مهرداد بذرپاش امروز چهارشنبه در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در دفاع از خود اظهار داشت: دیوان محاسبات کشور مصداق حسابرسی است تا به دولت و مجلس کمک کند که نتیجه اش پیشرفت و کارآمدی و حذف اسراف و تبذیر است.
وی با بیان اینکه دیوان محاسبات باید بتواند کلاف در هم پیچیده بودجه را ساده سازی کند، افزود: کشف گریزگاههای قانونی و شناسایی گلوگاههای آن باید با هدف جلوگیری از اسراف و مبارزه با فساد و رعایت اصل بی طرفی سیاسی در دستور کار دیوان محاسبات قرار گیرد.
نامزد ریاست دیوان محاسبات کشور به اتخاذ رویکرد پیشگیرانه و فعالانه دیوان با تمرکز بر فساد ستیزی و مبارزه با کم کاری اشاره کرد و شجاعت و دقت را لازمه آن دانست و توضیح داد: در این شرایط سخت جنگ اقتصادی که درآمد سرانه مردم مرتب در حال کاهش است و فشار بر طبقات مختلف جامعه در بیشترین سطح خود است، هیچ اغماضی در مقابل ناکارآمدی و اسراف پذیرفته نیست. مردم قبول نمیکنند که مسوولان منابع را صرف تشریفات و امور غیرضروری کنند.
بذرباش با بیان سوالاتی در ادامه سخنرانی خود گفت: آیا دیوان به این وظیفه عمل میکند؟ از دو هزارهزار میلیارد تومان بودجه کشور چند درصد فدای ناکارآمدی میشود؟ با منابع حاصل از ۱۰ درصد صرفه جویی در دو هزار هزار میلیارد تومان بودجه کشور، چه مسائلی را می توان حل کرد؟ تمام التهابات فعلی دولت با چند درصد صرفه جویی مرتفع میشود؟ این دو هزار هزار میلیارد تومان تا به امروز چه میزان سرمایه فیزیکی، علمی و اجتماعی کشور را افزایش داده است؟ دیوان چه میزان به نظارت اثربخش مجلس کمک می کند؟ اگر بودجه ناظر بر عملیات اثربخش تخصیص داده شده بود و در بیت المال اسراف رخ نمی داد آیا بازهم کسری بودجه فعلی وجود داشت؟ اگر امروز بودجه ریزی دولت مبتنی بر عملیات و حسابرسی مبتنی بر عملکرد بود، آیا امروز دولت دچار کسری بودجه میشد؟
وی ادامه داد: چند درصد از دوهزارهزار میلیارد تومان بودجه کشور در اختیارمنافع مردم است؟ آیا حسابرسی در کشور برای مردم است؟ مردم چه نفعی از این حسابرسی می برند؟ اگر امروز دیوان تعطیل شود چه اتفاق در زندگی جاری مردم رخ خواهد داد؟ با این روش بودجه ریزی و با این حد از هدررفت سرمایه، چطور می خواهیم به رفاه و آسایش ملت اضافه کنیم؟ این ساختار بودجه ریزی و حسابرسی، سکوی تولید است؟ یا لنگر ومانع جهش تولید؟
بذرپاش گفت: مجلس یازدهم به این سوال پاسخ دهد که آیا قوانین سال ۱۳۳۰ که تا امروز ادامه داشته پاسخگوی چالشهای حاتل حاضر کشور است؟ آیا پاسداری از بیت المال هدف و ماموریت اصلی دیوان است؟ آیا می توان حافظ حقوق بیت المال بود و به شرکت های دولتی که دوبرابر کل مخارج دولت، هزینه بر بودجه کشور تحمیل می کنند کم توجه بود؟ آیا منابعی که شهرداریها استفاده می کنند مصداق انفال و بیت المال نیستند که دیوان از ورود به نظارت آنها منع شده است؟
نامزد ریاست دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه مردم از مجلس انتظار ایجاد تحول دارند، عنوان کرد: مردم توقع دارند همانقدر که از کار کردن با خطا جلوگیری می کنیم، کار نکردنها را هم مورد ارزیابی و حتی برخورد قرار دهیم. چه بسیار کار نکردنهایی که کشور را از رسیدن به اهدافش باز داشته و کسی هم پاسخگوی آن نبوده است.
وی با تاکید به الزام به پایبندی دیوان محاسبات در حسابرسی وزارتخانهها، موسسات و شرکتهای دولتی گفت: دیوان محاسبات باید گزارشات خود را در زمان مناسب و نه نوشداروی بعد از مرگ سهراب به مجلس تقدیم کند.
