سقوط بورس‌های عربی خلیج فارس در پی کاهش قیمت نفت و یکه‌تازی کرونا

تهران - ایرنا - بسیاری از بورس‌های کشورهای عربی حوزه خلیج فارس امروز (سه‌شنبه) بعد از اعلام پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول مبنی بر نامطلوب بودن شرایط اقتصادی منطقه در پی کاهش قیمت نفت و شیوع ویروس کرونا، با کاهش ارزش سهام روبه‌رو شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شیوع ویروس کرونا همچنان اقتصاد منطقه خلیج فارس را تهدید می‌کند و این ویروس بخش‌های گردشگری و حوزه نفت را تحت تاثیر شدید قرار داده و کاهش تولید نفت خام و کم شدن ارزش آن نیز اوضاع مالی کشورهای صادرکننده نفت را با فشار روبه‌رو کرده‌است.

در این میان شاخص اصلی بورس عربستان امروز کاهش ۰.۴ درصدی را ثبت کرد و در این میان بانک «الاهلی» با سقوط ۲.۶ درصدی یکی از بیشترین کاهش‌های ارزش سهام را در بورس سعودی تجربه کرد.

شرکت «زین» عربستان هم که در بخش ارتباطات فعال است پس از آنکه اعلام کرد در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ با کاهش ۱۳۰ میلیون دلاری سودآوری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل روبه‌رو بوده، امروز سقوط ۴.۷ درصدی را تجربه کرد.

شاخص اصلی بورس کویت نیز امروز سه‌شنبه سقوط ۱.۹ درصدی را پشت سر گذاشت، در این میان بانک ملی کویت با کاهش ارزش سهام به میزان ۱.۷ درصد یکی از بیشترین کاهش ارزش سهام را به نام خود ثبت کرد.

شورای وزیران کویت هم اعلام کرده‌است که پروژه تولید برق از انرژی خورشیدی را که قرار بود ۱۵ درصد از نیاز این کشور به سوخت فسیلی برای تولید برق را جبران کند به دلیل شیوع کرونا لغو کرده‌است.

رکود اقتصادی در امارات نیز که خود را بیشتر در بخش‌های گردشگری و حمل‌ونقل نشان داده تاثیر خود را در بورس این کشور هم گذاشته و شاخص بورس دوبی کاهش ۰.۷ درصدی و شاخص بورس ابوظبی کاهش ۰.۵ درصدی را تجربه کرد.

در این میان سهام‌های بانک ملی دوبی و بانک اول ابوظبی به ترتیب کاهش ۱.۶ و ۱.۳ درصدی را ثبت کردند.

بورس‌های عربی خلیج فارس از اسفند ۱۳۹۸ همزمان با شیوع جهانی ویروس کرونا و کاهش تقاضا برای نفت و به تبع آن کاهش قیمت جهانی نفت روند نزولی را پیش گرفتند و پیش‌بینی‌ها از آینده اقتصادی منطقه نیز چندان برای بازگشت روزهای پررونق امیدوارکننده نیست.

نشست وزیران نفت و انرژی ۲۳ کشور عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نیز که سال گذشته با هدف مقابله با کاهش ارزش نفت برگزار شد هم نتوانست اقتصاد کشورهای منطقه را در مسیر رشد قرار دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha