اقتصاد مطبوعات قزوین در تیررس کرونا

قزوین – ایرنا – پس از شیوع ویروس کرونا مطبوعات استان قزوین با مشکلات و معضلات جدی مواجه شده و اقتصاد آنها به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است.

استان قزوین با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی، صنعتی، گردشگری و کشاورزی، پتانسیل و توانمندی زیادی در عرصه اطلاع رسانی دارد و طی سال‌های اخیر تعداد رسانه‌های استان اعم از پایگاه‌های خبری، مطبوعات و خبرگزاری‌ها رشد چشمگیری داشته است.

هم اینک ۵۶ نشریه محلی، ۵۵ نمایندگی نشریات سراسری و ۲۰ خبرگزاری و پایگاه خبری در سطح استان فعالیت دارند و حدود ۴۰۰ نفر در استان به فعالیت‌های رسانه‌ای شامل خبرنگاری، صفحه بندی نشریات، توزیع، چاپ و ... مشغول هستند.

پس از شیوع بیماری کرونا از اسفندماه سال ۹۸ و به دنبال آن اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی، بسیاری از مشاغل و حرفه‌های مختلف از نظر اقتصادی دچار آسیب شدند که مطبوعات و رسانه‌های چاپی استان هم در این گروه قرار داشتند.

بعد از فروکش کردن موج اول بیماری کرونا با توجه به دستورالعمل‌های ابلاغی ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا حضور در برنامه‌ها، بازدیدها و مراسم‌ها می‌بایست با تعداد اندکی از خبرنگاران و رسانه‌ها صورت می‌گرفت که همین موضوع موجب ایجاد شائبه در ذهن برخی مطبوعات استان مبنی بر فراموشی و نادیده گرفتن آنها شد.

شورای اطلاع رسانی استان برای رفع این شائبه و جلوگیری از هرگونه سوء برداشت در این خصوص تشکیل جلسه داد و با حضور یک نماینده از نشریات محلی استان، مدیر خانه مطبوعات، نماینده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر کل روابط عمومی استانداری و سایر دستگاه‌های مرتبط به بررسی موضوع پرداخت.

تحقق شعار سال بدون مشارکت رسانه‌ها امکانپذیر نیست

مدیر کل روابط عمومی استانداری قزوین در این خصوص گفت: در سال جهش تولید به نقش رسانه‌ها در تحقق شعار سال باور داریم و می‌دانیم اگر رسانه‌ها نباشند هیچ نمودی از عملکرد مسوولان را در سطح جامعه شاهد نخواهیم بود.

سید حسین بی نیاز گفت: ما برای تحقق شعار سال به رسانه‌ها و مطبوعات استان احتیاج داریم و دوست داریم تمامی بازدیدها و جلسات استان با حضور حداکثری رسانه‌ها همراه باشد.

وی اضافه کرد: امیدواریم در سال جهش تولید، وفاق، همدلی و مشارکت تمامی اصحاب رسانه استان را شاهد باشیم آنچنانکه در حوزه کرونا این اتفاق افتاد و کمیته اطلاع رسانی استان با مشارکت رسانه‌ها توانست گام‌های بلندی را در این زمینه بردارد.

بی نیاز افزود: ما اعتقاد داریم که رسانه‌های استان می‌توانند برای ارتقای نشاط اجتماعی در سطح جامعه گام بردارند بنابراین استفاده حداکثری از ظرفیت آنها در دستور کار ما قرار دارد.

ممیزی کردن رسانه‌ها برای برنامه‌های خبری صحت ندارد

وی اضافه کرد: ما می‌خواهیم این شائبه را از ذهن اصحاب رسانه استان رفع کنیم که ممیزی کردن رسانه‌ها و ترجیح دادن یک رسانه نسبت به رسانه‌های دیگر در استان وجود ندارد و ما به همه رسانه‌ها به یک چشم نگاه می‌کنیم.

بی نیاز گفت: درب روابط عمومی استانداری قزوین به روی همه رسانه‌ها با هر فکر، سلیقه و گرایش سیاسی باز است و با صدای بلند اعلام می‌کنیم رویکرد ما حمایت از تمامی رسانه‌ها است.

وی اضافه کرد: قبل از شیوع کرونا در دهه فجر هیچ مشکلی در دعوت از رسانه‌ها نداشتیم و همه آنها به برنامه‌های خبری اعم از افتتاحیه‌های دهه فجر، هفته دولت و بازدیدهای صنعتی دعوت بودند.

مدیر کل روابط عمومی استانداری قزوین گفت: بعد از شیوع بیماری کرونا و خاص شدن شرایط، طبق دستورالعمل ستاد مقابله با کرونا می‌بایست جلسات با نفرات محدودتری برگزار شود و دستورهای بهداشتی برای همه از رسانه‌ها، مسوولان و مدیران اجرا گردد.

وی گفت: در سفر مسوولان کشوری به استان نیز تاکید شد که حداقل مدیران، رسانه‌ها و کارشناسان حضور داشته باشند تا از شیوع بیشتر ویروس کرونا در سطح جامعه جلوگیری به عمل آید.

این مسوول گفت: انتظار داریم تعامل ما و اصحاب مطبوعات استان دوسویه باشد و بتوانیم با تعیین سازوکاری از این شرایط سخت هم عبور کنیم.

وی با بیان اینکه باید همه بپذیریم که شرایط جامعه از نظر کرونا خاص است، اضافه کرد: وقتی موج کرونا بازگشته و میزان تلفات و بیماران در جامعه افزایش یافته و تخت‌های بیمارستان در حال پرشدن است باید همه بهوش باشیم و به سهم خود در رعایت موازین تعریف شده همراهی و همکاری کنیم، هرچند ممکن است که از نظر اقتصادی نیز به ضرر ما باشد.

بی نیاز گفت: با متهم کردن همدیگر نه تنها سودی نمی‌بریم بلکه ضرر دوسویه می‌شود و برای حل مشکلات نیز گامی برداشته نخواهد شد.

وی افزود: ما دوست داریم یک اتفاق اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در استان با حداکثر پوشش رسانه‌ای منعکس شود اما باید در این شرایط خاص بپذیریم که امکان آن وجود ندارد و باید همه به این موضوع باور داشته باشیم.

محدودیت‌های کرونا موجب ذهنیت منفی اصحاب مطبوعات استان نشود

مدیر کل دفتر امور اقتصادی استانداری قزوین که مسوولیت هماهنگی برنامه‌های اقتصادی استان را برعهده دارد، در این خصوص گفت: متاسفانه محدودیت‌های کرونایی موجب حضور تعداد کمتری از میهمانان در برنامه‌های خبری شده است و این موضوع نباید ذهنیت‌ منفی را برای برخی از اصحاب رسانه ایجاد کند.

حسین زکی زاده افزود: ما سه نوع بازدید شامل سفر مقامات کشوری به استان، بازدیدهای عمومی و افتتاح‌ها در مناسبت‌ها مانند دهه فجر و بازدیدهای صنعتی داریم که می‌توان تمامی اصحاب رسانه استان را در بازدیدهای دارای افتتاح رسمی دعوت کرد به شرطی که از نظر ستاد استانی مقابله با کرونا و دستورهای بهداشتی محدودیتی وجود نداشته باشد.

وی اضافه کرد: رسانه‌های استان باید دقت داشته باشند که در سفرهای مقامات کشوری به استان، دستورهای مربوط به تعداد میهمانان و دعوت از دستگاه‌ها و رسانه‌ها از سوی وزارتخانه تعیین و سیاستگذاری می‌شود و استان در این خصوص تصمیم گیر نیست.

این مسوول گفت: البته در بازدیدهای صنعتی نیز به دلیل شیوع کرونا و یا محدودیت مکان و فضا مشکلاتی پیش آمده است و واحدهای صنعتی گلایه دارند که تعداد کمتری از رسانه‌ها حضور یابند.

وی افزود:ما باید غیر از رسانه‌ها خود دستگاه‌ها را نیز در بازدیدها ساماندهی کنیم چون اگر جمعیت زیادی در این بازدیدها حضور یابند دیگر جلسه، بازدهی لازم را نخواهد داشت و ما این کار را از کارشناسان اداره خود شروع کرده ایم.

زکی زاده گفت: می‌توان این مشکل را با تقسیم بندی رسانه‌ها با نگاه به نشریات تخصصی و ضریب انتشار بالاتر مطبوعات برای حضور در بازدیدها حل کرد و خانه مطبوعات، اداره ارشاد و روابط عمومی استانداری باید در این زمینه تصمیم گیری کنند.

مطبوعات قزوین نیازمند توجه و حمایت بیشتر مسوولان

مدیر خانه مطبوعات استان قزوین در این خصوص گفت:رسانه‌های استان، از ابتدای شیوع کرونا فعالیت‌های خوب و چشمگیری در کنار مسوولان داشتند و در راستای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم نهایت تلاش خود را به کار گرفتند.

هادی درزی رامندی افزود: البته مطبوعات استان در این مدت به دلیل ممنوعیت فعالیت از انتهای اسفند تا ۲۱ فروردین ماه چاپی نداشتند ولی خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان به خوبی پای کار بودند و توانستند بخشی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های مردم را در خصوص این بیماری ناشناخته و مرموز پاسخ دهند.

وی اضافه کرد: رسانه‌های استان به ویژه مطبوعات استان بعد از شیوع کرونا به شدت از نظر اقتصادی آسیب دیدند و متاسفانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محدودیت دعوت از رسانه‌ها برای پوشش خبری موجب ایجاد ذهنیت منفی در آنها شد.

درزی رامندی گفت: امیدواریم با تعیین سازوکاری بتوانیم هم تعدادی از نمایندگان مطبوعات استان را در هر بازدید به همراه داشته و هم دستورها و موازین بهداشتی ستاد مقابله با کرونا را رعایت کنیم.

خسارت ۳۰۰ میلیاد ریالی کرونا به مشاغل فرهنگی و رسانه‌ای قزوین

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در این خصوص اظهار داشت: براساس برآوردهایی که از شروع بیماری کرونا تا اواخر خردادماه سال‌جاری انجام شده، تقریبا ۳۰۰ میلیارد ریال به مشاغل و صفوف فرهنگی، هنری و رسانه‌ای استان قزوین خسارت وارد شده است.

محمدحسین اسماعیلی افزود: گزارش این برآورد خسارت‌ها هم برای مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هم برای ستاد مقابله با کرونا در استانداری قزوین ارسال شده و پیگیری‌های بسیاری به منظور ارائه تسهیلات به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه انجام شده است.

اسماعیلی گفت: البته اتفاقات خوبی در این زمینه از جمله بخشودگی سه ماه بیمه اعضای صندوق هنر صورت گرفت و تسهیلاتی برای اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در نظرگرفته شد تا از طریق سامانه ویژه‌ای در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این ثبت‌نام‌ها انجام شود.

وی اضافه کرد: در این راستا، رسانه‌های دارای کد کارگاهی و بیمه و هنرمندان خویش فرما و یا فاقد بیمه باید در سامانه کارا ثبت‌نام کنند تا از تسهیلات در نظرگرفته شده بهره مند شوند.

رسانه‌های استان قزوین به ویژه مطبوعات بعد از شیوع کرونا به شدت در تیررس کرونا قرار گرفته و از نظر اقتصادی آسیب‌های زیادی دیدند، در این میان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در برنامه‌های خبری موجب سوء برداشت و ذهنیت منفی در اصحاب مطبوعات استان مبنی بر نادیده گرفتن آنها شد.

بهتر است خانه مطبوعات با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و روابط عمومی استانداری قزوین سازوکار مناسبی را در این زمینه بیندیشد که هم رسانه‌ها و مطبوعات استان به صورت نوبتی و چرخشی به بازدیدهای صنعتی و برنامه‌های خبری دعوت شوند و هم دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با کرونا رعایت گردد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha