استانداردسازی در خراسان رضوی رشد مداوم دارد

مشهد- ایرنا- آمار صدور و تمدید کاربرد علامت استاندارد در طول هفت سال فعالیت دولت‌های یازدهم و دوازدهم نشان می‌دهد فرایند استانداردسازی صنایع و خدمات در خراسان رضوی رشد مداوم داشته است.

مدیرکل استاندارد خراسان رضوی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: طی هفت سال گذشته ۱۱ هزار و ۲۲۲ فقره صدور و تمدید کاربرد علامت استاندارد در این استان صورت گرفته که در این میان شاخص مهم صدور پروانه استاندارد سالانه بیش از ۱۰ درصد رشد داشته است.

علیرضا جمیع افزود: طی سال‌های اخیر سالانه حدود ۳۰۰ فقره پروانه کاربرد علامت استاندارد صادر شده و بقیه موارد مربوط به تمدید کاربرد علامت استاندارد بوده است.

وی ادامه داد: در این راستا ۸۵ هزار و یک فقره نمونه برداری از واحدهای تولیدی و اصناف و مراکز عرضه کالا و خدمات مشمول استاندارد در استان انجام شده که آزمون نمونه ها برای همه این موارد صورت گرفته است.

مدیر کل استاندارد خراسان رضوی گفت: ۶ هزار و ۱۰۱ اظهارنامه وارداتی و ۱۶ هزار و ۳۹۴ اظهارنامه صادراتی در استان طی هفت سال گذشته برای تجار در مورد کالاهای وارداتی و صادراتی مشمول استاندارد ملی ایران مورد بررسی قرار گرفته است.

وی همچنین به برگزاری نزدیک به نیم میلیون نفر ساعت دوره آموزش در این استان اشاره و بیان کرد: طی هفت سال گذشته مدیران کنترل کیفیت، کارشناسان استاندارد و سایر بخش‌ها در حوزه استاندارد سازی ۴۹۲ هزار و ۸۷۶ نفر ساعت آوزش دیده‌اند که این میزان علاوه بر ۵۱ هزار نفر ساعت آموزش درون سازمانی کارمندان این اداره کل بوده است.

جمیع همچنین راهبری و پیگیری اجباری شدن استاندارد ملی زعفران و تدوین تجدید نظر در این استاندارد ملی را از اقدامات شاخص این اداره کل طی سال‌های قبل برشمرد.

وی افزود: انعقاد تفاهمنامه با دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اداره کل دامپزشکی و گمرکات استان در راستای کاهش موازی کاری و تسهیل امور واحدهای تولیدی زیرپوشش از دیگر اقدامات برجسته استاندارد خراسان رضوی است.

مدیر کل استاندارد خراسان رضوی ادامه داد: ایجاد ۱۴ دفتر استانداردسازی در مراکز آموزش عالی و برخی دستگاه های اجرایی استان نیز علاوه بر اینکه در تدوین استانداردسازی کالا و خدمات در استان موثر بوده، موجب شده تولیدکنندگان و سایر بخش‌ها از خدمات آموزشی و مشاوره کارشناسان استاندارد در این دفاتر در روند استانداردسازی و تولید خود بهره ببرند.

وی گفت: پیش از این تعیین ماهیت محموله های سوخت و فراورده‌های هیدورکربنی صادراتی از استان به کشورهای همسایه طی فرایندی در تهران صورت می‌گرفت که همراه با مشکلاتی بود اما با پیگیری های صورت گرفته  اکنون این فرایند نظارتی در استان و توسط این اداره کل انجام می‌شود.

جمیع افزود: اداره کل استاندارد خراسان رضوی از نظر فعالیتهای مرتبط با استانداردسازی کالا و خدمات پس از تهران در جایگاه دوم یا سوم در بخش‌های مختلف قرار دارد.    

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha