۲۶ تیر ۱۳۹۹، ۸:۰۲
کد خبر: 83857048
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تداوم افت و خیزهای سیاسی در مالزی

۲۶ تیر ۱۳۹۹، ۸:۰۲
کد خبر: 83857048
تداوم افت و خیزهای سیاسی در مالزی

تهران – ایرنا- حامیان محی الدین یاسین نخست وزیر کنونی مالزی در مجلس نمایندگان این کشور روز دوشنبه هفته جاری با ۱۱۱ رای موافق درقبال ۱۰۹ رای منفی موفق شدند رئیس جدیدی برای این نهاد قانونگذارانتخاب کنند .

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا مالزی در ماههای اخیر درگیر تنش های سیاسی گسترده ای بوده و مخالفان محی الدین یاسین این رخداد را ناشی از لابی حامیان نخست وزیرجدید در پارلمان این کشور ارزیابی کردند.

نتایج این رای گیری از آن جا حائز اهمیت است که ماهاتیر محمد نخست وزیر پیشین مالزی در پی استعفای ناگهانی خود در ماه فوریه سال جاری میلادی و معرفی محی الدین یاسین از سوی پادشاه این کشور به عنوان نخست وزیر جدید ، آشکارا مخالفت خود را با جایگزینش اعلام کرد.

درواقع نمایندگان پارلمان مالزی با اختلاف دو رای به فرد پیشنهادی و معرفی شده محی الدین یاسین به عنوان رئیس مجلس رای مثبت دادند که این بیانگر آن است که نخست وزیر در اولین آزمون و تلاش خود در پارلمان این کشور بسختی برای کنار زدن "عارف محمد یوسف" رئیس پیشین مجلس نمایندگان و جایگزین کردن "آذر عزیزان هارون" فردی از جناح خود توفیق یافته است.

این زورآزمایی تنگاتنگ سیاسی در اولین نشست مجلس نمایندگان سفلی  که پس از همه گیری ویروس کرونا در مالزی در روز ۱۸ ماه مارس سال جاری بسته شده بود، صورت گرفت.

احزاب مخالف دولت یاسین می گویند: نتایج این رای گیری به دلیل نزدیک بودن آرای مخالفان و موافقان بسیار شکننده بوده و به همین دلیل بحران سیاسی دراین کشور میان ماهاتیر و نخست وزیر همچنان باقی می ماند.

اختلاف میان این دو سیاستمدار مالزیایی پس از استعفای ماهاتیر شدت یافت به گونه ای که ماهاتیر و انور ابراهیم رئیس حزب عدالت مردم وتعداد دیگری از احزاب این کشور به طور رسمی مخالفت خود را با نخست وزیری محی الدین یاسین اعلام کردند.

مخالفان یاسین می گویند که وی نخست وزیرکنونی برآمده از آرای صندوق مجلس نبوده است.

ماهاتیر و محی الدین که درسال های اخیر همواره سابقه فعالیت و همکاری مشترک حزبی و اجرایی داشتند از فوریه سال جاری میلادی با آشکار شدن اختلافات، کاملا دردو طیف روبه روی هم قرار گرفتند.

اختلاف میان ماهاتیر محمد، نخست وزیر سابق و محی الدین یاسین نخست وزیر کنونی و رئیس جدید حزب بومی تباران متحد مالزی (برساتو) به گونه ای بود که این حزب ماهاتیر و فرزندش و دو عضو دیگر را اخراج کرد.

در واقع ماهاتیر محمد که خودش روزی این حزب سیاسی را بنیاد نهاده بود، از آن کنار گذاشته شد که این موضوع فقط بیانگر یک تنش تمام عیار دردو جناح بود.

 اخراج ماهاتیر محمد از این حزب پس از آن صورت گرفت که وی در ۱۸ ماه مه (۲۹ اردیبهشت) در یک نشست پارلمان این کشور در گروه مخالفان دولت جدید مالزی قرار گرفته به طور صریح خواستار رای گیری نمایندگان دراین زمینه شد.

پادشاه مالزی‌ ، یاسین سیاستمدار کهنه کار و ۷۲ ساله را  یک هفته پس از استعفای ماهاتیر محمد۹۴ ساله  در اول مارس سال جاری میلادی به سمت هشتمین نخست وزیر این کشور جنوب شرق آسیا منصوب کرد.  محی الدین دارای سوابق پارلمانی و از اعضای مجلس سفلی مالزی از منطقه پاگوه و بخشی از ائتلاف سیاسی باریسان ناسیونال است.

 ماهاتیر از ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۳ میلادی نخست وزیر مالزی بود و رکورد طولانی ترین دوره نخست وزیری این کشور را در اختیار دارد، اما استعفای ناگهانی وی سبب شد تا دومین دوره صدارتش ، کمتر از دوسال باشد.

ماهاتیر محمد امیدوار است تا پیش از ۹۵ سالگی اش بتواند جریان قدرت را به روند وعده داده شده انتخابات ۲۰۱۸ بازگرداند و انور ابراهیم نیز هنوز این داعیه را دارد که  ۲۲ سال پس از آنکه در کابینه دولت مالزی ( معاون وقت ماهاتیر محمد) قرار داشت دوباره به این عرصه با عنوان نخست وزیری بازگردد.

پاکاتان هاراپان یا ائتلاف امید پیش از انتخابات سراسری سال ۲۰۱۸ تحت رهبری ماهاتیر محمد تشکیل شد این ائتلاف توانست دولت نجیب رزاق را در انتخابات شکست دهد و ماهاتیر را به عرصه قدرت در مالزی بازگرداند.

وی که به همراه حزب تحت ائتلاف پاکاتان هاراپان قدرت را در مالزی  در انتخابات سراسری ۲۰۱۸ به دست گرفته بود در پی اختلاف در این میان احزاب این ائتلاف مجبور به استعفا شد.

محی‌الدین یاسین نخست وزیر منصوب پادشاه مالزی با توجه به اظهارات مخالفانش در ماه گذشته خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در سال جاری میلادی و پایان دادن به نبرد سیاسی با ماهاتیر محمد و همچنین کنارزدن تردیدها درباره مشروعیت قانونی دولت خود شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha