دانشجویان ورودی جدید صنعتی شریف آبان و آذر وارد دانشگاه می‌شوند

تهران- ایرنا- رییس دانشگاه صنعتی شریف گفت: در پاییز دو مساله بسیار مهم در پیش رو داریم؛ پیش بردن برنامه دانشجویان فعلی و ساماندهی دانشجویان ورودی جدید که احتمالا از آبان و آذر وارد دانشگاه می‌شوند. 

به گزارش روز جمعه دانشگاه صنعتی شریف، محمود فتوحی در مورد اقدامات و تمهیدات این دانشگاه در دوران شیوع کرونا گفت: پس از اینکه از هفته اول اسفند رسما اعلام شد کرونا در کشور شیوع پیدا کرده است و تعطیلات موقت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی آغاز شد، اولین کاری که انجام دادیم تشکیل ستادی تحت عنوان ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا بود تا با این کار تمام تصمیمات با در نظر گرفتن تمام شرایط و به صورت همه جانبه گرفته شود.
وی افزود: نخستین تصمیمی که گرفته شد، این بود که به دلیل حساس بودن شرایط خوابگاه‌ها به سرعت آنها را تخلیه کردیم. هر چند این اقدام گاهی با ناراحتی برخی از دانشجویان هم همراه شد اما تلاش ما برای حفظ سلامتی خود آنها بود چرا که تراکم جمعیت در خوابگاه‌ها بالا است و ضروری بود برای جلوگیری از احتمال شیوع ویروس کرونا این کار را به سرعت انجام بدهیم.
فتوحی ادامه داد: اقدام بعدی ما این بود که باید تدابیری می‌اندیشیدیم تا فعالیت‌های آموزشی دانشگاه مختل نشود. برای اینکه از انحلال ترم جلوگیری شود، نیاز بود حتما درس‌هایی که امکان ارائه مجازی آنها وجود دارد را به دانشجویان ارائه کنیم. در همین راستا از هفته اول، این کار را آغاز کردیم. این در شرایطی بود که پیش از این ما تجربه آموزش مجازی در دانشگاه را نداشتیم و نسبت به چنین شیوه‌ای در گذشته مقاومت‌هایی وجود داشت. با این حال اما خوشبختانه زیرساخت‌های لازم برای آموزش مجازی در دانشگاه وجود داشت اما در مجموع آمادگی مدیریت برگزاری ۱۱۰ درس نظری به صورت مجازی کمی مشکل بود.
وی گفت: در همان هفته‌های اول و دوم بسیاری از درس‌های نظری به صورت مجازی ارائه شدند. تلاش ما این بود تا پیش از تعطیلات نوروز حداقل سه هفته این کلاس‌ها به صورت مجازی برگزار شوند. در این شرایط تا جایی که ممکن بود دروس از طریق سامانه آموزش مجازی دانشگاه ارائه شد و بعضی از استادان هم از روش‌های دیگری همچون استفاده از اسکایپ یا ضبط صدا و ارسال برای دانشجویان استفاده کردند.
فتوحی اظهار داشت:‌ در ابتدا کار به این شیوه آغاز شد اما با توجه به اینکه مسجل شد دانشگاه‌ها پس از تعطیلات عید هم بسته خواهند بود؛ فرایند آموزش مجازی جدی‌تر دنبال شد به شکلی که در هفته سوم فروردین تقریبا ارائه تمام درس‌های نظری از طریق آموزش مجازی آغاز شد. در این میان برخی از دروس با تقویم آموزشی همراه بودند و برخی هم کمی عقب افتادگی داشتند که در طول روند آموزش مجازی، آنهایی که عقب‌تر بودند هم جبران کردند و خود را به تقویم آموزشی رساندند.

فتوحی در مورد اینکه برای برگزاری امتحان پایان ترم همچنین درس‌های عملی که نیاز به حضور دانشجویان است، چه تصمیم‌هایی گرفته شد، گفت:‌ تصمیم گرفته شد که امتحانات به صورت مجازی برگزار شود و استادها هم می‌توانند در زمینه شیوه برگزاری امتحاناتشان ابتکارهایی داشته باشند.

وی افزود:‌ تلاش ما این است که آموزش‌های لازم را به استادها در خصوص روش ارزیابی ارائه کنیم و امیدواریم بتوانیم از این طریق برایند خوبی از مجموعه ارائه و ارزیابی مجازی دروس داشته باشیم. هرچند معتقدم در مجموع کیفیت آموزش حضوری بسیار بهتر از مجازی است.

فتوحی گفت:‌ ما بازه زمانی برگزاری امتحانات را از دو هفته به سه هفته رساندیم تا هم دانشجویان زمان بیشتری برای مطالعه داشته باشند و همین طور در نظر گرفته بودیم که اگر هر زمانی در طول این مدت شرایط برگزاری حضوری امتحانات وجود داشت، بتوانیم این کار را انجام دهیم که البته این مورد اساسا منتفی شد.

وی در پاسخ به این سوال که برآوردهایی وجود دارد که احتمالا در پائیز و زمستان هم با موج شیوع کرونا مواجه باشیم، دانشگاه برای این دوره چه برنامه‌هایی دارد، توضیح داد: یکی از مواردی که اخیرا در جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای دانشگاه مورد بحث قرار گرفت پیش‌بینی وضعیت آینده برای ترم پائیز و دروس عملی بود. در مورد برخی از درس‌های عملی این امکان وجود دارد که فیلمی از انجام آن کار در آزمایشگاه گرفته شود و در اختیار دانشجویان قرار بگیرد اما بعضی از درس‌ها حتما باید با حضور در آزمایشگاه انجام شود.

فتوحی گفت: برای حضور دانشجویان در دروس عملی پروتکلی در نظر گرفته شد که با تدابیر خاص بهداشتی به طوری که احتمال ابتلا به بیماری به کم‌ترین حد ممکن برسد، این دروس عملی اجرایی شوند. به عنوان مثال دانشجویان به صورت انفرادی یا در نهایت دو نفره می‌توانند در آزمایشگاه حضور پیدا کنند.
وی افزود: اگر کرونا ادامه پیدا کند و در پاییز این مشکل را داشته باشیم با تجربه خوبی که در زمینه برگزاری کلاس‌های مجازی داشتیم، می‌توانیم درس‌های نظری را به خوبی به همین شکل پیش ببریم و بحث درس‌های عملی می‌ماند که باز باید در مورد اینکه چگونه می‌توانیم آن را برگزار کنیم فکر کنیم. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha