به گزارش روز جمعه گروه ایران خودرو، پیمان شرقی مدیر پروژه توسعه و تجاری سازی موتور کممصرف سه استوانه ایران خودرو در این باره گفت: طراحی موتور سه استوانه با فرآیند الگوبرداری از موتورهای متعدد بهروز دنیا با فناوریهای مختلف تزریق مستقیم بنزین از سال ۹۵ آغاز شد.
وی افزود: این گروه صنعتی و شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو (ایپکو)، با استفاده از توانمندیهای موجود در بخش طراحی و مهندسی و زنجیره تأمین، به دنبال اجرای این طرح برای رسیدن به اهداف کلان همچون مصرف سوخت کمتر از پنج لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش و سطح آلایندگی اروپا ۶ هستند.
شرقی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب اسلامی در روز کارگر امسال و تاکید بر استفاده از فکر و توان صنعتگران برای طراحی موتور کم مصرف گفت: منویات رهبری سبب شد تا در ایران خودرو کمیته ویژهای برای تسریع در اجرای سیاستها و برنامههای توسعهای قوای محرکه کم مصرف تشکیل شود و هم اکنون کمیته راهبری توسعه و تجاریسازی خودروهای کم مصرف درایران خودرو، اجرای طرحهای متعدد از جمله توسعه قوای محرکه را دنبال میکند.
مدیر برنامه ریزی و اجرای طرحهای ایپکو، توسعه و تجاریسازی موتور سه استوانه را یکی از این طرحها برشمرد و گفت: این طرح در برگیرنده خانواده موتور سه استوانه کم مصرف ایرانی با چهار موتور، شامل دو موتور تنفس طبیعی با فناوری تزریق درگاهی (PFI) و یک موتور ۱.۲ لیتری پرقدرت با فناوری پرخوران، تزریق درگاهی بنزین و گاز و یک موتور فن آورانه ۱.۲ لیتری با بهره گیری از فناوری پرخوران و سامانه تزریق مستقیم بنزین (GDI) با مالکیت معنوی ایرانخودرو است.
به گفته شرقی، از فناوریهای بهکارگرفته شده در این موتورها میتوان به استفاده از فناوریهای برقی مانند دمابان (ترموستات) برقی، تلمبه روغن دبی متغیر، فناوری کوچکسازی با کاهش تعداد استوانه از چهار به سه و استفاده از پرخوران و سامانه تزریق مستقیم سوخت اشاره کرد.
وی یادآور شد: این طرح به تعمیق داخلی سازی و توانمندسازی زنجیره تامین برخی فناوریها همانند برقیسازی در قطعات (electrification) و سامانه پرخوران در داخل کشور منجر خواهد شد.
مدیر توسعه و تجاری سازی موتور کم مصرف سه استوانه ایران خودرو، این موتور را متمایز از انواع موتورهای موجود در بازار خودرو دانست و افزود: مشابه این موتور تاکنون در هیچیک از خودروهای تولید داخل کشور تولید و استفاده نشده و دانش توسعه و تجاری سازی آن در اختیار خودروسازان بزرگ جهانی است.
به گفته شرقی، موتور سه استوانه با بهره گیری از دانش الگوبرداری و انتقال فناوری، تحقیق، پژوهش و تجربه، متناسب با جغرافیای ایران و قابل رقابت با موتورهای مشابه خودروسازان بزرگ جهانی است و از این منظر، ایران را در زمره کشورهایی قرار خواهد داد که دارای مالکیت دانش طراحی و توسعه موتورهای سه استوانه کم مصرف تزریق مستقیم سازگار با محیط زیست است.
وی تصریح کرد: شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو، ایپکو، بهعنوان متولی توسعه قوای محرکه ایران خودرو و یکی از اعضای کمیته راهبری توسعه خودروهای کم مصرف، مسؤولیت انجام این طرح را در گروه صنعتی برعهده دارد. این شرکت پس از الگوبرداری، طرح ریزی اولیه را انجام داده و توسعه طراحی مفهومی و تجاری سازی مبتنی بر الگوبرداری و تجارب داخلی و بومی سازی فناوریهای این موتور در داخل گروه آغاز کرده است.
شرقی زمان آغاز تولید نخستین موتور سه استوانه را زمستان سال ۱۴۰۱ اعلام کرد و گفت: موتورهای بعدی با فاصله هفت ماه بعد وارد چرخه تولید خواهند شد و رونمایی از نخستین موتور این خانواده بر روی خودروی کلاس A+ در بهمن ماه امسال خواهد بود.
وی شمارگان تجمعی تولید خانواده موتور سه استوانه ایران خودرو طی شش سال پس از آغاز تولید را بالغ بر ۷۰۰ هزار دستگاه اعلام و اظهار کرد: این موتورها در محصولات جدید ایرانخودرو و در سطح ملی بر روی دیگر کفیهای خودروسازان داخلی قابلیت استفاده خواهد داشت.
نظر شما