به گزارش روز دوشنبه ایرنا، تولیدکنندگان ایرانی از زمانی که بستری تحت عنوان مارکت پلیس (Market Place) برایشان مهیا شد، این امکان را پیدا کردند تا برای فروش کالای خود سازوکار مناسبی داشته باشند. پلتفرمی که تولیدکننده، فروشنده، صنعتگر و هنرمند ایرانی را مستقیماً به بازار کل ایران متصل میکند.
تمامی سرویسهای لجستیکی، انبارداری، بستهبندی، تولید محتوا، بازاریابی، بینش بازار و خدمات پس از فروش به کسبوکارها ارائه میشود تا تولیدکننده ایرانی با استفاده از بستری که مهیا شده، دغدغهای جز تولید نداشته باشد.
مجموعه دیجی کالا که زمزمههای ورود آن به بورس نیز این روزها به گوش میرسد، در گزارش سالانه خود به رفتار خرید کاربر و مصرفکننده ایرانی در فضای آنلاین پرداخته است.
طبق تازهترین گزارشی که از رفتار کاربران در خرید آنلاین منتشر شده است، در سال ۹۸ هر فروشنده فعال مارکت پلیس بهطور متوسط ماهانه ۳۹ میلیون تومان فروش داشته است.
اما بالاترین رقم مربوط به فروشندهای است که بهمن سال گذشته موفق شد از این طریق ۳۲ میلیارد تومان بفروشد و رکورد تازهای را رقم بزند.
در این گزارش یک آمار جالب وجود دارد، اینکه ۲۰ میلیون نفر در ۶ ماه ابتدایی سال برای خرید به این بستر مجازی مراجعه کردند و تنها ۶ میلیون نفر کاربر در ۶ ماه بعدی سال برای خرید آنلاین از این طریق اقدام کردهاند.
این گزارش نشان میدهد با اینکه بسترها و زیرساختهای مناسبی برای فروشگاههای آنلاین در کشور وجود دارد، اما سهم خردهفروشی آنلاین از کل بازار خردهفروشی تنها ۲ درصد است که در مقایسه با کشورهای بزرگ جهان اصلاً به چشم نمیآید. چین با ۲۵ درصد، کره جنوبی و بریتانیا با ۲۲ درصد، آمریکا و کانادا با ۱۱ درصد پنج کشوری هستند که بیشترین سهم را در خردهفروشی آنلاین جهان دارند.
اما جالب است با همین سهم اندکی که خردهفروشی آنلاین از اقتصاد دیجیتال دارد، تا پایان سال ۹۸ تعداد ۱۲ هزار و ۲۳۰ کاربر از نقاط روستایی کشور از دیجی کالا خرید کردهاند.
طولانیترین مسیری که یک سفارش آنلاین (یک دسته بازی HV-G۶۹) در سال گذشته طی کرده تا به کاربر تحویل داده شود، مربوط به روستای پسابندر (در نزدیکی مرز پاکستان در استان سیستان و بلوچستان) است.
بررسی ها نشان می دهد که جستوجوهای کاربران بیشتر از همه موبایل، هدفون و کنسول بازی را نشانه رفته است، البته به نظر میرسد با نزدیک شدن به ماه پایانی سال و شیوع ویروس کرونا توجه کاربران به خرید کالاهای بهداشتی و سلامتی هم افزایش پیداکرده است. بهطوریکه در جایگاه ششم جستوجوها ماسک تنفسی قرار دارد. این در حالی است که در نیمه اول سال ۹۸، بعد از موبایل، هارداکسترنال، پاور بانک کالاهایی مانند فلش مموری، ساعت و هندزفری در بین جستوجوی کاربران در این پلتفرم خرید آنلاین قرار داشتند.
سن کاربرانی که از کسبوکارهای خردهفروشی آنلاین در این بستر خرید کردهاند ۲۵ تا ۳۴ است و مردان با ۶۴ درصد سهم بیشتری از این خرید دارند.
کالاهای محبوب مشتریان نیز در این گزارش لحاظ شده است. گوشی سامسونگ گلکسی A۵۰ دو سیمکارت ۱۲۸ گیگابایتی، هدفون بیسیم شیائومی Redmi AirDots و مچ بند هوشمند شیائومی Mi Band ۴ Global سه رتبه اول لیست محبوبها را به خود اختصاص دادهاند.
نظر شما