جمله بخش‌های درگیر این بیماری، آموزش عالی کشور، مراکز دانشگاهی، آموزشی و پژوهشی بودند.
وزیر علوم با بیان این که به دلیل حضور اقشار مختلف حاضر در مراکز دانشگاهی از جمله اساتید، دانشجویان و کارکنان، لازم بود که توجه ویژه‌ای به این مراکز از نظر رعایت پروتکل‌های بهداشتی معطوف گردد، گفت: از همان روزهای اول شیوع بیماری کرونا، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی واکنش مناسبی در قبال مقابله با این بیماری از خود نشان دادند.
غلامی تصریح کرد: در این خصوص به اجبار تجمعات مردمی و انسانی در راستای عدم شیوع بیماری باید منتفی می‌شد و ما هم در درجه اول بخش‌های رفاهی دانشجویی از جمله خوابگاه‌ها و سلف سرویس‌های دانشجویی را که از مراکز حساس تجمعات دانشجویی هستند، تعطیل کردیم.
وی خاطرنشان کرد: در ادامه مدیریت این بیماری، حرکت به سمت استفاده از روش آموزش مجازی برای دانشجویان در دستور کار قرار گرفت و دانشگاه‌های کشور به سرعت در مسیر جایگزینی روش استفاده از آموزش مجازی قرار گرفتند و این مهم به بهترین نحو با مدیریت مسوولان دانشگاهی در تمامی دانشگاه‌های کشور عملی شد و اکثریت دانشجویان از این روش آموزش بهره‌مند شدند.
وی با بیان این که یکی از ویژگی‌های این نیمسال تحصیلی، چابکی در تصمیم‌گیری‌ها توسط مسئولان دانشگاهی بوده است، گفت: در این برهه از زمان، تصمیم گیری. ها در دانشگاه‌ها به درستی مدیریت شده و معاونت آموزشی هم در مسیر این تصمیم‌گیری‌ها حرکت می‌کند و حوزه معاونت دانشجویی هم باید تدابیر ویژه خود را در این خصوص ارائه دهد.
دکتر غلامی با تاکید بر به کار گرفتن رفتارهای منطبق با یافته‌های علمی در حوزه کنترل بهداشت عمومی و فردی جامعه دانشگاهی، گفت: البته تدابیر و برنامه‌ریزی‌های مسئولان دانشگاهی درخصوص عملکرد در دوران کرونا نباید صرفاً متمرکز بر حوزه دانشجویی باشد، بلکه همه بخش‌ها باید مشمول این مورد شوند و دستورالعمل‌های مناسبی در این خصوص تنظیم شود.
وی افزود: درخصوص ارایه خدمات دانشجویی و بحث خوابگاه‌ها و غذاخوری‌ها که بیشتر برعهده بخش خصوصی است، باید تدابیری اندیشیده شود تا این بخش به دلیل عدم ارائه این خدمات در این دوران، آسیب نبیند.
وزیر علوم با تاکید بر لزوم توجه به مسائل دانشجویانی که در حال فارغ‌التحصیلی هستند، اظهار داشت: دانشگاه‌ها به خصوص در کمیسیون‌های موارد خاص به موارد دانشجویان در حال فارغ‌التحصیلی بیشتر توجه کنند و با نگاه حمایتی به مسایل این دانشجویان، سعی کنند تا مشکلات‌شان حل شود و باید کمک کنیم در این فضا، دانشجویان ما نگران فارغ‌التحصیلی خود نباشند و این موارد البته در چارچوب قوانین و مقررات به خوبی انجام شود.
غلامی با تاکید بر این که دانشگاه‌ها به هیچ عنوان تعطیل نیستند، گفت: در این خصوص می‌توان به حضور مستمر کارکنان و اعضای هیات علمی در دانشگاه اشاره کرد که شامل مقررات دستگاه‌های دولتی هستند و حضورشان در دانشگاه ضروری است و باید از این ظرفیت‌ها استفاده شود.
وی همچنین آشنایی دانشجویان جدید الورود با محیط دانشگاهی را ضروری دانست و افزود: برای دانشجویان جدیدالورود هم باید برنامه‌ریزی داشته باشید تا برای مدت محدودی آنها را برای حضور در دانشگاه‌ها دعوت کنیم البته با حفظ سلامت دانشجویی؛ این مهم باید در هر زمانی که امکانش میسر بود، برای آشنایی دانشجویان جدید با محیط آموزشی‌شان انجام گیرد.
وزیر علوم ادامه داد: قطعاً نباید در این شرایط از امکان ارایه برنامه به صورت مجازی غفلت کنیم. حتی اگر برنامه آغاز سال تحصیلی که برای دانشجویان قدیمی از ۱۵ شهریور و برای جدیدالورودی‌ها بسته به زمان برگزاری کنکور از اواخر مهرماه انجام می‌شود، حتماً باید حضور موقت دانشجویان جدید در محیط دانشگاه صورت گیرد. البته می‌توان اطلاعات لازم برای شناخت هر چه بیشتر محیط دانشگاه محل تحصیل ار طریق مجازی هم صورت گیرد.
غلامی با بیان این که شیوع بیماری کووید -۱۹ یک‌حالت همه‌گیر و جهانی دارد و دانشگاه‌های سایر کشورها نیز با آن مواجه هستند، گفت: لازم است که همکاران دانشگاهی از تجربیات مثبت، سازنده و قابل استفاده دانشگاه‌های جهان بهره گیرند. همچنین تجربه‌های محلی دانشگاه‌های داخل کشور در خصوص مواجهه با بیماری کرونا نیز می‌تواند با سایر دانشگاه‌ها به اشتراک گذاشته شود و در این خصوص بهتر است با معاونت مرتبط در وزارت هماهنگی صورت گیرد تا این ارتباطات به صورت مستمر و هماهنگ برقرار شوند.
وی با تاکید بر ارتباط مستمر مسئولان دانشگاهی با دانشجویان خارجی خود گفت: برای دانشجویان غیر ایرانی هم حتماً باید برنامه ویژه‌ای در نظر گرفت و آنها را که در کشور حضور دارند از حالشان با خبر شد و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به دانشگاه دعوت‌شان کرد وامکان ارائه آموزش‌های زبان فارسی و سایر دروس دانشگاهی به صورت مجازی را برایشان فراهم کرد. آنهایی را هم که به کشور خود بازگشته‌اند سعی شود با آنها ارتباط برقرار کرده و پرسش‌های آنان را پاسخ داد.
وی افزود: ان‌شاالله این بیماری هر چه زودتر برطرف می‌شود و رسیدگی ما به دانشجویان خارجی در این دوران می‌تواند به عنوان یک تجربه مناسب تلقی شود و می‌توان با تشکیل یک کارگروه ویژه در این خصوص تجربیات خود را به سایر دانشگاه‌ها نیز انتقال داد.
غلامی با بیان این که معاونت‌های دانشجویی دانشگاه‌ها باید تمام سعی و همت خود را برای ارائه پروتکل‌های بهداشتی در محیط دانشگاه به کار گیرند، گفت: باید ارائه خدمات رفاهی دانشجویی در هر سطحی را به صورت کامل از دست ندهیم و اگر به فرض زمانی رسید که این امکان فراهم شد، باید آمادگی کامل برای ارائه این خدمات داشته باشیم.
وزیر علوم در ادامه سخنان خود با اشاره به ظرفیت‌های فضای مجازی اظهار داشت: مناسب است این نشست‌ها در بازه‌های زمانی معین برگزار شود و با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی و صرف دو ساعت می‌توان از تجربیات و عملکرد یکدیگر بهره گرفت.

خدمات خوابگاهی در بازه مشخص به نودانشجویان ارایه می‌شود

مجتبی صدیقی رییس سازمان امور دانشجویان هم در این نشست مجازی گفت: خدمات خوابگاهی باید به صورت چرخشی ارایه و دربازه مشخصی به نودانشجویان اختصاص یابد تا آنها با محیط دانشگاه‌ها آشنا شوند. اظهار داشت: معاونان دانشجویی باید برای اسکان حداقلی دانشجویان، نکات بهداشتی و برگزاری دروس عملی برای ترم جدید تحصیلی برنامه ریزی کنند.

وی به تجربه دانشگاه‌ها در ارایه دروس به صورت مجازی در ایام کرونا اشاره و خاطرنشان کرد: در ترم تحصیلی گذشته ظرفیت خوبی در دانشگاه‌ها برای آموزش مجازی ایجاد شد که برای آموزش عالی کشور یک سرمایه است و حتی پس از کرونا نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

رییس سازمان امور دانشجویان افزود: در ترم گذشته در ارزیابی پایان ترم تحصیلی دانشگاه  ها شاهد برخی چالش ها بودیم که انتظار می رود با تکیه بر تجربه به دست آمده، در ترم آتی برای این موضوع نیز برنامه ریزی شود و آمادگی قبلی وجود داشته باشد.

به گزارش روز دوشنبه سازمان امور دانشجویان، معاون وزیر علوم تاکید کرد: ما در هر شرایطی در مقابل نسل جدید و دانشجویان مسوولیت داریم و باید طوری برنامه ریزی کنیم که مسائلی مانند کرونا مانع تحصیل و پرورش آنان نشود.

صدیقی برنامه ریزی بلندمدت برای شرایط تحصیل ویژه ایام کرونا را ضروری دانست و گفت: نحوه اسکان خوابگاهی و تغذیه مهم ترین دغدغه های معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها در ایام کرونا است.

وی همچنین گفت: در شرایط کنونی ارایه خدمات تغذیه در حد نیاز قابل انجام است؛ در موارد ضرورت، تغذیه به صورت بسته بندی ارائه می شود و استفاده از رستوران های مکمل توصیه می‌شود.

رییس سازمان امور دانشجویان تصریح کرد: در مجموع کل ظرفیت خوابگاهی امکان استفاده از ۵۰ درصد ظرفیت وجود دارد ولی در دانشگاه‌ها و خوابگاه بسته به تعداد و بزرگی اتاق ها و امکانات مشترک، امکان ارایه خوابگاه متفاوت است.

صدیقی به معاونان دانشجویی توصیه کرد با بهره برداری مناسب از اعتبارات دانشگاه‌ها از فرصت به وجود آمده برای توسعه، به‌سازی و تجهیز رستوران‌ها استفاده کنند.

وی همچنین اظهار داشت: ترم تحصیلی دانشگاه ها پیش رو به صورت تلفیق حضوری و مجازی برگزار می شود به صورتی که دروس نظری به صورت مجازی و دروس عملی به صورت حضوری ارایه می شود و این امکان پیش بینی شده است تا دانشجویان دروس عملی را تا حد امکان به صورت میهمان در دانشگاه‌های محل سکونت خود بگذرانند.

وی افزود: ثبت نام از دانشجویان برای انتخاب دانشگاه جهت گذراندن دروس عملی و آزمایشگاهی در سامانه سجاد از امروز ۶ مرداد ماه آغاز می شود و از دانشگاه‌ها انتظار می رود حداکثر مساعدت را با در خواست ها داشته باشند تا شاهد کاهش تردد دانشجویان در شرایط حاضر باشیم.

رییس سازمان امور دانشجویان گفت: دانشگاه‌ها مراکز بهداشت و درمان را تجهیز و تقویت کنند، با دانشگاه‌های علوم پزشکی منطقه خود همکاری نزدیک و از طریق مراکز مشاوره با دانشجویان در معرض آسیب تعامل داشته باشند چرا که تماس دانشگاه با دانشجویان در یاد و خاطره آنها مانده و موجب همدلی بیشتر خواهد شد.

صدیقی همچنین درخصوص ورزش و تربیت بدنی به عنوان بخشی از فعالیت های تحت مدیریت معاونان دانشجویی تصریح کرد: توسعه فضاهای ورزشی با قدرت ادامه یابد و واحدهای عملی تربیت بدنی با پیش بینی های لازم و با تقسیم بندی دانشجویان به چند گروه و نیز استفاده از نرم افزارهای موبایلی برگزار شود.

وی درمورد دانشجویان غیر ایرانی نیز تاکید کرد که برای این دانشجویان اولویت بر ارایه دروس به شکل غیر حضوری است و حتی دروس فارسی به دانشجویان غیر فارسی زبان نیز باید به صورت مجازی ارایه شود.

وی تاکید کرد: در مواردی که حضور فیزیکی دانشجویان غیر ایرانی در دانشگاه ضرورت دارد باید نسبت به بازگشت آنان به کشور بر اساس ضوابط وزارت بهداشت برنامه ریزی شود.

کرونا تجربیات مناسبی برای آموزش عالی کشور داشت

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم در نشست مجازی شصت و ششمین گردهمایی معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی سراسر کشور که با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همراه بود، با تاکید بر کسب تجربه‌ها و دستاوردهای بزرگی در آموزش عالی به واسطه کرونا اظهار داشت: در کنار مصائب و مشکلات پیش آمده با شیوع این ویروس همچون توقف آموزش حضوری، دستاوردها و تجربیات تازه ای برای آموزش عالی کشور کسب شد.

به گزارش روز دوشنبه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، علی خاکی صدیق در سخنانی به ضرورت هماهنگی بخش‌های مختلف وزارت علوم در ساماندهی به شرایط ویژه ماه‌های اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: در چند ماه گذشته، تمامی فعالیت‌های جاری کشور از جمله در بخش آموزش عالی تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته است.

وی افزود:این تأثیر موجب تغییر جهت در فعالیت‌های جاری آموزش عالی شد. در این میان نیاز است در موارد مختلفی همچون کمیسیون موارد خاص، رویدادهای دانشجویی و دانشجویان بین‌المللی، سیاست‌های هماهنگی را در پیش داشته باشیم.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این که معاونت آموزشی وزارت علوم چه در بخش ستادی و چه در دانشگاه‌ها تصمیمات به موقعی گرفته است، تصریح کرد: کارنامه کلی آموزش عالی در بحث مقابله با این بیماری را مثبت ارزیابی می‌کنم و نمره خوبی به آن می‌دهم.

وی با تاکید بر کسب تجربه‌ها و دستاوردهای بزرگی در آموزش عالی به واسطه کرونا اظهار داشت: در کنار مصائب و مشکلات پیش آمده با شیوع این ویروس همچون توقف آموزش حضوری، دستاوردها و تجربیات تازه ای نیز کسب شد.

خاکی صدیق گفت:نوع مشکلات پیش آمده برای آموزش عالی متفاوت از آموزش و پرورش بوده است به عنوان نمونه، تنوع حضور دانشجوهای مختلف در یک کلاس آموزش عالی، در آموزش و پرورش وجود ندارد

وی افزود:با توقف آموزش حضوری، به دنبال یافتن و اتخاذ راه حل جایگزین با همفکری مدیران و رؤسای دانشگاه‌ها رفتیم و در نهایت آموزش مجازی را جایگزین آموزش حضوری کردیم.

معاون آموزشی وزارت علوم با یادآوری لزوم اتخاذ برخی انعطاف‌پذیری‌ها و انطباق پذیری‌ها در قوانین جاری گفت: سندی ۲۰ ماده‌ای به دانشگاه‌ها ارسال شد که برخی از موارد آن به حوزه معاونت آموزشی و برخی دیگر به معاونت دانشجویی برمی‌گردد.

وی تاکید کرد: شرایط ویژه پیش آمده برای آموزش عالی تا حدی نیازمند انعطاف‌پذیری در اجرای قوانین است. قوانین را باید به گونه‌ای اجرا کنیم که کمترین آسیب را به ذینفعان برساند.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این که باید به صورت عملی با دانشجو همدردی و همراهی داشته باشیم، افزود: اگر دانشجو بخواهد حذف ترم یا مواردی از این دست را داشته باشد، باید با آنها همکاری داشته باشیم.

خاکی‌صدیق خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آینده، وضعیت کووید ۱۹ تفاوت آن‌چنانی با ترم گذشته نداشته باشد. البته آرزوی ما بهبودی شرایط است اما باید خود را برای تکرار شرایطی همچون ترم گذشته آماده کنیم. ستاد وزارت علوم فقط چارچوب‌های کلی را اعلام می‌کند و مدیران دانشگاه‌ها باید بنا بر چارچوب‌ها، تصمیمات خود را اتخاذ می‌کنند.

وی تصریح کرد: شرایط دانشگاه‌های گوناگون با یکدیگر متفاوت بوده و بر همین اساس اولویت‌بندی‌ها در اختیار دانشگاه‌ها است.

به گزارش ایرنا، شصت و ششمین نشست معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی سراسر کشور، امروز با حضور منصور غلامی  وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مجتبی صدیقی معاون وزیر و رییس سازمان امور دانشجویان، علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، ناصر مطیعی رییس صندوق رفاه دانشجویان، جاماسب نوزری مدیر کل امور دانشجویان داخل، عبدالحمید علیزاده مدیرکل امور دانشجویان غیر ایرانی، علم معاون دانشجویان داخل و منصوره سادات صادقی مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت به صورت مجازی برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha