۲۸ تیر ۱۳۹۹، ۷:۰۲
کد خبر: 83856112
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

خشت به خشت با انسان‌های نیک سرشت

۲۸ تیر ۱۳۹۹، ۷:۰۲
کد خبر: 83856112
نجمه حسنی
خشت به خشت با انسان‌های نیک سرشت

کرمان - ایرنا - دست سرنوشت در مسیری خیر قرارشان داده است، اینان دانه‌ای می‌کارند برای فردا، هشت بهشت را برای خود خریده‌اند انسان‌هایی نیک سرشت که خشت به خشت را در ساختن عمارتی برای آموختن و بنایی برای بهتر دانستن بشیریت، روی هم می‌گذارند.

 تاریخ بشریت به وفور خیر و برکت رسانی انسانی هایی پاک سرشت را در خود ثبت کرده که با ایثار و از خودگذشتگی اقداماتی خیر را برای جامعه بشریت رقم زده اند. کم نیستند آنهایی که دلشان برای خیر رساندن به دیگران ولو اندک می تپد و از هیچ خدمتی در این راستا فروگذار نمیکنند.

اکنون که کشور و البته استان کرمان با کمبود فضای فیزیکی فضای آموزشی برای تحصیل دانش آموزان روبروست، تعدادی از خیرین نوع دوست با دست زدن به اقدامی ابتکاری در طرح آجر به آجر حضوری سبز را از کمک به تعالی جامعه به نمایش گذارده اند.

این اقدام مهم در استان کویری کرمان که ۱۱ درصد وسعت کشور را در بر می گیرد حرکتی زیباست که دل دانش آموزان مناطق مختلف را که به دلیل کمبود فضای آموزشی، تعداد زیاد افراد را در یک کلاس تحمل می کنند و یا به صورت شیفیتی به مدرسه می روند، گرم و به تحصیل و آینده امیدوار می کند. 

محدودیت منابع مالی دولتی به منظور تجهیز مدارس، آزمایشگاه ها و کارگاه ها به ویژه در مناطق محروم برای برقراری عدالت آموزشی و ایجاد فرصت های برابر آموزش و پرورش استان کرمان را با مسائل عدیده ای مواجه کرده است.

ممنوعیت ثبت نام دانش آموزان پناهنده افغانستانی در استان های همجوار نیز موجب شده کرمان میزبان حدود ۳۴ هزار دانش آموزان افاغنه در پایه های مختلف تحصیلی باشد که خود دلیلی بر کمبود فضای آموزشی در این استان است. 

وجود مدارس شبانه روزی و تخصیص نیافتن اعتبار لازم به منظور تجهیز امکانات مطلوب خوابگاهی، تعلیم و تربیت ۱۱ هزار و ۳۰۶ دانش آموز عشایری در ۵۳۷ مدرسه عشایری از دیگر مسائل پیش روی آموزش و پرورش استان کرمان است که تنها دست بخشنده و اندیشه خیراندیش خیرین می تواند گره از این مشکلات بگشاید.

هرچند خیرین مدرسه ساز کرمان چهره ای خوش را از اهالی دیار کریمان در نوع دوستی از خود نشان داده اند اما هنوز حدود ۳۰ درصد از مدارس استان کرمان فرسوده و نیازمند نوسازی و بهسازی است.

این در حالی است که خیرین مدرسه ساز استان کرمان در سال ۹۷ حدود ۳۲ میلیارد تومان در راه ساخت فضای آموزشی مورد نیاز این استان هزینه کرده و از سال ۹۸ تاکنون ۱۲۰ میلیارد دیگر کمک کرده اند و تا پایان سال این رقم به ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

مسئولان آموزش و پرورش استان کرمان با توجه به پراکندگی جمعیت دانش آموزی و وسعت این استان و البته منابع مالی اندک این نهاد، چشم امید به دست پرخیر خیرین مدرسه ساز دوخته اند و با اجرای طرح آجر به آجر به نوعی امکان مشارکت در این امر خیر را برای افراد مختلف جامعه با هر توان مالی فراهم کرده اند. 

طرح آجر به آجر فرصتی ارزنده در راستای مدرسه‌سازی در مناطق محروم کرمان است

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به اهمیت و ضرورت مدرسه سازی گفت: طرح آجر به آجر فرصتی ارزنده در راستای مدرسه سازی در مناطق محروم این استان است.

احمد اسکندری نسب با بیان این که در منطقه نوق ۹۵ نفر با مشارکت هم با کمک های یک تا ۱۰ میلیون تومانی توانسته اند مدرسه ای بسازند، گفت: این طرح که بسیار هم مورد تاکید وزیر آموزش و پرورش قرار گرفته از اهمیت ویژه ای برخوردار است و قطعا می تواند نقش مهمی در رفع کمبود فضای آموزشی داشته باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان، با بیان این که طی دو سال گذشته ۳۱۰ پروژه نیمه تمام در استان تکمیل و تعیین تکلیف شده است ، گفت: تامین مسکن فرهنگیان از اولویت های سال جاری آموزش و پرورش است که امیدواریم با همت و همدلی همه همکاران بتوانیم گام های موثری در این خصوص برداریم.

