به گزارش کانون، کودکان و نوجوانان نابینا میتوانند این آثار را در قالب ۹ کتاب بریل مطالعه کنند. مجموعه شعر کودک (جلد اول) مشتمل بر دو اثر است. کتابهای دو تا سیب شیرین سروده خاتون حسینی و خدا چه مهربان است اثری از آکی کو کاگه یاما در این مجموعه به دست مخاطبان رسیده است.
در دومین جلد مجموعه شعر کودک کتاب چتری از گلبرگها سروده افسانه شعباننژاد، کتاب کلاغ زرد اثر ناصر کشاوز و کتاب سگی بود، جنگلی بود سروده مصطفی رحماندوست خواندنی شده است.
آدم کوچولوی گرسنه نوشته پیردلی، کلوچههای خدا و امینترین دوست نوشته کلر ژوبرت، بازی با انگشتها اثر مصطفی رحماندوست و داستان قلقلک اثر سپیده خلیلی دیگر کتابهای بخش کودکاند که به خط بریل منتشر شده است.
همچنین در این مجموعه کتاب خورشید کالسکهسوار نوشته حسین بکایی به چشم میخورد که کتابی علمی است. علاقهمندان شعر نوجوان نیز در یک مجموعه میتوانند کتابهای در سکوت ماسهها سروده کمال شفیعی، خداحافظی در خیابان پاییز اثر مریم اسلامی و کمی انسانم و بسیار گنجشک اثر سیدحبیب نظاری را مطالعه کنند.
علاقهمندان میتوانند این آثار را از فروشگاههای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور تهیه کرده یا واحد بازرگانی کانون تماس بگیرند.
تولید ۳۱ عنوان فیلم پویانمایی در اداره سینمایی کانون
هنرمندان و چهرههای پیشکسوت هنر انیمیشن ایران در کنار چهرههای جوان و با استعداد این عرصه کار ساخت این فیلمها را آغاز کردهاند تا طی ماههای آینده فیلمهای جدید کانون به دوستداران این هنر و علاقهمندان به سینمای کانون ارایه شود.
به گفته معاون تولید کانون، از این تعداد، قرارداد ۲۳ فیلم بسته شده است و ۵ انیمیشن نیز در مرحله عقد قرارداد و۳ فیلم دیگر نیز در حال بررسی نهایی است.
محمدرضا کریمیصارمی از چهرههای مطرح انیمیشن ایران همچون مهین جواهریان با فیلم باچی؟، عبدالله علیمراد با جانشین، سیدعلیرضا گلپایگانی دوست باغچه من، مریم کشکولینیا با قدم یازدهم، روانبخش صادقی با مهمانهای ناخوانده، ناهید شمسدوست با کاش یک برادر داشتم، حسین صافی با سه گلدان، راشین خیریه با پرنده، پسرک و قطار، محمدعلی سلیمانزاده با روزی یک اژدها و نام برد که ساخت فیلمهای آنان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مراحل مختلفی قرار دارد.
بهگفته وی در این فهرست نام کارگردانهایی مانند امیرحسین مهران با فیلم آسمان دوست داشتنی، فاطمه گودرزی با هیس ما یک نقشه داریم، لیدا فضلی با بنگ بنگ، معصومه مهدیپور با آن بالا، این پایین، محمد مقدم با شادترین صندلی دنیا، سمانه اسدی با هدیهای برای تو، فرنوش عابدی با سمپاش، هدی اثنیعشری با بوریم بازار، حسین مرادیزاده با گیلگمش، امیرحسن سحرخیز با من و خارپشت و عروسکم و سعادت رحیمزاده با لولوی قشنگ من به چشم میخورد.
همچنین از شیوا صادقاسدی با خرچنگ، مرتضی ناییجی با خشم قلمبه، مهدی خرمیان با آرش کمانگیر، صادق جوادی با بادهای پاییزی، بادهای بهاری، فاطمه سوهانی با دختر جنوب، آزاده معزی (فعلا بدون نام)، فاطمه جعفری با ده سالگی، امیر مهران با آسمان دوستداشتنی، احمد سفلایی با شهری از جنس طلا، مهرداد اخوان با مرغک، علیرضا کاویانراد با سیاوش و نازنین سبحانسربندی با سنتور در این فهرست نام برده شده است.
معاون تولید کانون توضیح داد نام برخی آثاری که در حال تولید است نام موقت است و امکان تغییر آن از سوی کارگردانها وجود دارد. بر همین اساس کار ساخت چهار فیلم باچی، خرچنگ، بادهای پاییزی، بادهای بهاری و قدم یازدهم به تازگی به پایان رسیده است.
در این میان دوازدهمین دوره جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران نیز در راه است و بیشتر کارگردانهای تلاش میکنند آثار خود را برای نمایش در این رقابت بینالمللی آماده کنند. این جشنواره در صورت بهبود وضعیت شیوع کرونا در اسفند ۱۳۹۹ در تهران برگزار خواهد شد.
پازل کارتی آهو و پرندهها با اقتباس از آثار نیما یوشیج
۱۰ بازی رومیزی و کارتی برگرفته از آثار فاخر ادبیات کهن فارسی و ادبیات معاصر از مجموعه میز بازی ایرانی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان طراحی شده است.
پازل کارتی آهو و پرندهها یکی از بازیهای این مجموعه است که با اقتباس از آثار نیما یوشیج و بر اساس داستانی با همین نام از سوی شادی عظیمی برای کودکان بالای هفت سال طراحی شده است.
به گفته عظیمی، ایده طراحی بازیهای رومیزی با الهام از ادبیات فارسی در ادارهکل سرگرمیهای سازنده و بازیهای رایانهای کانون بعد از چهارمین جشنواره ملی اسباببازی کلید خورد و از آنجا که پروژه با حمایت مدیرعامل کانون پرورش فکری مواجه شد، طرح آن تدوین شد.
در یک سال گذشته چند تیم تحقیقاتی متشکل از طراحان اسباببازی نشستهایی منظم در مورد متون ادبیات ایران برگزار کردند که از بین آنها ۱۰ داستان انتخاب و این داستانها پایهای برای طراحی بازیهای رومیزی شد.
بخشی از این پروژه همزمان با پنجمین جشنواره ملی اسباببازی در غرفه سرگرمیهای سازنده و بازیهای رایانهای کانون به نمایش درآمد.
طراح بازی آهو و پرندهها توضیح داد: ایده اصلی این بازی از کتابی با همین نام از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به ذهنم رسید. این کتاب از سوی بهمن دادخواه با تصاویر کاملا ایرانی تصویرسازی شده بود. این تصاویر از نظر زیباشناسی، آموزش هنر خوب دیدن برای کودکان جایگاه ویژهای دارد. ضمن اینکه پیوند بین محصولات انتشارات کانون با مرکز سرگرمیهای سازنده کانون، همافزایی و همنشینی پرمایه و تکمیل کنندهای را فراهم میآورد.
عظیمی همچنین داشتن پیام فرهنگی مناسب، استفاده در بازیسازی، داشتن شخصیتهای متعدد، خط داستانی مشخص و قدرت بصری بالا را از ویژگیهای یک داستان خوب برای طراحی بازی برشمرد.
به گفته این فعال حوزه اسباببازی، آنچه در عرصه جذب مخاطب و حضور موفق در بازار کمک میکند، داشتن یک دیدگاه چند بعدی به مسئله و درست کردن پیوستارهای متناسب در کنار تولید اسباببازی، ساخت انیمیشن، حمایتهای رسانهای، ایجاد بسترهای کیفیتی در اسباببازی اعم از مواد و متریال تا مکانیزمهای بازی و... است.
عظیمی در مورد ضعف نپرداختن به ظرفیتهای ادبی در طراحی سرگرمیها تاکید کرد: ما معمولا به صورت تیمی کار نمیکنیم و گاهی متولیان کار تولید یا حتی طراحان اِشرافی به حوزه ادبیات ندارند. این حوزه نیازمند حضور مجموعه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان تخصصیترین ارگان در حوزه کودکان و نوجوانان در کشور است تا بتوان با استفاده از نگاه بلندمدت و دانش موجود در این مجموعه و اعتقاد به مشارکت و کار گروهی که وجود دارد طی جلسههایی با حضور طراحان، تولیدکنندگان و متخصصان حوزه ادبیات ایران این امر را رقم زد.
او درباره بازار فعلی بازی و اسباببازی اظهار نظر کرد و گفت: در این سالها با محصولات ایرانی مواجهه شدیم که حتی بهتر از محصولات خارجی در حوزه اسباببازی تولید شدهاند. اگر ما بازیهایی با کیفیت بالا و برگرفته از فرهنگ خودمان تولید کنیم با اقبال عموم مردم مواجه میشود.
این رقابت کار پیچیدهای نیست اگر همت و حمایتهای ملی را چاشنی آن بکنیم، هم طراحان بسیار خوبی داریم و هم تولیدکنندگانی که آرزویشان تولید محصولاتی برگرفته از فرهنگ و میراث ایران زمین است چرا که میتواند آنها را به عرصههای جهانی معرفی کند.
این طراح بازی در پایان گفت: صنعت بازیهای رومیزی رو به رشد است و بازارهای ایجاد شده هر روز منتظر یک اتفاق جدید هستند. امروز مردم در یک بازگشت به گذشته به دنبال میزهایی برای گفتوگو در فضای عمومی هستند و چه فضایی بهتر از بازی و اسباببازی چراکه در آن به طور غیرمستقیم بسیاری از مفاهیم، حضور پررنگی به خود میگیرد و اگر متولیان فرهنگ و میراث فرهنگی کشور این جریان را همراهی نکنند، فردا مجبور خواهند شد این عرصه را واگذار کنند.
استقبال از دورههای آموزشی و کارگاههای مجازی کانون
با شیوع بیماری کرونا در کشور و محدودیتهایی که برای اوقات فراغت تابستان کودکان و نوجوانان به وجود آمد، مرحله نخست سامانه مرکز مجازی کانون با هدف دسترسی آسان خانوادههای ایرانی و فارسیزبانان دنیا راهاندازی شد.
کارگاهها و دورههایی در سه سطحِ بدون محدودیت زمان، کارگاههای برخط کشوری و دورههای برخط استانی برای کودکان و نوجوانان تدارک دیده شد.
بر اساس این خبر، کودکان و نوجوانان با عضویت در پایگاه مجازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نشانی از این کارگاهها بهرهمند شدند.
در مجموع ۶۱۲ کارگاه تشکیل شد که از این میان، ۷ کارگاه بدون محدودیت زمان، ۳۹ کارگاهِ برخط کشوری و ۵۶۶ کارگاهِ برخط استانی در حال برگزاری است.
بر همین اساس، ساخت عروسکهای نمایشی، عروسکسازی با استفاده از دورریختنیها، عکاسی، قصهگویی، داستاننویسی، اریگامی و خوشنویسی تحریری از جمله کارگاههای بدون محدودیت زمان هستند.
مهارتهای ارتباطی و تمرین خوب زندگی کردن تا انواع زیر مجموعههای هنرهای تجسمی، نمایش و تئاتر، شعر و داستاننویسی، پویانمایی، فیلمسازی، قصهگویی (فن بیان، زبان بدن، پرورش و پردازش متن)، عکاسی، نجوم، زیستشناسی، کاردستی، سفلژ نیز از جمله کارگاههای برخط به شمار میروند.
در کانون پرورش فکری سراسر کشور نیز کارگاههای فرهنگی، ادبی و هنری با استقبال مواجه شده و در حال برگزاری است.
نظر شما