۵ مرداد ۱۳۹۹، ۹:۴۴
کد خبرنگار: 2279
کد خبر: 83854369
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

چشم‌غره کرونا به اوقات فراغت دانش‌آموزان

۵ مرداد ۱۳۹۹، ۹:۴۴
کد خبر: 83854369
چشم‌غره کرونا به اوقات فراغت دانش‌آموزان

تهران- ایرنا- چشم‌ غره کرونا به اوقات فراغت دانش‌آموزان در حالی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برنامه‌های تابستانی را یادآوری می‌کند که همچنان شک و تردیدهایی در مورد فعالیت‌های حضوری وجود دارد.

هرساله و با فرا رسیدن تعطیلات تابستانی و تمام شدن سال تحصیلی، دستگاه‌های و نهادهای مربوطه برای پرکردن اوقات فراغت دانش‌آموزان برنامه‌ریزی کرده و کلاس‌های متنوعی را برگزار می‌کنند اما امسال کرونا سبب شد تا شکل برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت تابستانی دانش‌آموزان تغییر کند.

برنامه‌ریزان استان تهران گوشه‌چشمی به وضعیت شیوع کرونا دارند و اجرای برنامه‌های متنوع حضوری در شهرستان‌هایی با وضعیت سفید را ضمن رعایت توصیه‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی مورد تاکید قرار می‌دهند اما به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت شیوع کرونا در مناطق مختلف استان، بیشتر برنامه‌ها به صورت غیرحضوری و مجازی اجرا شود.

معاون پرورشی و تربیت‌بدنی اداره‌کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران می‌گوید: برنامه اوقات فراغت دانش‌آموزان در شهرستان‌هایی که دارای وضعیت مطلوب‌تری از نظر شیوع ویروس کرونا باشد به صورت حضوری برگزار می‌شود اما هم باید پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود و هم تاییدیه لازم از ستاد پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در استان و شهرستان اخذ گردد.

سیدمجتبی هاشمی با تاکید بر اینکه برنامه‌های اوقات فراغت دانش‌آموزان در شهرستان‌های استان تهران برای حفظ سلامت و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود، اظهار داشت: امسال تعداد پایگاه‌های فعال در زمینه اجرای برنامه‌های اوقات فراغت دانش‌آموزان هزار و ۴۵۸ مورد است و ۳۵۰ هزار نفر را پذیرش می‌کند.

هاشمی یادآور شد: پایگاه‌های فعال در حوزه اوقات فراغت دانش‌آموزان طی ایام تعطیلات تابستانی شامل مدارس منتخب و داوطلب، کانون‌های فرهنگی و تربیتی، دارالقرآن‌ها، مراکز مشاوره، سالن‌های ورزشی و پژوهش‌سراهاست که فعالیت آنها از ۱۴ تیرماه آغاز شده است و تا پایان مرداد ماه امسال ادامه می‌یابد.

معاون پرورشی و تربیت بدنی اداره‌کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران افزود: فضای مجازی فرصتی را برای حضور خانواده‌های دانش‌آموزان فراهم کرده است و آنها هم می‌توانند از برنامه‌های این شبکه بهره‌مند شوند.

آغاز کارگاه‌های آموزشی غیرحضوری کتابخانه‌ها 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران می‌گوید: از ابتدای مردادماه امسال برنامه‌های ویژه ایام تابستان برای سه سطح مخاطبان کودک و نوجوان، والدین و کتابداران به صورت کارگاهی و غیرحضوری آغاز شد و اجرای آنها تا نیمه اول شهریورماه ادامه خواهد داشت.

هادی ناصری‌طاهری افزود: این برنامه تابستانی دور دوم برنامه‌های آموزش غیرحضوری کتابخانه‌های عمومی است و دوره اول این برنامه‌ها در فروردین سال جاری و همزمان با اوج‌گیری شیوع کرونا به صورت مجازی و از طریق سامانه آموزش آنلاین برگزار شد.

وی ادامه داد: در این دوره ۱۶ کارگاه آموزشی و ۱۰ جلسه محفل ادبی فیض برگزار شد که بیش از ۵۵۰ نفر با توجه به نوع کارگاه و ظرفیت‌هایی که اساتید هر کارگاه برای آن تعیین کردند، آموزش دیدند.

وی با اشاره به تعطیلی نشدن فعالیت فرهنگی کتابخانه‌های عمومی در ایام کرونا، افزود: هرچند به دلیل شیوع کرونا برای حفظ سلامت اعضا و کتابداران، فعالیت‌های فرهنگی حضوری در کتابخانه‌ها تعطیل است اما در این مدت تلاش کردیم برنامه‌های آموزشی با موضوعات کاربردی و جدیدی را از طریق فضای مجازی برای مخاطبان برگزار کنیم.

این مسئول حوزه فرهنگی گفت: در دوره دوم برگزاری این برنامه‌ها و با هدف ارتقای فرهنگ عمومی و مهارت‌های فردی و اجتماعی مخاطبان، برگزاری کارگاه‌های متنوعی برنامه‌ریزی شده است.

ناصری افزود: آموزش اقتصاد در قالب شعر و داستان برای کودکان و نوجوانان، کارگاه کتاب، بازی و شعر، کارگاه آموزش مصرف صحیح انرژی از جمله کارگاه‌هایی است که برای اوقات فراغت تابستانی دانش‌آموزان برگزار می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران ادامه داد: آموزش مفاهیم قرآنی در قالب قصه‌گویی به کودکان و نوجوانان و کارگاه‌های آشنایی با تکنیک‌های داستان‌نویسی برای نوجوانان از دیگر برنامه‌های ایام تابستانی برای مخاطبان نوجوان است.

وی خاطر نشان کرد: آشنایی با کارآفرینی و روش‌های علمی راه‌اندازی کسب‌وکار خانگی، پرورش کودکان سالم و مسئولیت‌پذیر، کارگاه مشاوره فرزندآوری و مباحث مربوط به مشکلات تربیتی از جمله برنامه‌های ایام تابستان و اوقات فراغت برای والدین به شمار می‌رود.

ناصری طاهری با اشاره به لزوم ارتقای مهارت‌های کتابداران، بیان: در این دوره تابستانی برگزاری کارگاه‌های دانش‌افزایی و مهارت‌افزایی برای کتابداران با توجه به اقتضائات دوران کرونایی در نظر گرفته شده است.

فعالیت‌های پررنگ اما در بیشتر موارد غیرحضوری

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران می‌گوید: فعالیت‌های تابستانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران در دو بخش مجازی شامل آنلاین و آفلاین و حضوری به صورت محدود با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود.

فاطمه تنهایی خاطر نشان کرد: مراکز کانون استان تهران دو بخش فعالیت عمومی رایگان و پرداخت حق عضویت سالانه و فعالیت تخصصی از طریق با پرداخت شهریه در طول تابستان اوقات فراغت دانش‌آموزان را پوشش می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه هدف از برگزاری طرح تابستانی به شکل موجود استفاده حداکثری گروه‌های سنی مختلف است، افزود: به همین منظور تخفیف ویژه ۵۰ درصدی برای کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه اعم از نابینا، ناشنوا، کم‌شنوا، معلولان جسمی حرکتی و تخفیف ۲۰ درصدی برای همه متقاضیان در برخی عناوین هنری در نظر گرفته شده و علاقه‌مندان با مراجعه به سایت kpf.ir  استان تهران از چگونگی آن مطلع می‌شوند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران با بیان اینکه بیش از ۲۵۰ مربی فرهنگی و هنری در ۶۰ مرکز استان تهران مجری طرح تابستانی کانون هستند، عنوان کرد: فعالیت‌های عمومی مراکز کانون استان تهران در هشت عنوان قصه‌گویی، کتابخوانی، شناخت مفاخر سرزمین و وقایع، معرفی و بحث کتاب، تمرین نقد و گفت‌وگو، آشنایی با قرآن و حدیث و نشریه‌نگاری و فعالیت‌های تخصصی شامل ۵۴ عنوان کارگاه تخصصی از جمله کاردستی، نمایش، عکاسی، نقاشی، عروسک‌سازی، سفال، نجوم و انیمیشن در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه برخط طرح «حال خوش زندگی» افزود: هدف از این فعالیت پرداختن به هویت ایرانی اسلامی از طریق مهارت‌های شاد بودن، جرات‌مندی، برقراری و تثبیت روابط مثبت، امیدوار بودن و خودباوری است.

گرایش اوقات فراغت دانش آموزان به فضای مجازی نیز از نظر کارشناسان خالی از ایراد نیست زیرا آنان درست در زمانی که به تحرک نیاز دارند، باید برای ساعت‌ها پای رایانه بنشینند و به اصطلاح اوقات فراغت را طی کنند.

فضای مجازی فرد را محدود می‌کند

یک روانشناس با اشاره به افزایش مدت زمان حضور فرزندانمان در پای رایانه، می‌گوید کرونا سبب شد علاوه بر تفریح، آموزش و تعلیم هم به سمت فضای مجازی حرکت کند اما باید بدانیم که فضاهای بسته و محدود ارتباطات موجب بروز آسیب می‌شود و فرد را از اجتماعی شدن دور می‌کند.

محمدرضا ایمانی تاکید می‌کند که «حضور در کلاس‌های درسی و جمعی زمینه‌ای برای آموزش و فراگیری در راستای سازگاری با محیط و حل مشکلات را فراهم می‌کند». 

این مدرس دوره‌های مهارت زندگی و رفتارشناسی عنوان کرد: ارتباطات میان‌فردی یادگیرنده طی سال تحصیلی و با حضور در مدرسه تقویت می‌شود و در حل مسائل و تعارضات اجتماعی و دفاع از خود و منطق زندگی به مرحله مهارت‌افزایی می‌رسد.

وی یادآور شد: یادگیری و رشد شخصیت و پختگی با کلاس‌های حضوری شکل می‌گیرد اما در فضای بسته اینترنتی فقط فرد آموزش‌هایی را به صورت محدود کسب می‌کند.

به گزارش ایرنا جولان کرونا در تابستان امسال سبب شده که اوقات فراغت دانش‌آموزان به گونه‌ای متفاوت‌تر از سال‌های گذشته رقم بخورد و در بیشتر موارد به سمت فضای مجازی سوق داده شود.

اکنون جای خلاقیت در زمینه فعالیت‌های مجازی نیز بیش از پیش احساس می‌شود و نظر می‌رسد برنامه‌ریزان اوقات فراغت با توجه به آسیب‌های فضای مجازی از جمله «کم‌تحرکی» باید به دنبال نوآوری در زمینه رفع این آسیب‌ها باشند.

به گزارش ایرنا به نقل از سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۲۸۸ هزار و ۸۳۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و شمار جان‌باختگان کرونا در کشور به ۱۵ هزار و ۴۸۴ نفر رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha