زخم زبان کرونا

۶ مرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۱۴
کد خبر: 83862515
زخم زبان کرونا

سنندج - ایرنا - کرونا در کنار تمام سختی‌هایی که برای مردم ایجاد کرده، تاثیر بدی نیز بر بسیاری از مشاغل گذاشته است، این روزها حال آموزشگاه‌های زبان در کردستان بدلیل وجود این ویروس، چندان تعریفی ندارد، بطوریکه حتی برخی فعالان این حوزه، کار و بارشان را جمع کرده و به شغلی دیگر روی آورده‌اند.

باز هم صحبت از کووید ۱۹ و بلاهایی است که این بیماری مرموز سر مردم آورده است،  اواخر بهمن پارسال که شیوع پیدا کرد، بتدریج مدارس و آموزشگاه‌های دولتی و غیردولتی را به تعطیلی کشاند و باعث خانه‌نشینی تعداد زیادی از معلمان، مربیان و دانش‌آموزان شد.

این وضعیت شاید برای مدارس زیاد سخت نبود اما موسسان آموزشگاه‌های زبان خارجی و مراکز علمی آزاد بخاطر هزینه‌های زیادی که بابت اجاره و حقوق پرسنل می‌پردازند و دسترسی نداشتن به بستر شاد (شبکه اجتماعی دانش‌آموز)، اکنون در کنار تعطیلی و عدم فعالیت، بشدت از ضرر و زیان مالی رنج می‌برند در حالیکه فصل تابستان و زمان تعطیلی مدارس، اوج کار این مراکز باید باشد.

در این میان، آموزشگاه‌های زبان سهم‌شان از مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی آموزش به صورت حضوری بیشتر است بطوریکه حتی تعدادی (هر چند اندک) از موسسان این مراکز، فرار از کار را بر قرار ترجیح دادند، کسب و کارشان را جمع کردند،  شاید منتظرند روزی امیدشان با غروب کرونا طلوع کند.

در حال حاضر ۴۱۵ آموزشگاه زبان‌های خارجی در کردستان با یک هزار و ۴۰۰ نفر پرسنل فعالیت دارد.

ورشکستگان کرونا

مهتاب صفایی یکی از موسسان آموزشگاه‌های‌ زبان‌های خارجی در سنندج (محله حاشیه نشین فرجه) است که از ترکش کرونا در امان نماند و بخاطر ضرر مالی، ناتوانی در پرداخت اجاره و عدم توان والدین در تامین هزینه اینترنت برای تدریس آنلاین زبان آموزان، خرداد امسال آموزشگاهش را جمع، وسایل آن را حراج کرده و حالا مشغول خانه‌داری است.

او که از آموزش و پرورش بدلیل عدم‌ حمایت مالی گله‌مند است، گفت: تسهیلات ناشی از آسیب کرونا شامل ما نشد و بدلیل ناتوانی در ادامه فعالیت و با اصرار صاحب ملک مبنی بر تخلیه، آموزشگاه برچیده شد در حالیکه بخاطر تخفیف شهریه به خانواده‌های ضعیف، درآمد چندانی هم نداشتیم.

این مدرس زبان با بیان اینکه حدود پنج سال است آموزشگاه تاسیس کرده‌ام، ادامه داد: سود تسهیلاتی هم که مقرر شه به موسسان آموزشگاه‌های خسارت دیده از کرونا پرداخت شود، ۱۲ درصد است که اصلا به صرفه نیست و تعداد کمی از مدیران مراکز از دریافت آن استقبال کردند.

به گفته خانم صفایی، بدلیل اینکه یکسال است در محله فرجه آموزشگاه دارد و به سبب جابجایی محل آموزشگاه، خود و مدرسان همکار او از دریافت بیمه بیکاری هم محروم شدند این در حالیست که با جمع‌آوری این مرکز آموزش زبان، سه نفر کارشان را از دست دادند.

آکو امین‌پناه یکی دیگر از موسسان و مدیران آموزشگاه‌های زبان خارجی در سنندج بود که اواخر بهمن پارسال بدلیل شیوع کرونا، آموزشگاه تعطیل و ورشکست شده و برای انجام شغلی دیگر راهی تبریز گردید ضمن اینکه با تعطیلی دائمی این مرکز پنج نفر نیز بیکار شدند.