وی با اشاره به وجود ۶۵۴ هزار دانش آموز در استان کرمان تصریح کرد: افزون بر ۷۸۶ مدرسه و ۲۷۵ هزار و ۵۵۸ کلاس درس در استان کرمان وجود دارد که از این تعداد ۳۰ درصد فرسوده و ۳۰ درصد نیازمند بازسازی و مقاوم سازی است.

اسکندری نسب از پراکندگی، گستردگی و زلزله‌خیز بودن استان کرمان، وجود مناطق کمتر توسعه یافته و محروم با بیش از یک سوم جمعیت دانش‌آموزی، کمبود امکانات رفاهی و بهداشتی و در نتیجه ضریب پایین ماندگاری نیروی انسانی به عنوان مشکلات موجود در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: مهاجرت از روستاها به شهرها، وجود عشایر کوچرو، پایین بودن تراکم دانش آموزی در بیش از ۷۱۰ مدرسه زیر ۱۰ نفر در روستاها، وجود بیش از ۱۶ درصد مدارس تخریبی و ۱۸ درصد نیاز به مقاوم سازی با آثار شدید روحی برای والدین، دانش آموزان و معلمان حتی در مرکز استان از جمله مسائل پیش روی آموزش و پرورش استان کرمان است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: با وجود مشکلات عدیده که به بخشی از آن اشاره شد، متأسفانه طی سال های گذشته اعتبارات تخصیصداده شده ملی و استانیبه آموزش و پرورش استان،نسبت به میانگین کشوری کمتر بوده که موجب شده است در اکثر شاخص های مرتبط، به ویژه شاخص سرانه فضای آموزشی، استان کرمان  درجایگاهی کمتراز میانگین کشوری قرار گیرد.

وی تاکید کرد: بر این باوریم راهکاراصلی برون رفت از مشکلات فعلی،تنها تبدیل مسائل آموزش و پرورش به یک دغدغه ملی است.

اسکندری نسب ابراز امیدواری کرد: با مد نظر قرار دادن سند تحول بنیادین و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ایران به عنوان چراغ راه تمام فعالیت های آموزش و پرورش و همت و مشارکت همه جانبه مسئولان فرهیخته، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دلسوزان عرصه تعلیم و تربیت به ویژه خیرین، فعالان اقتصادی، سازمان ها و موسسات غیردولتی و مردم نهاد زمینه ساخت فضاهای آموزشی مطلوب و استاندارد با طراحی معماری اسلامی - ایرانی و تجهیز مدارس، آزمایشگاه ها و کارگاه ها و ایجاد فرصت‌های جدید شاهد بهبود مستمر شاخص ها و افزایش اثربخشی نظام آموزشی باشیم و بستر مناسب تعلیم و تربیت و شکوفایی استعدادهای نهفته فرزندان مستعد و علاقمند در اقصی نقاط استان کرمان بیش از پیش فراهم شود.

برخی مدارس به دلیل کمبود فضای مورد نیاز نوبت بندی می شود

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: پیش بینی می‌شود در سال تحصیلی آینده بیش از ۶۱ هزار و ۵۰۰ نوآموز کلاس اولی در مدارس این استان ثبت نام کنند.

عباس ضیا با اشاره به اینکه ثبت نام دانش آموزان پیش دبستان و پایه اول از اول خرداد  سال جاری در استان کرمان آغاز شده است افزود: پیش بینی می شود امسال ۵۰ هزار نوآمور در مقطع پیش دبستانی در این استان ثبت نام کند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به کمبود فضای آموزشی در کرمان تصریح کرد: برخی مدارس به دلیل کمبود فضای مورد نیاز شیفت بندی می شود.
وی گفت: مدارس شیفت بندی شده در ناحیه یک آموزش و پرورش کرمان بیشتر است و اگر امسال نیز نتوانیم فضای مورد نیاز را اضافه کنیم مجبور می شویم برخی مدارس را شیفت بندی کنیم.

 ۳۰ درصد فضای آموزشی کرمان با مشارکت خیرین احداث شده است 

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمان نیز با بیان اینکه هم اکنون با اشتیاق مردم برای مشارکت در امر مدرسه سازی با تقدیم کمک‌های خرد روبرو هستیم گفت: در این راستا طرح «آجر به آجر» از سوی وزارت آموزش و پرورش طراحی شد و مورد تاکید وزیر آموزش و پرورش قرار گرفت.

