کرمانشاه تامین کننده ارز کشور در بحث صادرات کالاهای غیرنفتی است

قصرشیرین- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه این استان را یک سرپل تجاری بزرگ جمهوری اسلامی ایران با دولت‌های غربی، سوریه و عراق دانست و گفت: سال گذشته در مجموع سه میلیارد دلار حجم صادرات این استان با کشورهای عراق و سوریه بوده و از این رو کرمانشاه تامین کننده ارز کشور در بحث صادرات کالاهای غیرنفتی است.

هدایت حاتمی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بیش از ۹۸ درصد مبادلات مرزی مرزهای استان کرمانشاه شامل صادرات برق، گاز، فرآورده های نفتی و کالاهای غیر نفتی است و با این وجود هیچ گونه خروج ارزی از این استان نداریم.

وی اظهار داشت: یکی از موضوعات جدی امروز کشور جمهوری اسلامی ایران، صادرات و برقراری و ماندگاری ارتباطات بین المللی است و کشور عراق به عنوان یک کشور دوست و همسایه برای ما خیلی مهم است و همین طور کشور ما برای عراقی ها اهمیت دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه در ادامه گفت: علاوه بر مساله تحریم، مقوله کرونا هم به موضوعات قبلی اضافه شده و همین باعث شده رفتارهای جدیدی در سطح بین المللی شکل بگیرد و طبیعی است که کشورها اولویتشان سلامت مردم است تا بیماری کرونا گسترش پیدا نکند.

حاتمی در ادامه در ارتباط با روابط با کشور عراق اضافه کرد: ارتباط ما با اقلیم کردستان عراق نیز برقرار است و حتی در ایام نوروز هم تعطیلی نداشتیم و واردات و صادرات ما فعال بود ولی بخش عربی کشور عراق محدودیت هایی را در رابطه با فعالیت مرزها در استان های خوزستان، کرمانشاه و ایلام قایل شد که قرار است به صورت تدریجی شاهد بازگشایی این مرزها و به تبع سومار و خسروی نیز باشیم.

او گفت: یک واقعیت وجود دارد که صادرات ایران به عراق غیر از دلار است و مبادلات با عراق یا با ریال ایران و یا با دینار انجام می شود و صادر کنندگان ما هم مقید هستند ارزشان را برای تامین نیازهای کشور مبسوط بدارند و از این رو ما موردی نداشتیم که از این مهم سر باز بزنند.

وی ادامه داد: عمده صادرات ما با غیر دلار انجام می شود و دینار عراق هم ارز خارجی است و برای ما مهم و ارز آفرین است از این رو صادرات ما نسبت به پارسال رشد وزنی و ارزی داشته با وجود اینکه ۲ مرز ما تعطیل بوده است.

استان کرمانشاه با ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با ۲ بخش کُرد و عرب نشین کشور عراق و داشتن ۶ مرز رسمی و بازارچه فعال، سالانه حدود نیمی از کل صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص می دهد.

سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از استان کرمانشاه صادر می شود.

اخبار مرتبط