سوال از رییس‌جمهوری با چاشنی غوغاسازی و فرافکنی‌ سیاسی

تهران- ایرنا- سوال از رییس جمهوری در شرایطی در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد که در این برهه اقتصادی نابسامان به صلاح کشور نیست. به طوری که در این روزها تب فرافکنی مشکلات و چالش‌های دولت روز به روز داغ‌تر می‌شود به جای اینکه منتقدان و مخالفان یاری‌رسان دولت برای عبور از این شرایط سخت باشند کمر به همت مخالفت بسته‌اند و سوال از رییس‌جمهوری را پیشنهاد می‌دهند و به تشدید وضعیت کنونی دامن می‌زنند.

براساس اصل ۸۹ قانون اساسی نمایندگان مجلس می‌توانند رئیس جمهور را در مقام اجرای وظایف مدیریت قوه مجریه و اداره امور اجرایی کشور مورد استیضاح قرار دهند. استیضاح رئیس جمهور با امضای یک سوم نمایندگان به رئیس مجلس تقدیم می‌شود.

 بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به بررسی این موضوع پرداخته اند.

رسانه‌های اصلاح طلب

روزنامه همدلی:‌ «طرح سوال از رئیس جمهوری با امضای نزدیک به ۲۰۰ نفر از نمایندگان مجلس یازدهم تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد.»

علی خضریان نماینده مجلس یازدهم، در گفت وگو با روزنامه همدلی می گوید:‌ در حال حاضر آنچه که مشخص است ‌این‌که منافع تندروهای داخلی با منافع تندروهای آمریکایی در یک مسیر و در یک جهت است. آنچه نادیده گرفته شده و دچار ضرر و زیان می‌شود، منافع ملت ایران است. به هر حال مجلس هم می‌داند که ضرورت‌های کنونی کشور چیست و درک آن نیاز به ذهنیت خاصی ندارد. همه می‌دانیم وضعیت کشور خوب نیست. در شرایطی که شدیدترین تحریم‌های آمریکا به قول زمامداران خود این کشور به ایران اعمال شده است، در این اوضاع و احوال فشار بر دولت، ایجاد وقفه در مسیر خدمات‌رسانی دولت و ایجاد مانع در این زمینه قطعا و یقینا در تضاد با منافع کشور ماست، اما ظاهرا منافع برخی در این کشور از مصالح ملی و عمومی مهم‌تر است. این وضعیت در حالی است که ما نیازمند به همراهی، همدلی و هم‌صدایی زیادی برای عبور از شرایط فعلی هستیم. اگر قرار باشد که بخشی از حاکمیت در مسیر بخشی دیگر مشکل ایجاد کند، قطعا به مشکل بزرگ‌تری برخواهیم خورد و همین وضعیت فعلی را هم از دست خواهیم داد. البته در مجموع نباید رقابت‌های داخلی ‌اصول‌گرایان را هم از نظر دور داشت؛ چرا که این رقابت هم تاثیرات خودش را دارد. به نظر می‌رسد که جریان پایداری توانسته است که بقیه آنها را دنبال خودش بکشد و دنبال این هستند که آقای قالیباف را که نگاه تکنوکراتی دارد منفعل کند. در واقع این روشی که اکنون پیش می‌رود می‌تواند خطرناک باشد.

به گزارش روزنامه شرق، این دومین‌بار است که می‌خواهند طرح عدم کفایت سیاسی روحانی را به نتیجه برسانند و استیضاحش کنند. بار قبل در مجلس نیمه‌اصلاح‌طلب نیمه‌اصولگرای دهم بود که امضاها را هم جمع کرده بودند؛ اما احتمالا با اشاراتی از بیرون، عدم همراهی طیف عقلای اصولگرای درون و بیرون مجلس و طبعا مخالفات طیف اصلاح‌طلب طرح مختومه شد. اکنون دوباره در مجلس یازدهم به راه افتاده‌اند تا طرح عدم کفایت را در سال آخر ریاست‌جمهوری حسن روحانی به نتیجه برسانند. به نظر می‌رسد این‌بار هم این طرح سرانجامی مشابه بار قبل خواهد یافت. این در حالی است که مسئله طرح عدم کفایت سیاسی رئیس‌جمهوری چیزی فراتر از یک بازی و دعوای جناحی است. تبعات امنیتی سیاسی آن به حدی است که برخی چهره‌های معتدل یا زعمای اصولگرا اصولا تمایلی برای ورود به این ماجرا ندارند تاجایی‌که محمدرضا باهنر، نماینده اصولگرای چند دوره مجلس و دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین، پیش‌تر با اشاره به تبعات سیاسی عزل بنی‌صدر گفته بود امیدوار است هیچ‌وقت در جمهوری اسلامی مشابه آن رخداد پیش نیاید

علی ربیعی سخنگوی دولت در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: اتفاقاً هر یک از محورهای سؤالاتی که نمایندگان از رئیس جمهور مطرح کرده‌اند موضوعاتی با عناوین مجزا است و ظاهراً بدون همبستگی مطرح شده‌اند اما به اعتقاد من دارای یک همبستگی ذاتی و نیز اثر علی بر یکدیگر هستند. بخشی از این سؤالات در مورد برجام و بخشی دیگر درباره مسائل اقتصادی از قبیل نرخ ارز است که اتفاقاً امروزه بیش از هر دوره‌ای با سیاست خارجی و برجام ارتباط مستقیم دارد. نمی‌توان علت یکی را پرسید و رابطه علی آن را به نحو دیگری مورد پرسش قرار داد. همانگونه که در ابتدای یادداشت درباره همبسته سیاست داخلی و خارجی و اقتصاد اشاره شد این سؤالات نیز به نحوی مبین این همبستگی است. حل این مشکلات و عبور از بحران‌های عظیم خارجی اقتصادی و اجتماعی و نگرانی‌های مردم راه دیگری می‌طلبد و جز با تعامل همه قوا محقق نخواهد شد. به نظر من حق نظارت مجلس شرایط و الزاماتی دارد که از نظر حقوقی جای تبیین و تشریح دارد که قصد ورود به آن را ندارم. دولت ۶۸ لایحه معوق در مجلس دارد که خواستار رسیدگی به آنها هستیم. بخش قابل توجهی از ابهامات و سؤالات نمایندگان در این لوایح قابل پیگیری هستند. سؤال از رئیس جمهور به یکباره در ابتدای کار مجلس بر پیچیدگی شرایط خواهد افزود و به حل مسائل کمکی نخواهد کرد. قاعدتاً تذکر و استیضاح باید ابزاری برای حل مسائل مردم و پیشرفت جامعه باشد و باید مرتب این پرسش را داشته باشیم که آیا این اقدام مسأله‌ای را از جامعه حل خواهد کرد؟ سؤالات مطرح شده از وظایف دستگاه‌هاست و مسیر درست این بود که ابتدا این سؤالات در گفت‌وگویی اقناعی با وزرا مطرح می‌شد.

وهاب عزیزی  کنشگر سیاسی اصول‌گرا در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، ضمن انتقاد از بداخلاقی نمایندگان مجلس یازدهم گفت: مطرح کردن سوال از رئیس‌جمهور و پیگیری استیضاح او در شرایط فعلی هیچ مشکلی از کشور را حل نخواهد کرد و با توجه به اینکه سال آخر دولت حسن روحانی است، در خوشبینانه‌ترین حالت  نتیجه و ماحصل استیضاح رئیس‌جمهور برای کشور مساوی با صفر خواهد بود. اگر چنانچه استیضاح با سرعت تمام و بدون هیچ‌گونه وقفه و مانعی پیش برود، شش ماه طول خواهد کشید. در صورتی که منجر به خروج حسن روحانی از دولت شود؛ به لحاظ قانونی معاون اول او یعنی اسحاق جهانگیری مسئولیت دولت را به عهده می‌گیرد تا انتخابات بعدی برگزار شود که سیاست حسن روحانی با ترکیب هیئت دولت فعلی ادامه خواهد داشت.

حجت الاسلام جواد نیک بین در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا می گوید: اگر مقام معظم رهبری در خصوص استیضاح رئیس جمهور نظری داشتند ما باید تابع امر ایشان باشیم، اما تاکنون رهبر انقلاب هیچگونه نظری نداده‌اند، ما نباید کارهای‌مان را منتسب به رهبری کنیم و از ایشان هزینه کنیم. ما وظیفه خود را انجام می‌دهیم و در صورتی که رهبر انقلاب فرمودند که فعلا مصلحت کشور به استیضاح نیست ما حتما اطاعت خواهیم کرد اما تا زمانی که منعی از سمت ایشان نیامده ما باید کار خود را انجام دهیم، وظیفه ما نظارت درست است. کشور ایران اکنون به مثابه بدنی است که سکته قلبی کرده و باید عمل قلب باز انجام دهد، این عمل طبیعتا باعث خون ریزی و درد در کل بدن خواهد شد اما اگر این عمل قلب باز انجام شود باعث زندگی در سالیان بیشتری خواهد شد.

به گزارش افکارنیوز، احمد نادری نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی درباره اقدام اخیر برخی نمایندگان مجلس مبنی بر  جمع آوری امضا برای کلید زدن طرح سوال و حتی  استیضاح رئیس‌جمهور در مجلس گفت: براساس اختیارات نظارتی  که در قانون اساسی و آیین نامه داخلی مجلس برای  نمایندگان در نظر گرفته شده، وکلای ملت حق این را دارند که کابینه دولت و شخص رئیس جمهور را مورد سوال و حتی استیضاح خود قرار دهد. در عین حال نمایندگان باید علاوه بر در نظر گرفتن این مسئله که چه زمانی از این حق قانونی استفاده کنند، لازم است در استفاده از این حق قانونی مصالح و منافع ملی را در نظر بگیرند. لذا علی رغم اینکه بنده طرح سوال رئیس‌جمهور را امضا کرده‌ام ولی  معتقدم که اساساً در شرایطی فعلی استیضاح رئیس جمهور به هیچ عنوان به  صلاح کشور نیست. در عین حال بر این باورم که در صورت حضور رئیس‌جمهور در صحن مجلس به منظور پاسخگویی به سوالات نمایندگان، این جلسه باید در فضایی تخصصی و منطقی و عاری از هرگونه حاشیه و در کمال آرامش برگزار شود.

به گزارش روزنامه اعتماد، محمدتقی نقدعلی نماینده خمینی‌شهر و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، می گوید: طرحی که در حال حاضر برای استیضاح رییس‌جمهوری طراحی شده، ۱۸ محور دارد، ولی قرار است روز یکشنبه جلسه‌ای برگزار شود. حال، اما شاید اصلی‌ترین سوال آن باشد که محل برگزاری نشست مدنظر نماینده خمینی‌شهر کجاست و هماهنگی‌های لازم ازسوی چه کسی صورت گرفته است. ذوالنوری طی پیامکی از نمایندگان خواسته «ساعت ۶ صبح روز یکشنبه»، در «محل کمیسیون امنیت ملی» برای «بررسی موضوع استیضاح رییس‌جمهوری» حاضر شوند. رییس مجلس هنوز موضعی در این زمینه اتخاذ نکرده است. در همین راستا شنیده شده که قالیباف برای تعیین تکلیف موضوع سوال از رییس‌جمهوری و احتمالا تهیه طرح استیضاح او درخواست دیداری با رهبری به عنوان عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی را مطرح کرده است.

رسانه های اصولگرا

صراط نیوز: اخیراً زمزمه‌هایی پیرامون احتمال طرح سوال مجلس یازدهم از حسن روحانی شنیده می‌شود. بر این اساس عضو هیات رئیسه مجلس اظهار داشته است: «طرح سوال از رئیس‌جمهور و احضارش به مجلس با توجه به تورم افسارگسیخته آماده شده است و در جلسه علنی آن را به جریان خواهیم انداخت.»به گزارش سایت خبری صراط نیوز، این درحالیست که کمتر از دو سال پیش و در شهریور ۹۷، حسن روحانی در پیشگاه نمایندگان مجلس دهم پاسخگوی سوالات بود که اگرچه نهایتاً با عدم اقناع نمایندگان نیز همراه شد، ولی با صحنه‎گردانی رئیس مجلس پیشین، در عمل راه به جایی نبرد.

سایت خبری الف یادداشتی را منتشر کرده است که در بخشی از آن می خوانیم: چند روز قبل آقای سیف در مورد ریاست کل بانک مرکزی این را گفت، امروز آقای ظریف در مورد سیاست خارجی. حتما جناب رییس جمهور هم فردای روزی در مجلس در مورد اداره کشور همین را خواهند گفت. *کسانی که سعی دارند تمام تقصیرها در جریان مذاکرات و وضعیت پیش آمده را گردن دولت وظریف بیندازند چنانچه چرخ برجام برعکس می چرخید وامروز شاهد پیروزی و بهره مندی از مواهب آن بودیم آیا باز هم حاضر بودنداین پیروزی را فقط برای دولت بدانند. انتقاد از حقوق عامه مردم و بخصوص نمایندگان محترم می باشد اما در پی انتقاد ارائه راه حل مهم است به نظر نمایندگان مجلس دولت چه اقدامات موثری می تواند بکند که تا کنون کوتاهی کرده است این امر کمک می کند که من هم شاید با نظر ایشان موافق باشم.

عباس سلیمی نمین فعال و تحلیلگر سیاسی اصولگرا، در گفت وگو خود با خبرآنلاین می گوید:‌ برخی از عناصر سطحی سیاسی که در مجلس حضور دارند، تحت تاثیر آقای احمدی نژاد تلاش می‌کنند که رابطه دولت و مجلس را خراب کنند. این افراد با ایجاد تقابل میان این دو قوه می‌خواهند اهداف خود را به پیش ببرند. باید توجه کنیم نقد با تخریب بسیار متفاوت است. اما در همین مجلس یازدهم افرادی حضور دارند که تلاش می‌کنند با طرح مسائلی همچون «سوال از رئیس جمهور» و حتی «استیضاح» رئیس دولت، به اختلافات این دو قوه بیش از پیش دامن بزنند؛ زیرا در همین فضا است که مجلس تضعیف شده و اهداف فردی مانند آقای احمدی نژاد اجرایی می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha