به گزارش روز یکشنبه مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، غلامرضا کریمی درباره واکنش کشورهای مختلف جهان در قبال شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس و خانهنشین شدن اکثر دانشآموزان و معلمان اظهار کرد: با شیوع ویروس کرونا نظام آموزشی جهان نیز با چالشها و تغییرات بسیاری مواجه شد. بهطوریکه در بیشتر کشورها مسئولان آموزشی کلاسهای حضوری را تعطیل و کلاسهای آنلاین را برای اجرای اهداف آموزشی جایگزین کردند. در ایران هم این تجربه با ایجاد شبکه شاد در بین دانشآموزان اجرایی شد.
رییس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور ادامه داد: در آینده نزدیک نظام آموزشی جهان باید با کرونا کنار آید و به سمت مجازی شدن پیش رود. در چند ماه اخیر روشها و رویکردهای کشورها نسبت به تعطیلی مدارس متناسب با اقتضائات و شرایط آنها متفاوت بود؛ اما بهطورکلی همه کشورها با توجه به زمان اندک موجود و افزایش نگرانی بابت از دست رفتن زمان آموزش و آسیبپذیری فرآیند آموزش، بلافاصله آموزش مجازی را جایگزین آموزشهای حضوری کردند.
وی در خصوص چگونگی برقراری ارتباط در فضای مجازی گفت: واکنش برخی از کشورها آموزشهای تلویزیونی و طراحی پلتفرمهای متمرکز و ملی بود و برخی از کشورها بهصورت غیرمتمرکز عمل کردند؛ بهطوریکه مدارس و مراکز آموزشی هرکدام با استفاده از پیامرسانها و شبکههای تعاملی، تدابیر خاص و ویژهای را برای جلوگیری از توقف آموزش در مدرسه خود ارائه کردند.
رییس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور در خصوص استفاده از فضای مجازی در ایران گفت: در کشورهایی مثل ایران پس از تثبیت بحران کرونا، شیوههای آموزش متمرکز مانند آموزشهای تلویزیونی و شبکه آموزشی شاد مورد استفاده قرار گرفت. در این دوره استفاده از پلتفرمهای محبوب و دارای قابلیت، اوج گرفت و مدارس و معلمان با استفاده از آنها آموزشها را هدایت کردند.
کریمی در پایان اذعان کرد: تقریباً این زمان طلایی محبوبیت پیامرسانها و پلتفرمها بود که پیشبینی میشود بعدها نیز بهطور منظم از آنها استفاده شود.
نظر شما