بذرباش با تاکید به اصل وظیفه دیوان که حسابررسی است در ادامه خاطرنشان کرد: دیوان می تواند حسابرسی عملکرد برای برخی از دستگاههای کشور را آغاز کند و این بی شک آغازی بر پایان ضعف در شفافیت داراییهای دستگاهها، ردیابی صحیح گردش پول در ساختار اداری مالی کشور و ارزیابی های ضعیف و کم خاصیت عملکرد دستگاهها خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه دیوان محاسبات دچار کمبود در زیرساخت های فنی، دانشی و نیروی انسانی در حوزه حسابرسی و عملکرد است، تصریح کرد: دیوان محروم از برخورداری از پایگاههای اطلاعاتی یکپارچه در حوزه حسابرسی و رسیدگی است و نیروی انسانی این نهاد نیاز به توجه و احیا دارد. زیرا دیوان تا امروز نتوانسته به عملیات برخط فرآیند تفریغ بودجه دست یابد.
وی کم توجهی دستگاههای دولتی به اجرای برنامه های پیشگیرانه مشکل امروز ندانست و گفت: اما حل آن میتواند از همین امروز شروع شود و مجلس و دیوان محاسبات باید به سرعت به سمت بسترسازی قانونی و استقرار نظام جامع حسابرسی عملکرد حرکت کنند.
نامزد ریاست دیوان محاسبات با تاکید بر اینکه دیوان نیازمند نظارت بر خط از طریق ارتقای سامانه سنا و یکپارچه سازی سامانههای حسابداری و حسابرسی دستگاهها است، گفت:
حمایت و صدور مجوز تاسیس موسسات حسابرسی خصوصی با بهره گیری از ظرفیتهای پرانرژی بخش خصوصی و تجارب بازنشستگان دیوان محاسبات و سازمان حسابرسی میتواند کمک شایانی در تسریع پیاده سازی نظام جامع حسابرسی عملکرد کند.
بذرپاش ادامه داد: ما می توانیم حسابرسی عملکرد در یک دستگاه منتخب را با ایجاد کارگروه مشترک با سازمان برنامه و بودجه بکار بگیریم و نظام تشویق مصرف بهینه را بیش از پیش
در کنار مجازات در اسراف بودجه ببینیم. زیرا طراحی نظام نظارت بر اجرای توصیههای مالی به دستگاههای اجرایی کشور میتواند بستر ساز رواج مشاورههای تخصصی به مدیران و کارشناسان اجرایی دولت باشد تا با رویکرد دستگیری به جای مچ گیری از وقوع مشکلات آتی بکاهیم.
نامزد ریاست دیوان محاسبات کشور حمایت مجلس را سبب پیاده سازی نظام بودجه عملیاتی دانست و اظهار داشت: اگر دیوان ردیابی منابع ارزی تخصیص یافته به بودجه از محل صندوق توسعه ملی یا بانک مرکزی حساس باشد، دیوان در توسعه شفافیتهای مالی و مبارزه با فساد میتواند نقشی بزرگ تر از امروز داشته باشد.
وی ادامه داد: طراحی و ایجاد مرکز داده کاوی جهت استفاده از دانش تحلیل داده در فرایندهای حسابرسی و رسیدگی، تقویت هماهنگی بین نهادهای نظارتی با نظام سازی دیوان محاسبات، اجتماعی سازی دیوان و ارائه بههنگام نتایج رسیدگیهای دیوان محاسبات کشور به ذینفعان و طراحی و تدوین الگوی جدید حسابرسی شرکتهای دولتی مبتنی بر الزامات قانون تجارت از اولویتهای بنده در صورت حضور در دیوان محاسبات است.
به گزارش ایرنا، مهرداد بذرپاش و لطفالله فروزنده به عنوان نامزدهای ریاست دیوان محاسبات تعیین شدند.
دیوان محاسبات کشور یکی از نهادهای مهم وابسته به مجلس و بازوی اصلی نظارتی قوه مقننه بر همه فرآیندهای مالی کشور است و ریاست این سازمان در طی فرآیندی از سوی مجلس انتخاب میشود.
پس از آغاز به کار مجلس یازدهم در خردادماه سال جاری، یکی از موضوعات مهم پیش روی افکار عمومی و رسانهای، رییس این نهاد مهم و گمانهزنیها درباره افراد صلاحیتدار بود.
رییس دیوان پس از آغاز مجلس یازدهم به پیشنهاد کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی و تصویب نمایندگان مردم انتخاب میشود. بر همین اساس کمیته دیوان محاسبات کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گزینههای نهایی خود برای ریاست و دادستانی دیوان محاسبات به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معرفی کرده و در نهایت از میان آنها گزینه اصلی به جلسه صحن علنی مجلس معرفی و به رای نمایندگان گذاشته خواهد شد.
نظر شما