او نرخ اجاره مسکن در سنندج را با مناطق شمالی تهران برابر دانست و گفت: با توجه به بالا بودن میزان اجاره بها، تعطیلی کار آموزش بعد از کرونا و ناتوانی در پرداخت حقوق پرسنل، ناچار به جمع‌آوری آموزشگاه و پرداختن بکار دیگری شده و ۴۵ میلیون تومان نیز متضرر شدم.

امین‌پناه به پرداخت چهار درصد درآمد فصلی آموزشگاه‌ها به آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: آموزش و پرورش در قبال دریافت این سهم، هیچ خدماتی به موسسان آموزشگاه‌ها ارائه نمی‌دهد و در واقع این نوعی ظلم است.

وی که از سال ۸۸ اقدام به تاسیس آموزشگاه زبان کرده است، افزایش اجاره مسکن، بالا بودن هزینه خرید نرم افزار برای آموزش آنلاین، ضعف مالی خانواده‌ها برای خرید اینترنت و ناآشنا بودن برخی والدین و دانش‌آموزان با تدریس آنلاین را از دلایل اصلی تعطیلی همیشگی آموزشگاه خود عنوان کرد.

این موسس ورشکسته با اشاره به اینکه مشمول استفاده از تسهیلات کرونا نشده است، یادآور شد: سود این تسهیلات بیش از ۱۲ درصد بود و شرط پرداخت آن هم، رد شدن بیمه مدرسان در ۲ ماه آخر قبل از ثبت‌نام در سامانه کارا است که شامل بسیاری از آموزشگاه‌ها نشد.

به گفته امین‌پناه، اگر آموزش و پرورش چهار درصد درآمد مراکز آموزش زبان را از موسسان دریافت نکند، کمک خوبی برای ماست، ضمن اینکه با پرداخت وام بدون بهره به صاحبان آموزشگاه‌ها، می‌توان بسیاری از این مراکز را از ورشکستگی نجات داد.

آمار تعداد مراکز آموزش زبان را که جمع‌آوری و به طور کامل بسته شده‌اند از رییس اداره مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی اداره کل آموزش و پرورش کردستان جویا شدم که گویا آمار دقیقی نداشت و آنها را تعدادی محدود اعلام کرد اما بیشتر شدن تعداد مراکز ورشکسته را در آینده بعید ندانست.

موفقیت در تدریس آنلاین و نارضایتی از حقوق

آموزشگاه وستا در سنندج اما بر خلاف بسیاری از مراکز دیگر، بعد از تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی بدلیل شیوع کرونا، تسلیم این ویروس نشد و مدرسان آن حالا در فضای مجازی و به صورت آنلاین مشغول به تدریس هستند.

یکی از مدرسان این آموزشگاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اوایل اسفند که مدارس و آموزشگاها تعطیل شدند، با وجود سختی توجیه خانواده‌ها و زبان‌آموزان، بستری را فراهم کردیم و کلاس‌ها را به صورت گروه‌های تلگرامی و انجام تمرینات ادامه دادیم که بسیار موفقیت‌آمیز بود.

شادی دانش افزود: تعداد محدودی از خانواده‌ها با فناوری و تدریس در فضای مجازی بیگانه بودند و حاضر به همکاری نشدند اما اغلب همکاری کردند و با استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف توانستیم کار تدریس آنلاین را پیش ببریم.

او که اکنون ساعات کاری‌اش بعد از کرونا کمتر و حقوقش ۶۰ درصد کاهش پیدا کرده است، اضافه کرد: شاید نتوان مانند کلاس حضوری فعالیت فیزیکی داشت ولی آموزش آنلاین بازدهی خوبی دارد و از طرفی هم خیال خانواده‌ها راحت است چون از نزدیک روند آموزش را دنبال می‌کنند.

این مدرس زبان به عدم همکاری برخی والدین در پرداخت به موقع شهریه اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات ما نوسان در سرعت اینترنت است که گاهی روزها بر کار تدریس تاثیر بد می‌گذارد اما در مجموع از تدریس در فضای مجازی رضایت دارم.

تعطیلی تدریس و داستان بیمه بیکاری

اما یکی از مدرسان آموزشگاه زبان میهن سنندج که ۱۰ سال سابقه تدریس دارد، اظهار داشت: بعد از شیوع کرونا در اسفند پارسال آموزشگاه ما به طور کامل تعطیل شد و بصورت آنلاین هم تدریس انجام نمی‌شود.

دلیل عدم تدریس آنلاین را از حمیرا محمدی جویا شدم که در پاسخ گفت: آموزشگاه ما در حاشیه شهر واقع شده و وضعیت اقتصادی اهالی چندان تعریفی ندارد و اغلب آنها از قشر ضعیف جامعه هستند که به دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه اینترنت، بیشتر آنان حاضر به همکاری برای تدریس آنلاین نشدند.

او که از بیکاری و نداشتن درآمد به شدت اظهار نارضایتی و سردرگرمی دارد، یادآور شد: تاکنون بیمه بیکاری به ما تعلق نگرفته و به تازگی در حال ثبت‌نام برای دریافت آن هستم.

محمدی اضافه کرد: کرونا شرایطی ایجاد کرده که کار ترجمه و تدریس خصوصی به نسبت سال‌های قبل خیلی کمتر شده و انتظارم از آموزش و پرورش این است که در چنین شرایطی حمایت‌های اقتصادی از مدیران و مدرسان کند، چون یکی از مشاغلی هستیم که بشدت از کرونا آسیب دیده است.

با ۲ نفر دیگر از مدرسان زبان صبحت کردم که آموزشگاه محل خدمت آنان نیز از اسفند ماه پارسال تعطیل شده است،  آنان گفتند تاکنون فقط بیمه بیکاری اسفند و فروردین را دریافت کرده‌ و خبری از پرداخت برای ماه‌های بعدی نیست.

از روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کردستان هم دلیل عدم پرداخت بیمه بیکاری ماه‌های بعد از فروردین را پرسیدم که در پاسخ گفت: در کل سه ماه بیمه بیکاری به متقاضیان آسیب‌پذیر از کرونا پرداخت خواهد شد که تاکنون ۲ ماه آن (اسفند و فروردین) پرداخت شده و یک ماه باقی مانده نیز به زودی پرداخت می‌شود.

عدم تمایل والدین به برگزاری آموزش آنلاین

مدیر یکی از آموزشگاه‌های زبان خارجی هم گفت: به دلیل عدم استقبال اغلب خانواده‌ها از تدریس آنلاین و رضایت تعدادی محدود از آنان، از این کار منصرف شدیم، چرا که بعدها دوگانگی در یادگیری میان زبان‌آموزان بوجود می‌آید.

شریفی افزود: بیشتر والدین بدلیل بالا بودن هزینه اینترنت و عدم اعتقاد به مفید بودن فضای مجازی و تدریس آنلاین، از همکاری با آموزشگاه خودداری کردند و ما هم توان تامین اینترنت رایگان برای آنان نداریم.

او که ماهانه حدود ۲ میلیون تومان بابت اجاره مکان آموزشگاه پرداخت می‌کند، اظهار داشت: تاکنون با سختی توانستم آموزشگاه را سر پاه نگاه دارم اما مشخص نیست با توجه به ادامه شیوع کرونا تا چه زمانی بتوانم دوام بیاورم.

با تعدادی از والدین و زبان‌آموزان هم که تلفنی صحبت کردم اغلب به یادگیری ضعیف از طریق تدریس آنلاین، نیاز به گفتگوهای گروهی در فضای فیزیکی کلاس، نداشتن امکاناتی مانند گوشی‌های هوشمند، لپ تاپ و زیر ساخت‌های لازم برای ارتباط مجازی قوی، اشاره کردند و حاضر نبودند پولی بابت تدریس آنلاین و هزینه اینترنت پرداخت کنند.

 ۹۰ درصد مراکز آموزشی غیردولتی کردستان استیجاری است

رییس اداره مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی اداره کل آموزش و پرورش کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به تعطیلی این مراکز در اسفند پارسال بر اثر شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی به جز دریافت شهریه از اولیا دانش‌آموزان، منبع درآمد دیگری ندارند.

احمد زارع با اشاره به اینکه ۹۰ درصد مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی در استان استیجاری است، اضافه کرد: یکی از مشکلات اساسی موسسان این مراکز، پرداخت اجاره است، چرا که اغلب صاحبان این املاک با وجود شیوع کرونا، نه تنها تخفیفی قائل نشدند بلکه به طور کامل آن را دریافت کردند و قرار شده ۲۵ درصد به اجاره بهای امسال نیز اضافه کنند.