سیدمحمد واعظی نژاد افزود: در طرح آجر به آجر هر فردی با سرمایه خرد می تواند در امر خطیر مدرسه سازی مشارکت کند به طوری که که حتی هر کسی با یک آجر در ساخت مدرسه مشارکت می کند.

وی اظهار داشت: ۳۰ درصد فضای آموزشی استان کرمان با مشارکت خیرین احداث شده و هنوز هم به کمک و همت خیرین مدرسه ساز در این استان نیازمندیم.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمان با بیان اینکه جابه‌جایی و رشد و مهاجرت جمعیت موجب شده برخی مدارس خالی از دانش‌آموز شود و در جایی کلاس ها با ۳۵ تا ۴۰ دانش‌آموز تشکیل می شود تصریح کرد: طرح آجر به آجر از سیاست های بسته تحولی مشارکت های مردمی با توجه به تاکیدات مقام عالی وزارت در خصوص توجه ویژه به موضوع فرهنگ سازی و جلب مشارکت های مردمی به عنوان یکی از برنامه‌های تحولی وزارت آموزش و پرورش و سازمان نوسازی مدارس کشور در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در دستور کار اداره کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس قرار گرفته است. 

وی گفت: بند سه اهداف و بند هفت سیاست‌های اجرایی سند تحول بنیادین، برنامه زیر نظام تامین فضا، تجهیزات و فناوری بر جذب مشارکت حداکثری سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی و کمک‌های مردمی و تنوع بخشی و توسعه روش‌های مشارکت خیرین و نهادهای دولتی و غیردولتی در جهت طراحی ساخت مقاوم سازی و تجهیز و نگهداری فضای آموزشی تربیتی و ورزشی تاکید دارد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اسان کرمان تصریح کرد: نهادینه کردن فرهنگ توجه به مدرسه سازی در میان اقشار مختلف مردم و جلب مشارکت آن ها، جلب مشارکت شرکت ها و سازمان های خصوصی و دولتی در امر مدرسه سازی، جلب حمایت های ایرانیان خارج کشور، ایجاد شبکه داوطلبان مدرسه ساز و حفظ و توسعه شبکه خیرین مدرسه ساز از جمله اهدافی است که برای فرهنگ سازی امر مدرسه سازی و توسعه مشارکت های مردمی دنبال می شود.

وی افزود: در راستای تحقق طرح آجر به آجر و بسته اجرایی تحولی مشارکت های مردمی برنامه های عملیاتی راه اندازی سامانه مردمی توسعه مدارس، جلب مشارکت خیرین خارج از کشور، برگزاری جشنواره متمکنین و خیرین مقیم خارج از استان و کشور، جلب مشارکت شرکت ها و کارخانجات و صنایع بومی در راستای سهم مسئولیت اجتماعی، فعالیت موثر رسانه های اجتماعی با گروه های مختلف مخاطب و بسیاری موارد دیگر پیش بینی شده است.

واعظی نژاد ادامه داد: برنامه عملیاتی راه اندازی طرح مردمی توسعه مدارس به این شکل است که نیاز ها و کمبود های مدارس استان در این سامانه به شکل یک بانک اطلاعاتی ثبت می شود و این اطلاعات در اختیار مدیران و مسئولان نوسازی مدارس و آموزش و پرورش قرار می گیرد و از آنطرف اپلیکشن توسعه مدارس راه اندازی شده و این اطلاعات در اختیار مردم و خیرین قرار می گیرد و کسی که قصد و نیت خیر دارد با دیدن و مشاهده این اطلاعات تشویق و ترغیب به کمک و مشارکت در امر مدرسه سازی شود.

وی اظهار داشت: خیرین تاکنون کمک شایانی در امر مدرسه سازی کرمان داشته اند به طوری که در سال ۹۷ میزان مشارکت خیرین ۳۲ میلیارد بوده و این میزان مشارکت در سال ۹۸ به مبلغ ۹۷ میلیارد تومان رسیده و با کمک خیرین مدرسه ساز است که ما در ساخت کلاس درس نیز رشد داشتیم و در کنار اعتبارات دولتی توانسته ایم از ۲۷۰ کلاس درس در سال ۹۷ به ۳۵۱ کلاس درس در سال ۹۸ برسیم.

وی گفت: با کمک خیرین، فعالان اقتصادی و کارخانجات و صنایع  بومی استان کرمان برنامه ریزی شده در سال ۹۹ تعداد هزار کلاس درس را تحویل آموزش و پرورش دهیم که پیش بینی می شود عدد کمک خیرین در کرمان در سال ۹۹ به ۲۰۰ میلیارد تومان برسد.

امید است با رویکرد خیراندیشانه مردم نوع دوستان کرمان و اجرای طرح های نوآورانه مسئولان بزودی دانش آموزان کرمانی در دورترین مناطق این استان از فضای آموزشی مناسب بهره مند شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha