به گزارش ادارهکل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران همزمان با سیوسومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان اصفهان برگزار میشود. فراخوان چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران در دو بخش ایده و فیلم کوتاه بهتازگی منتشر شده و بر اساس آن نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ سال (متولدان ۳۰ مرداد ۱۳۸۲ تا ۳۰ مرداد ۱۳۸۷) میتوانند در این رویداد شرکت کنند. براساس فراخوان منتشر شده، در بخش ایده هر شرکتکننده میتواند تا ۵ شهریور ۱۳۹۹ در نهایت دو اثر ارائه کند و در صورت تصویب، به فرآیند تولید وارد شود.
همچنین در بخش فیلم صاحبان آثار میتوانند در قالب داستانی، مستند یا پویانمایی اثر خود را که با دوربین معمولی یا تلفن همراه، تصویربرداری شده تا ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. متقاضیان برای ثبتنام باید به سایت مراجعه و در بخش چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان فرم ثبتنام را تکمیل و فرم فراخوان را از اینجا مطالعه کنند. علاقهمندان میتوانند آثار خود را به نشانی تهران، میدان ونک، خیابان گاندی جنوبی، کوچه نوزدهم، پلاک ۲۰، کدپستی ۱۵۱۷۸۷۳۸۱۱، دفتر امور جشنوارهها ارسال کنند.
در چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان بنیاد سینمایی فارابی، انجمن سینمای جوانان ایران، دبیرخانه جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان و شهرداری اصفهان مشارکت دارند و قرار است از ۲۷ مهر تا ۲ آبان سال جاری برگزار شود.
بازدید رئیس ایکوم از موزه تاریخ کانون
رئیس کمیته ملی موزههای ایران (ایکوم) در نشست آموزش تاریخ به کودکان در موزه تاریخ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر لزوم توجه به تاریخ برای حرکت روبهجلو تاکید کرد.
احمد محیططباطبایی در این نشست که به صورت زنده از صفحه اینستاگرام موزه تاریخ کانون پخش شد، گفت: تاریخ به معنای تقویم و روزنگاری نیست بلکه تاریخ به معنای باستانشناسی و شناخت کهن است.
در تمام ادوار معاصر در نظامهای آموزشی مختلف جهان توجه اصلی معلمان به درس تاریخ بوده و دیدگاه افراد به تمامی جهان از نگاه مبتنی بر باورهای اجتماعی در گذشته بوده است. سرگذشت تمام پدیدهها و موضوعهایی مانند بهداشت، آموزش، اقتصاد، صنعت، محیط زیست و... که انسانها با آن سرو کار دارند تاریخ است و دانستن آنها به ما کمک میکند در زندگی گامهایی رو به جلو برداریم.
رئیس کمیته ملی موزههای ایران (ایکوم) در ادامه با بیان مثالی به اهمیت دانستن تاریخ پرداخت و گفت: اگر بخواهیم از روی نهری عبور کنیم ابتدا چند گام به عقب میرویم، این عقب رفتن به ما انرژی و توان میدهد که بتوانیم از روی نهر عبور کنیم در واقع مطالعهی تاریخ همان چند گام به عقب رفتن برای پیشرفت است. با آگاهی از گذشته میتوانیم به مدارج بالاتر برسبم همانطور که برای رسیدن به پشتبام نیاز است پلهها را یکی یکی بسازیم.
رئیس کمیته ملی موزههای ایران در ادامه یادآور شد: همواره نظامهای آموزشی که مبتنی بر تاریخ کار میکنند افراد را به خلاقیت و مدارج بالا میرساند تا نظامهایی که مبتنی بر نتایج باشند.
او خاطرنشان کرد: هر موضوعی در زندگی از جمله پوشاک، خوراک، آموزش و... گذشته و تاریخی دارد که اگر آنها را درک کنیم میتوانیم زندگی بهتری داشته باشیم. تاریخ حافظه بشر است و انسانی میتواند پیشرفت کند که حافظه بهتری دارد و بر اساس تجربههای گذشته خود چرایی و چگونگی هر پدیدهای را مورد مطالعه قرار دهد.
وی دانستن تجربههای گذشتگان را بسیار مهم دانست و افزود: تاریخ را با شیوههای مختلف میتوان به آیندگان منتقل کرد که یکی از راههای آن قصه است و با قصهگویی میتوان تاریخ را به شکل داستان روایی به مخاطب امروز منتقل کرد.
مشاور رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور یادآور شد: تاریخ مفهوم گذشته و حافظه انسان است که باید به نسلهای بعدی منتقل شود و موزه تاریخ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با آموزشهای غیرمستقیم خود در این زمینه نقش مهمی میتواند ایفا کند.
وی خاطرنشان کرد: مشکل هویت و آموزش که امروز با آن روبرو هستیم نتیجه از هم گسیختگی و قطع نگاه تاریخی برای آینده در زندگی عام و عموم مردم بوده که از میان رفته است در حالی که تاریخ جدای از ریاضی، آشپزی و شیوههای زندگی نیست و تاریخ یک امر فرابخش و عام است.
نظر شما