وی یادآور شد: از دیگر مشکلات آموزشگاه‌های زبان خارجی و علوم پایه (مراکز علمی آزاد)، بی‌بهره بودن از بستری همچون «شبکه مجازی شاد» است که تاثیر بسزایی بر فعالیت آنان گذاشته است.

زارع با بیان اینکه اولیا هم بدلیل شیوع کرونا و عدم برگزاری کلاس‌ها نسبت به پرداخت شهریه امتناع می‌کنند، تاکید کرد: این موارد باعث شده که برخی از موسسان مراکز آموزشی، به مرز ورشکستگی و در واقع به سمت تعطیل شدن پیش بروند که باید تدبیری برای آنان اندیشیده شود.

رییس اداره مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی اداره کل آموزش و پرورش کردستان گفت: وزارت آموزش و پرورش بعد از شیوع کرونا، برای نیروهای شاغل در مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی که طبق قانون کار حقوق دریافت کرده‌اند و دارای کد بیمه و مشمول قانون بیمه بیکاری هستند، هر ماه مبلغی به حسابشان واریز می‌کند.

زارع یادآور شد: به موسسانی که در سامانه کارا ثبت نام کرده‌اند به تناسب هر نیرویی که در آن مرکز فعالیت داشته است ۱۶ میلیون تومان تسهیلات ۱۲ درصد با باز پرداخت ۲ ساله و تنفس چهار ماهه تعلق می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه ۱۰۱ فقره پرونده برای پرداخت تسهیلات ناشی از کرونا به موسسان مراکز آموزشی غیردولتی در استان تشکیل شده است،  اضافه کرد: میزان تسهیلات درخواستی ۸۷ میلیارد و ۵۶۰ میلیون ریال بوده که تاکنون هشت میلیارد و ۱۶۰ میلیون ریال آن پرداخت شده و مابقی نیز در حال پرداخت شدن است.

رییس اداره مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی اداره کل آموزش و پرورش کردستان گفت: موسسانی که تاکنون اقدام به ثبت نام جهت اخذ تسهیلات نکرده‌اند، فرصت دارند از طریق سامانه کارا و پس از تاییدیه آموزش و پرورش آن را دریافت کنند.

زارع راجع به دریافت چهار درصد درآمد فصلی از آموزشگاه‌های زبان اظهار داشت: این پول طبق قانون به حساب خزانه واریز می‌شود که درصدی از آن نیز به آموزش و پرورش استان عودت داده می‌شود تا صرف دوره‌های آموزشی و کیفیت بخشی در مدارس و مراکز غیر دولتی شود.

برنامه‌ریزی برای ایجاد بستر آموزش آنلاین در آموزشگاه‌های زبان

رییس اداره مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی اداره کل آموزش و پرورش کردستان گفت: در حال حاضر برای این مراکز آموزشی، هیچ برنامه‌ و بستری برای بهره‌مندی از اینترنت رایگان فراهم نیست.

زارع اظهار داشت: برخی از آموزشگاه‌ها در فضای مجازی، تلگرام و واتس آب را تجهیز کرده‌اند و به زبان آموزان آموزش می‌دهند که تعداد آنها محدود بوده و اغلب فعالیتی ندارند.

به گفته وی، سیاست مدیرکل و شورای نظارت آموزش و پروش استان این است که برای مراکز آموزشی غیردولتی و آموزشگاه‌های زبان بستری یکپارچه و امن ایجاد شود و قرار است این کار تا پاییز صورت گیرد.

رییس اداره مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی اداره کل آموزش و پرورش کردستان اظهار داشت: تعداد محدودی موسس، درخواست توقف یکساله(حتی دائمی) فعالیت آموزشگاه را داده‌اند که امیدواریم منصرف شوند.

در شرایط کنونی که کرونا مشکلات زیادی برای موسسان مراکز آموزش زبان‌های خارجی ایجاد کرده و باعث تعطیلی بسیاری از آنها شده است، دولت یا وزارت آموزش و پرورش هم باید ضمن حمایت مالی(عدم دریافت چهار درصد حاصل از درآمد فصلی)، پرداخت تسهیلات کم بهره و فراهم کردن بستر اینترنت رایگان، راه را برای فعالیت مجدد آنان و ممانعت از ورشکستگی فراهم کند تا از اضافه شدن به جامعه بیکاران ممانعت شود.

براساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاکنون ۲۹۱ هزار و ۱۷۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۲۱۶ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۱۵ هزار و ۷۰۰ نفر رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha