تحلیلگر عراقی: دستاورد سفر الکاظمی به تهران تقویت جایگاه منطقه ای عراق است 

بغداد – ایرنا – تحلیلگر و کارشناس سیاسی در عراق سفر نخست وزیر کشورش به تهرانرا دارای ابعاد و دستاوردهای چند وجهی توصیف کرد و گفت که یکی از دستاوردهای مهم این سفر تقویت جایگاه منطقه ای عراق خواهد بود.

«وائل الرکابی» روز پنجشنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا با اشاره به پایان سفر دو روزه «مصطفی الکاظمی» به تهران افزود: این سفر در بخش روابط دو جانبه باعث گسترش بیش از پیش روابط و در بعد منطقه ای سبب ارتقا جایگاه عراق در منطقه می شود.

وی یکی از اهداف مهم سفر الکاظمی را مساله حضور نظامی آمریکا در عراق دانست و بیان کرد که نخست وزیر در دیدار با دولتمردان جمهوری اسلامی ایران به صراحت از تبدیل نشدن خاک کشورش برای تعرض به جمهوری اسلامی ایران سخن گفت.

الرکابی اخراج نظامیان آمریکا را یک خواست ملی و سیاسی در عراق دانست که دارای پشتوانه قانونی مصوبه پارلمان این کشور است و الکاظمی در راستای امنیت ملی و منطقه ای، موظف به اجرای قانون پارلمان است.

این کارشناس عراقی با اشاره به مطرح شدن موضوع شهادت سرداران مقاومت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس به دست نیروهای آمریکایی در عراق در جریان سفر الکاظمی به تهران گفت: عراق همکاری خود را با جمهوری اسلامی ایران برای پیگیری این پرونده آغاز کرده و شورای عالی قضایی عراق همزمان با سفر اخیر «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه  جمهوری اسلامی ایران به بغداد از شروع اقدام های خود در این راستا خبر داده است.

وائل الرکابی در عین حال یکی از دستاوردهای مهم سفر الکاظمی را در ارتباط با گسترش مناسبات دو جانبه خواند و گفت که رییس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر عراق بر سر افزایش تبادل تجاری تا سقف ۲۰ میلیارد توافق کردند.

به گفته وی، مبادلات تجاری و اقتصادی در زمان حاضر بین دو کشور با وجود شرایط کرونا همچنان در سطح خوبی قرار دارد و هنوز ایران مهمترین تامین کننده برق و گاز عراق است.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد که نخست وزیر عراق هر که باشد نمی تواند به سادگی از روابط با جمهوری اسلامی ایران دست بردارد.

الرکابی تاکید کرد که مواضع جمهوری اسلامی ایران در دفاع از عراق به ویژه در جنگ با گروه تروریستی داعش سبب شده تا این همسایه مسلمان به صادق ترین و مطمئن ترین دوست عراق تبدیل شود.

وی یکی از دستاوردهای مهم این سفر را ارتقا جایگاه منطقه ای عراق دانست و گفت که جمهوری اسلامی ایران به شدت علاقه مند به ارتقا  جایگاه عراق است زیر آن را در راستای امنیت و ثبات منطقه می داند.

نخست وزیر عراق روز سه شنبه سفر دو روزه خود را در راس یک عالی رتبه سیاسی و اقتصادی به تهران آغاز کرد و این سفر ظهر دیروز (چهارشنبه) به اتمام رسید.

وی در این سفر با مقام های ارشد ایران از جمله آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب و حسن روحانی رئیس جمهوری دیدار کرد.

این نخستین سفر خارجی مصطفی الکاظمی از زمان انتخابش به عنوان نخست وزیر عراق به شمار می رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha