۲۹ تیر ۱۳۹۹، ۲۰:۳۱
کد خبرنگار: 2279
کد خبر: 83862177
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۴ هزار اثر فرهنگی و هنری دانش آموزان داوری می شود

تهران- ایرنا- معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: هفت میلیون نفر رشته در ۵ محور در جشنواره فرهنگی و هنری دانش آموزی شرکت کردند و حدود ۴ هزار اثر برگزیده از استان‌ها در مرحله نیمه نهایی داوری می‌شود.

علیرضا کاظمی عصر یکشنبه در حاشیه بازدید از دبیرخانه هشتمین جشنواره مسابقات فرهنگی و هنری دانش آموزان سراسر کشور به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با برگزاری جشنواره‌های فرهنگی هنری باید فضایی برای رشد و شکوفایی استعدادهای دانش آموزان در خارج از مدرسه فراهم شود.

وی عنوان کرد: کانون‌ها به دلیل محدودیت‌ها و دوری راه و همچنین وقتی که از دانش آموزان می گیرد ممکن است نتوانند همه نیازهای جامعه مخاطب خود را در آموزش و پرورش برآورده کنند.

کاظمی یادآور شد: مسابقات فرهنگی هنری و قرآن به لحاظ تنوع رشته‌ها بر اساس نیازهای روز دانش آموزان و در بخش‌های مختلف است.

وی ادامه داد: سال گذشته رسانه و فضای مجازی سه رشته و امسال ۹ رشته بوده که این موضوع نشانگر توجه به مقوله فرهنگی و هنری دانش اموزان است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش اذعان داشت: مسابقات فرهنگی و هنری این ظرفیت را دارد که به شکوفایی استعدادهای همه دانش آموزان کمک کند.

کاظمی بیان داشت: هیچ الگو و مدلی نمی‌تواند جایگزین مسابقات فرهنگی و هنری شود و این مسابقات در ایجاد انگیزه و جهت دهی استعدادهای دانش آموزان و شکوفایی بخش مهمی از استعدادهای آنها و نوع اشتغالشان در فضای خارج از مدرسه نقش مهم و موثری دارد.

وی یادآور شد: برگزاری جشنواره و مسابقات فرهنگی به ماندن دانش آموز در خانه کمک کرده و زمینه اشتغال درست و صحیح در راستای شکوفایی استعدادهای آنها را فراهم می کند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه مسابقات فرهنگی و هنری یک زمینه مهارتی شغلی برای آینده دانش آموزان است، گفت: نقشی که مسابقات فرهنگی و هنری می‌توانند داشته باشند زمینه ساز برای اشتغال افراد است.

وی با بیان اینکه رویکرد مهارت آموزی در جشنواره وجود دارد، افزود: اگر مهارت آموزش ها در این نوع جشنواره ها تجاری سازی شود و تولیدات و محصولات فرهنگی و هنری در همه زمینه ها به سرعت در اشتغال جامعه کمک می کند و از سوی دیگر دید دانش آموزان نسبت به پیرامون تغییر می کند و تحلیل نسبت به پیرامون خود خواهند داشت.

کاظمی با بیان اینکه تربیت، رفتاری نسبتا پایدار و مطلوب است، خاطر نشان کرد: در شرایط کرونایی تنها مسیری که نقش تربیتی را حفظ می کند نقش پذیری دانش آموزان و تولید ایده و فکر تولید است چرا که نقش و کارکردهای تربیتی را دارد.

مدیرکل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش نیز با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین اهداف برگزاری مسابقات فرهنگی هنری، ایجاد فضای شادابی و نشاط در مدرسه است، گفت: امیدواریم بتوانیم در مدارس فضایی ایجاد کنیم که دانش آموزان با علاقه و انگیزه به فعالیت‌های خود و کسب علم و دانش بپردازند.

علی رمضانی در ادامه با اشاره به این که شرایط بیماری کرونا این فضا را فراهم آورد که دانش‌آموزان بیشتری در مسابقات شرکت کنند، افزود: این فضا موجب شد تا دانش‌آموزان با مهارت های جدید بیشتری آشنا شوند و این تجربه را به ما انتقال داد تا آسیب شناسی فضای مجازی به عنوان یکی از سیاست‌های جدید وزارت آموزش و پرورش دقیق‌تر مورد بررسی قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه وزارت آموزش و پرورش در حوزه فضای مجازی اقدامات ارزشمندی انجام داده است و یکی از مهمترین این اقدامات آسیب شناسی فضای مجازی برای دانش آموزان است، اظهار داشت: نگاه ما به مسابقات فرهنگی و هنری نگاهی تربیتی است و دغدغه اصلی ما، دغدغه فرهنگی هنری است و برگزاری جشنواره‌ها و مسابقاتی که به صورت حضوری و چهره به چهره برگزار می‌شود، در کنار مسابقات مجازی باید خمزمان دنبال شود.

این مقام مسئول با تأکید بر این که، حوزه‌هایی مانند هنرهای تجسمی به گونه ای هستند که فضای مجازی نمی‌توانند دغدغه های موجود در آن را برای ما برطرف کند، تصریح کرد: با توجه به این که برخی از کارهای موجود در مسابقات جمعی هستند، ما نتوانستیم از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم و حوزه‌هایی مانند تئاتر و سرود با آسیب‌هایی در حوزه اجرا مواجه هستند که باید برای اعتلای آنها چاره اندیشی نمود.

وی خاطر نشان کرد: امید آن داریم تا تجربه برگزاری این دست از جشنواره‌ها چراغ راهی برای برگزاری جشنواره‌ها در سال‌های  آینده باشد و با آسیب شناسی دقیق در جهت اعتلای دستگاه تعلیم و تربیت کشور برداریم.

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران هم به خبرنگار ایرنا گفت: مسابقات فرهنگی و هنری نمایشگاه خلاقیت دانش آموزان است.

محمد صیدلو ضمن ابراز خرسندی از میزبانی دانش‌آموزان سراسر کشور افزود: با توجه به شرایط خاص امسال به واسطه شیوع بیماری کرونا رویکرد اجرایی مسابقات متفاوت بود اما علاقه دوستان به حوزه‌های تخصصی و فعالیت خود به خوبی نشان داد که دانش‌آموزان هنرمند به خوبی به کار خود واقف و علاقه مند هستند.

وی با تاکید بر اینکه آنچه که با تعلیم و تربیت در ارتباط است بسیار با اهمیت است، اظهار داشت: دانش‌آموزان هنرمند می تواندهنر وتخصص شان را در کنار علم شان مدیریت کنند و پله های ترقی را طی نمایند.

صیدلو با بیان اینکه امیدواریم محصولات این جشنواره‌ها برای دانش آموزان در مدارس موقعیت ایجاد کند تا بتوانند بسترهای خلاقیت خویش را در نقطه کمال به مخاطب خویش ارائه کنند، تصریح کرد: این مسابقات نمایشگاهی است از بسترهای خلاقه دانش آموزان که  وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تقدیر از حضور معاون ومی تواند در عرصه تعلیم و تربیت جریان سازی کند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران در پایان با تقدیر از همه کسانی که در حوزه تعلیم و تربیت کار می‌کنند خاطرنشان کرد:همانطور که در شرایط کرونا آموزش تعطیل نشد، همکاران سخت کوش، معلمین و دانش آموزان نیز نشان دادند که فعالیت‌های پرورشی، فرهنگی و هنری نیز به هیچگاه متوقف نمی شود و مسیرهای خلاقیت باز است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha