بر اساس اعلام " سامر زمریق " رییس کمیته عالی انتخابات سوریه در این دوره از انتخابات ۳۳.۱۷ درصد از جمعیت ۲۵ میلیونی سوریه مشارکت داشته اند.
بر اساس قوانین سوریه افراد ۱۸ سال به بالا می توانند در این کشور نامزد و در انتخابات مشارکت داشته باشند و اعلام حضور بیش از ۳۳ درصدی مردم در این دوره از انتخابات، گذشته از شرایط و زمینه هایی که موجب کاهش حضور مردم در انتخابات پارلمانی شده است در درجه اول صداقت مسوولان سوری را نشان می دهد که آمار درست را منتشر می کنند.
سومین دوره انتخابات پارلمانی در سوریه بعد از اصلاح قانون اساسی این کشور و دو نوبت تعویق روز یکشنبه ۲۹ تیر ماه ۱۳۹۹ در ۱۴ استان و در ۷ هزار و ۴۰۰ مرکز اخذ رای با رقابت یک هزار و ۶۵۶ نامزد از جمله ۲۰۰ نامزد زن برگزار شد.
مرحله اول قرار بود روز دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ (۱۳ آوریل ۲۰۲۰ ) برگزار شود که به دستور بشار اسد رییس جمهوری سوریه و به خاطر شیوع کرونا به ۳۱ اردیبهشت (بیستم ماه می ۲۰۲۰) موکول شد و بار دیگر به تعویق افتاد و در نهایت ۲۹ تیر ماه ۱۳۹۹ برگزار شد.
اکنون این سوال مطرح می شود که علت کاهش حضور مردم در این دوره از انتخابات چیست و چرا مردم سوریه در این سطح مشارکت کردند.
در درجه اول باید گفت که وجود کرونا و برخی محدودیت های اعمال شده در سوریه مانند دیگر کشورهای جهان موجب شده است تا برخی سوری ها به خاطر ترس از ابتلا به کرونا ملاحظاتی برای تردد در خارج از منزل و مجامع عمومی با توجه به برخی کمبودهای دارویی و بهداشتی ناشی از تحریم های اعمال شده از سوی امریکا در این ارتباط به خصوص تحریم های جدید با عنوان قانون سزار (قیصر) داشته باشند.
امریکا، برخی کشورهای غربی، عربی و همسایگان سوریه در کنار رژیم صهیونیستی از ۱۰ سال قبل با حمایت از تروریست هایی از ۱۲۰ کشور جهان سوریه را با بحران مواجه کرده و اکنون بعد از حمایت های بی دریغ از این تروریست ها و شکست آنان مجبور به روی آوردن به تحریم های اقتصادی و برخی روش های دیگر برای تحت فشار قراردادن مسوولان سوری با هدف گرفتن امتیاز شده اند.
بر اساس اعلام هشام الشعار وزیر دادگستری سوریه، یکی از علل کاهش مشارکت مردم سوریه در این انتخابات، شیوع ویروس کرونا بوده است.
کرونا تاکنون ۵۴۰ نفر را در سوریه مبتلا کرده و ۳۱ نفر از این افراد فوت و ۱۶۰ نفر نیز بهبود یافته اند و دولت سوریه مقررات شدیدی را با هدف جلوگیری از شیوع آن با توجه به برخی کمبودها در این کشور اعمال کرده است.
در همین حال باید در نظر داشت که انتخابات این دوره در سوریه پارلمانی بوده است و با توجه به بحرانی که سوریه در این سال ها با آن مواجه است و آواره شدن نزدیک به ۱۲ میلیون نفر از سوری ها در شهرهای مختلف و امن این کشور و خارج از آن مانند لبنان، مصر، اردن، ترکیه و برخی اردوگاه ها در مناطق مرزی امکان حضور برای این سوری ها یا اصلا وجود نداشته است و یا این که به خاطر برخی ملاحظات نتوانسته اند در انتخابات شرکت کنند.
در سال های گذشته با توجه به حضور تروریست ها در شهرهای مختلف سوریه شرکت کنندگان در انتخابات، نامزدهای انتخاباتی و دست اندرکاران برگزاری انتخابات در این کشور از سوی تروریست ها تهدید می شدند و حتی برخی از این افراد نیز به خاطر بی توجهی به خواست تکفیری ها کشته و یا زخمی شدند.
با وجود بحران ده سال گذشته در سوریه و اشغال بخش های زیادی از این کشور در یک دهه گذشته تاکنون ۵ انتخابات شامل دو انتخابات پارلمانی، دو انتخابات شوراهای محلی شهر و روستا (۲۰۱۱ و ۲۰۱۸) و یک انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده است و در جریان انتخابات پارلمانی و شوراهای محلی شهر و روستا شماری از نامزدها و دست اندرکاران انتخابات در مناطق مختلف سوریه از سوی تروریست ها کشته شده اند.
در جریان انتحابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ سوریه که در داخل و خارج از این کشور و در سفارتخانه های سوریه در کشورهای جهان برگزار شد حضور سوری ها به ویژه در کشورهایی مانند لبنان که آوارگان سوری بیشتری را در پذیرفته اند بسیار چشمگیر بود.
بر اساس اعلام علی عبدالکریم سفیر سوریه در لبنان مشارکت آوارگان سوری در این انتخابات ۶۰ درصد بوده است و این در حالی است که در امریکا و فرانسه میزان مشارکت مردم در انتخابات بین ۳۰ تا ۴۰ درصد است.
بر پایه گزارش های منتشر نیز در جریان این دوره از انتخابات حضور سوری ها به حدی بوده است که صف های طولانی در اطراف سفارت سوریه در بیروت تشکیل شده بود.
علاوه بر موارد مزبور شمار زیادی از مردم سوریه در سال های اخیر به خاطر حملات تروریست ها خانه و کاشانه خود را از دست داده و مجبور به فرار شده و اکنون در مناطق شمالی و شمال غرب سوریه مانند استان ادلب تروریست ها و خانواده آنها در این خانه ها سکونت دارند و صاحبان اصلی این خانه ها مجبور به حضور در اردوگاه ها و دیگر شهرهای سوریه شده و حتی تروریست ها اجازه خارج کردن اموال آنان را در مناطق مانند نبل و الزهرا نیز به مردم نداده اند و اتوبوس های حامل آوارگان را نیز منفجر کرده و شماری را نیز در جریان آن کشته و یا زخمی کردند.
البته در این ارتباط برخی کشورهای حامی تروریست ها بدون اشاره به اقدامات تکفیری های مورد حمایت خود در ایجاد بحران در سوریه و بر هم زدن ثبات و امنیت در این کشور اعلام کرده اند که مشارکت پایین مردم به خاطر برگزاری انتخابات به صورت تک حزب و نبود رقیب برای حزب بعث سوریه در جریان آن بوده است.
برخی دیگر بدور از انصاف و بدون اشاره به شرایطی که به خاطر اقدامات آنان در سوریه ایجاد شده است، برگزاری انتخابات را به رسمیت نشناختند و آن را نمایشی اعلام کرده و حتی خواستار نظارت سازمان ملل متحد در این انتخابات شده در حالی که خود چنین نظارتی را نمی پذیرند و اساسا چنین نظارتی با حق حاکمیت هر کشور مستقلی منافات دارد.
سخن آخر این که انتخابات پارلمانی سوریه با وجود بحران ده ساله در این کشور، دو نوبت تعویق به خاطر ملاحظات در ارتباط با شیوع کرونا و با وجود مشکلاتی اقتصادی در سوریه ناشی از اعمال قانون سزار (قیصر) در دو ماه گذشته به خوبی و در آرامش برگزار و حتی انتخابات در ۵ حوزه نیز به خاطر عدم تطابق آراء ماخوذه و تعداد شرکتکنندگان در این حوزهها به دور دوم و روز بعد موکول و نمایندگان سوریه انتخاب شدند تا بتوانند خواسته های مردم این کشور را در شرایط کنونی که همان ایجاد اشتغال، فراهم کردن صنایع نابود شده از سوی تروریست ها و بهبود حقوق سوری ها به خاطر تحریم های امریکا برآورد کنند.
در چنین شرایطی باید گفت که نمایندگان این دوره از مجلس سوریه دارای مسوولیت های خطیر و سنگینی با توجه به شرایط کنونی و اعمال تحریم ها و سیاست های دشمنان سوریه به خاطر شکست آنان دارند و باید بیش از پیش به مسوولیت های خود در قبال مردم عمل کنند تا از این طریق پاسخ محکمی به بدخواهان سوریه و کسانی که این روزها صدای خود را به خاطر انتخابات مزبور و شکست های خود بلند کرده اند، بدهند.
نظر شما